Iranian Agriculture News Agency

با حکم یک قاضی فدرال انجام شد؛

ممنوعیت استفاده از علف‌کش گلیفسات در بزریل

بحث‌ها بر سر سرطان‌زا بودن این ماده شیمیایی همچنان ادامه دارد

یک قاضی فدرال در برزیل با صدور حکمی استفاده از محصولات حاوی گلیفسات را به حالت تعلیق درآورده است. تا زمانی که دولت این ماده شیمیایی را از لحاظ سم‌شناسی دوباره ارزیابی نکند استفاده از آن ممنوع خواهد بود.

ممنوعیت استفاده از علف‌کش گلیفسات در بزریل

به گزارش ایانا به نقل از رویترز، این حکم ثبت کالاهای جدید شامل علف‌کش‌ها را ممنوع می‌کند و تا سی روز آینده استفاده از کالاهای ثبت‌شده را هم به تعلیق درمی‌آورد.

تصویب این قانون بر شرکت بزرگ مونسانتو، تولید کننده علف‌کش‌های گلیفساتی، تاثیر به‌سزایی خواهد گذاشت. کالاها و بذرهای تراریخته این شرکت در برابر این ماه شیمیایی مقاوم هستند. برزیل یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان سویا در دنیاست و بذرهای سویا شرکت مونسانتو را در حجم بزرگی کشت می‌کند.

لوییز لورنسو مدیر انجمن تجارت صنعت کشاورزی می‌گوید: «به نظرم قاضی فدرال اشتباه می‌کند و این حکم در نهایت لغو خواهد شد. کشاورزی بدون این محصولات شیمایی امکان‌پذیر نیست.»

گلیفسات یکی از رایج‌ترین علف‌کش‌های مورد استفاده در دنیاست. از سال 2015 وقتی که سازمان بهداشت جهانی و مرکز جهانی تحقیقات سرطان احتمال سرطان‌زا بودن این ماده شیمیایی را مطرح کردند بحث‌ها بر سر آن هنوز ادامه دارد.

در آمریکا، شرکت مونسانتو با 4000 دادخواست از طرف کسانی روبه‌روست که یا خود و یا یکی از عزیزانشان بعد از آنکه در معرض این ماده شیمیایی قرار گرفته‌اند به سرطان خون از نوع لنفوم غیر هوچکین مبتلا شده‌اند. در این دادخواست‌ها همچنین ادعا می‌شود که این شرکت شواهد علمی مربوط به عوارض سلامتی علف‌کش را مخفی نگه داشته است.

مونسانتو در بیانیه‌ای به رویترز اعلام کرد استفاده برزیل از گلیفسات به چهار دهه می‌رسد و بازتاب‌های جهانی نشان می‌دهند می‌توان بدون نگرانی از آن استفاده کرد. این ماده همچنین بر اساس استانداردهای سازمان بهداشت ملی برزیل ساخته شده تا استفاده ایمن از این ماده شیمیایی را تضمین کند.    

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید