Iranian Agriculture News Agency

هشدار فائو درباره بحران‌ جهانی صنعت کشاورزی

با وجود چالش‌های بزرگ، صنعت کشاورزی در سوریه بیش از نیمی از مواد غذایی این کشور را تامین می‌کند

گزارش‌ جدید سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد یا فائو وضعیت بعضی از کشورها را بحرانی اعلام کرده است.

هشدار فائو درباره بحران‌ جهانی صنعت کشاورزی

این سازمان وابسته به سازمان ملل متحد بیان می‌کند که برای کشورهایی که نیاز شدیدی به اقدامات بشردوستانه و کمک‌های اضطراری در صنعت کشاورزی وجود دارد بودجه بسیار کمی برای مقابله با بحران در نظر گرفته شده است. فائو همچنین هشدار می‌دهد چالش‌های جدید مانند خشکسالی، سیل، کمبود بارش و وقوع  درگیری‌ها سلامتی و آینده میلیون‌ها نفر را تهدید می‌کند. نبود بودجه کافی برای کمک‌های اضطراری خطر قحطی و ناامنی مواد غذایی را افزایش می‌دهد.  

خشکسالی در افغانستان، سودان و سوریه، شروع فصل باران شدید در بنگلادش، شروع مجدد درگیری‌ها در جمهوری آفریقای مرکزی، فصل توفان در هایتی، کاهش بارش در عراق، میانمار و ساحل (منطقه‌ای در صحرای بزرگ آفریقا) نمونه‌هایی از شرایط اضطراری در دنیا هستند.

اگر از نیازهای صنعت کشاورزی حمایت فوری نشود، نیازهای بشردوستانه و کمبود مواد غذایی در نیمه دوم سال 2018 بیشتر خواهند شد. در برخی از این کشورها، بودجه اختصاص یافته برای کمک به نیازهای اولیه بشردوستانه بسیار کم است.

هیچ کس مستثنی نیست

برای این دسته از بحران‌هایی که بودجه بسیار کمی در نظر گرفته شده،‌ سازمان فائو به 120میلیون دلار نیاز دارد تا بتواند در باقیمانده سال به 3.6 میلیون نفر کمک کند.

فائو در اوایل سال 2018 برای کمک به نیازهای اولیه 33 میلیون نفر در دنیا بودجه یک میلیارد دلاری درخواست کرده اما کمتر از 30درصد آن را دریافت کرده است. برای برخی از بحران‌ها،‌ بودجه دریافتی فائو حتی کمتر از 6درصد است. بودجه کم باعث می‌شود میلیون‌ها نفر در معرض قحطی قرار داشته باشند.

دومینیک بورگن، مدیر بخش اضطرار و توانبخشی می‌گوید: «می‌خواهیم نیازهای حیاتی مردم در شرایط بحرانی و مناطقی که منابع ما بسیار محدود هستند را برجسته کنیم. باید مطمئن باشیم که هیچ‌کس جا نمی‌ماند. باید همین حالا دست به کار شویم تا امنیت غذایی را برقرار کنیم. نیازهای اولیه زندگی مردم را فراهم کنیم و آن‌ها را در برابر بحران‌های آینده مقاوم کنیم.

وخیم‌ترشدن بحران

آخرین نشانه‌ها در سوریه حاکی از آن است که خشکسالی در برخی مناطق این کشور به دلیل سال‌ها درگیری و مهاجرت ساکنان آن بیشتر شده و تهدید کاهش تولید مواد غذایی نسبت به گذشته قوی‌تر شده است. با وجود چالش‌های بزرگ، صنعت کشاورزی در سوریه بیش از نیمی از مواد غذایی این کشور را تامین می‌کند و میلیون‌ها نفر را از گرسنگی نجات می‌دهد.

خشکسالی سال گذشته در منطقه آفریقایی ساحل به همراه درگیری‌های متناوب و ناامنی در منطقه  باعث شده تا جمعیت دام کاهش یابد. آن‌ها برای نگه‌داری از دام و جلوگیری از پیشرفت قحطی نیاز به کمک‌های فوری دارند.

در سودان نیاز شدید به کمک‌های بشردوستانه همچنان وجود دارد. ترکیبی از قیمت بالای مواد غذایی، فصل گرما، جابه‌جایی، فقر و اثرات بلایای طبیعی مانند خشکسالی نیاز به این کمک‌ها را بیشتر کرده است.

برنامه کمکی فائو برای کشورهای بحران‌زده که در شرایط اضطراری کشورهای قرار دارند شامل تهیه دانه‌های سبزیجات و محصولات غذایی،‌ ابزار کشاورزی،‌ خوراک دام،‌ بازسازی زیربنای آبی، برگزاری کمپین‌های واکسیناسیون و درمان حیوانات، مدیریت بهتر آب و خاک و کمک‌های مالی می‌باشد.    

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید