Iranian Agriculture News Agency

با رای شورای امنیت؛

سودان جنوبی تحریم شد

شورای امنیت سازمان ملل به زحمت از یک پیش‌نویس قطعنامه آمریکا برای اعمال تحریم تسلیحاتی علیه سودان جنوبی حمایت کرد زیرا برخی از اعضا معتقدند چنین حرکتی به تلاش‌های آفریقایی‌ها برای پایان دادن به درگیری پنج ساله در تازه‌ترین کشور جهان لطمه می‌زند.

سودان جنوبی تحریم شد

به گزارش ایانا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این قطعنامه حداقل ۹ رای "آری" را به دست آورد. شش عضو دیگر شورای امنیت شامل روسیه، چین، اتیوپی، گینه استوایی، قزاقستان و بولیوی رای ممتنع دادند.

این قطعنامه علاوه بر تحریم تسلیحاتی فوری، ممنوعیت مسافرتی و توقیف دارایی علیه معاون وزیر دفاع سودان جنوبی در امور لجستیکی و رئیس سابق ارتش آزادی‌بخش خلق سودان اجرایی می‌کند.

سودان جنوبی پس از استقلال از سودان در سال ۲۰۱۱ امید زیادی به برقراری صلح و ثبات داشت اما در دسامبر ۲۰۱۳ به سمت خشونت‌های قومی کشیده شد و نیروهای وفادار به سالوا کر، رئیس‌جمهوری سودان جنوبی که از قوم دینکا است، با حامیان ریک مچار، معاون وقت سالوا کر که از قوم نوئر است، درگیر شدند. معاهده صلحی در اوت ۲۰۱۵ به امضا رسید اما درگیری‌ها پایان نیافت.

درگیری‌های سودان جنوبی جان ده‌ها هزار تن را گرفته و بیش از چهار میلیون تن را آواره کرده است. همچنین بیش از ۱.۸ میلیون تن از سودان جنوبی خارج شدند و کشورشان را با یکی از بحران‌های مهاجرتی رو به رشد جهان مواجه کردند. ایالات متحده آمریکا سال ۲۰۱۶ برای اعمال تحریم تسلیحاتی علیه سودان جنوبی تلاش کرد اما ناکام ماند.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد پیش از رای‌گیری گفت: از آن زمان (۲۰۱۶) تعداد بسیار زیادی سلاح به دست طرفین درگیر در سودان جنوبی رسیده و از آنها برای کشتن پدران مقابل زنان و فرزندانشان، مانع‌تراشی بر سر راه کاروان‌های حامل کمک‌های بشردوستانه و حمله به زنان و دختران استفاده شده است. برای جلوگیری از خشونت، باید مقابل جریان ارسال تسلیحات برای گروه‌های مسلح بایستیم. تحریم تسلیحاتی راهی برای حفاظت از غیرنظامیان و کمک به توقف خشونت است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید