Iranian Agriculture News Agency

تأثیر جنگ تجاری چین و آمریکا

کشاورزان آمریکایی فقیرتر شده‌اند

هیچ برنده‌ای در جنگ تجاری وجود ندارد

یک کشاورز آمریکایی می‌گوید: «دیگر حرف زدن کافی است، حالا ما در یک جنگ تجاری واقعی هستیم و من در مزرعه‌ام در آیووا در خط مقدم قرار دارم.» او ادامه می‌دهد: اختلافات میان چین و ایالات‌متحده آمریکا معیشت من را به‌صورت مستقیم تهدید می‌کند. تعرفه‌های گمرکی جدید میان دو طرف باعث شده کمتر بتوانم محصولاتم را بفروشم و هزینه‌هایم بالا رفته است.

کشاورزان آمریکایی فقیرتر شده‌اند

این کشاورز آمریکایی در ادامه میگوید: در این هفته قیمت گوشت خوک 12 دلار کاهش‌یافته و قیمت سویا نیز 40 سنت کم شده، به معنای دیگر 1.7 میلیارد دلار به ارزش سویا آمریکا ضرر وارد شده است اما باید برای خرید ماشین‌آلات کشاورزی یا انبار کردن ذرت در سیلوها مبلغ بیشتری را پرداخت کنم.

سال‌هاست جنگ لفظی تجاری میان آمریکا و چین برقرار است. مقامات آمریکایی بارها از دست‌کاری قیمت یوان (واحد پول چین) توسط دولت آن کشور شکایت کرده‌اند و این اتفاق باعث شده تا در  سال 2017 آمریکایی‌ها کسری تجاری پیدا کنند. تفاوت واردات و صادرات میان آمریکا و چین در سال گذشته 375 میلیارد دلار بوده است. ترامپ اخیراً خواستار آن شد تا این شکاف حداقل تا 100میلیارد دلار کاهش یابد.

ماه گذشته دونالد ترامپ با خروج از معاهده اسلو اعلام کرد تعرفه‌های واردات فولاد را تا 25 درصد و آلومینیوم را تا 10 درصد افزایش می‌دهد. در مقابل چین نیز در یک لیست بلند بالا تا 50 میلیارد دلار برای محصولات آمریکایی افزایش تعرفه را در دستور کار قرارداد. به‌عنوان نمونه 15 درصد گمرکی میوه‌جات و آجیل و نیز 25 درصد بر تعرفه گوشت خوک اضافه کرد.

کشاورزان آمریکایی می‌گویند این تعرفه‌ها به‌طور مستقیم بر آنها تأثیر گذاشتهاست. آن‌ها اعتقاد دارند حتی پیش از آغاز جنگ تجاری در سال 2003 هم وضعیت قیمت گوشت خوک مناسب نبود و حالا شرایط بسیار بدتر از گذشته هم شده و همه‌چیز از بد به بدتر تبدیل‌شده است.

دولت ترامپ روز سه‌شنبه هفته گذشته در پاسخ به رفتار چینی‌ها بر 1300 محصول چینی از جمله تلویزیون و مواد شیمیایی، تعرفه جدید اعمال کرد و این اتفاق بیش از رقم 50 میلیاردی است که چینی‌ها برای محصولات آمریکایی در نظر گرفته‌اند.

چین نیز اعلام کرده بر 100 محصول دیگر آمریکایی ازجمله بر صنایع خودروسازی و هواپیمایی آمریکا تعرفه اعلام خواهد کرد. یکی از کشاورزان آمریکایی می‌گوید اگر چینی‌ها تعرفه 25 درصدی بر سویا را اعمال کنند، قیمت هر کیلو سویا تا 2.5 دلار کاهش می‌یابد.

کشاورزان آمریکایی معتقدند تنها دغدغه آن‌ها گوشت خوک و سویا نیست و این اتفاق یک پیامد جهانی دارد و باوجود تولید بیشتر درآمد کمتری به آن‌ها خواهد رسید. رقبای کشاورزی آمریکا یعنی برزیل و آرژانتین از شرایط پیش‌ آمده به شدت خوشحال خواهند شد زیرا میزان صادرات آن‌ها به چین افزایش می‌یابد.

 یکی از کشاورزان آمریکایی در پاسخ به این سؤال که فردا چه خواهد شد؟ می‌گوید: هیچ‌کس نمی‌داند؛ اما شرایط امروز به‌قدر کافی بد است و کسب‌وکار من در مزرعه تحت تأثیر قرار گرفته است. ما در حال حاضر توسط یک جنگ تجاری محاصره‌ شده‌ایم اما این جنگ را نمی‌خواهیم.

رابرت لویس سفیر آمریکا در چین می‌گوید: «نمی‌توانم نگران نباشم. به‌مانند یک جنگ واقعی به‌سوی هم شلیک می‌کنیم. البته نه با اسلحه بلکه تیرهای اقتصادی دو طرف را زخمی می‌کند.»

کشاورزان آمریکا می‌گویند: ترامپ هیچ کاری انجام نمی‌دهد، او گفته بود کارهای بزرگی صورت می‌گیرد. من در کمپین او حضور داشتم و از او حمایت کردم اما تغییری ایجاد نشده است. امید من آن است که رئیس‌جمهور به وعده خود عمل کند و با یک سری مذاکرات ماهرانه شرایط را تغییر دهد. تا اینجای کار اعمال تعرفه‌ها بازارها را بهشدت تکان داده و هزینه‌های اقتصادی را افزایش داده است. برای همین نیاز به مذاکره داریم؛ زیرا اگر جنگ تجاری ادامه پیدا کند و تعرفه‌ها بازهم زیاد شود، درآمدها  کاهش بیشتری پیدا می‌کند.

این کشاورز ادامه می‌دهد: امیدوارم رئیس‌جمهور به وعده‌اش مبنی بر ایجاد مذاکره‌ استادانه، عمل کند. شاید او از این غفلت بیرون بیاید. بسیاری از تعرفه‌های جدید تابه‌حال به اجرا درآمد. آن‌ها قبلاً بازارها را تکان دادند و هزینه‌های اقتصادی دریافت کرده‌اند، اما اکنون تهدید هستند. شاید یک دورۀ چانه‌زنی تولید آن‌ها را از بین ببرد. در حال حاضر پیمان نفتا «NAFTA» نیز در مرحله مذاکرات مجدد قرار دارد و اگر این موافقت‌نامه سقوط کند، تمام کشاورزی آمریکایی خراب خواهد شد. دیگر مهم نیست چه بلایی بر سر جنگ تجاری چین و آمریکا بیاید. برای مدتی درباره این سیاست کشاورزی خوش‌بین بودم، زیرا باوجودآنکه قیمت‌ها پایین آمده بود، اصلاحات مالیاتی باعث رونق گرفتن بازار شده بود اما حالا باید نگران بود، زیرا هیچ برنده‌ای در جنگ تجاری وجود ندارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید