Iranian Agriculture News Agency

با ادامه بحران، زامبیا دیگر وجود خارجی نخواهد داشت

بحران آب در جهان و آغاز ترس و دلهره

در آینده تقاضا برای آب دو برابر افزایش می‌یاید

بدون آب، هفت میلیارد انسان و دیگر جانداران روی زمین محکوم‌به مرگ هستند چراکه آب شاهراه اصلی هستی انسان‌ها به شمار می‌آید. آب تنها برای آشامیدن و شستشو نیست، بلکه یک منبع حیاتی برای بسیاری از فعالیت‌های انسان‌ها ازجمله کشاورزی، پرورش آبزیان، دامداری و تولیدات صنعتی و انرژی به شمار می‌رود.

بحران آب در جهان و آغاز ترس و دلهره

بااین‌حال با توجه به رشد سریع جمعیت در جهان، این ترس و احتمال وجود دارد که چالش‌های دسترسی به آب سالم هم بیشتر شود. نشانه‌ها حاکی از آن است که زامبیا کشوری که حدود 82 درصد از جمعیتش زیر 35 سال سن دارند، در صورت ادامه بحران کم‌آبی دیگر وجود خارجی نخواهد داشت. آلودگی، جنگل‌زدایی و قطع درختان برای اهداف کشاورزی و توسعه صنعتی و تجاری ازجمله اقداماتی هستند که آب طبیعی را تهدید می‌کنند. کاهش پوشش درختی باعث تغییر در آب‌های زیرزمینی و تبخیر سریع آن می‌شود. سازمان ملل متحد پیش‌‍‍‌‌‍‌‌‍‌‌‌‍‍‌‌بینی کرده طی 30 سال آتی، انتظار می‌رود در سطح جهان تقاضا برای آب به میزان دو برابر افزایش پیدا کند. به معنای دیگر اگر کاری برای مقابله با عوامل کم‌آبی انجام نشود، تعداد مردمی که به آب سالم دسترسی نخواهند داشت، دو برابر خواهد شد. ژانت رنگان از مدیران ارشد سازمان ملل می‌گوید بحران کم‌آبی می‌تواند دسترسی دوسوم جمعیت جهان به آب سالم را قطع کند.

در زامبیا به‌طور میانگین 40 درصد از جمعیت به آب سالم دسترسی ندارند و باید حداقل 30 دقیقه پیاده‌روی کنند تا قادر به تأمین آب سالم شوند. ژانت روگن دراین‌باره گفته است: در مناطق روستایی بیش از نیمی از جمعیت باید برای دسترسی به آب سالم حداقل 30 دقیقه پیاده‌روی و ظرف‌های آب بزرگ را حمل کنند. عمده افرادی که مجبور به حمل ظرف‌های سنگین آب می‌شوند، زنان و دختران هستند.

روز 22 مارس خانم روگن در مراسم روز آب در کابل گفته بود: باوجوداینکه بیش از 40 درصد از آب‌های آفریقای جنوبی از زامبیا تأمین می‌شود اما خود این کشور با کمبود شدید آب مواجه است. امسال روز جهانی آب با شعار «آب برای طبیعت» برگزار شد. آسیب‌های زیست‌محیطی و مسائل مربوط به تغییرات آب‌وهوا دو موضوعی هستند که نگرانی دولت‌ها را برانگیخته‌اند. این عوامل از دلایل اصلی هستند که بحران آب زامبیا را به وجود آورده است.

سیل‌، خشک‌سالی و آلودگی آب باعث تشدید آسیب‌های محیط زیستی، خاکی و دریاچه‌ها شده و این موضوع نگرانی‌های بسیاری را برانگیخته است. سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی آب گزارشی در خصوص توسعه آب منتشر کرده است. این گزارش از انسان‌ها می‌خواهد تا در مورد راه‌حل‌های طبیعی برای حفظ آب و استفاده از منابع طبیعی آب فکر کنند. برای رسیدن به این هدف مهم لازم است انسان‌ها متوجه شوند فعالیت‌هایشان چه تأثیری بر وضعیت آب می‌گذارد و چه باید بکنند تا دوباره تعادل در محیط ایجاد شود.

خانم روگن می‌گوید: بازگشت به تعادل بسیار مهم است. برای این کار باید برخی فعالیت‌ها مانند قطع درختان متوقف شود، از تالاب‌ها (به‌عنوان ذخایر آب پاک) محافظت شود تا سیستم‌های تعادل آب احیا شوند.

روگن ادامه می‌دهد: در مناطق شهری باید از آب باران در مصارف خانگی استفاده کرد؛ تا از حوضه‌های طبیعی حفاظت شود. باید از سیستم جمع‌آوری و تصفیه آب فاضلاب به‌خوبی بهره‌برداری کرد و از این آب در استخرها استفاده شود. سیستم‌های مدیریت فاضلاب باید در جهت فن‌آوری آب‌رسانی تمرکز کنند.

البته راه‌حل‌های طبیعی مانند جنگل‌کاری، اتصال رودخانه‌ها به سیلاب و بازگرداندن آب به تالاب‌ها هم می‌تواند در بازسازی چرخه آب کمک کند.

دکتر دنیس وانچینگا وزیر توسعه آب، بهداشت و محیط زیست زامبیا معتقد است: دولت به دنبال اجرای برنامه‌هایی است که هدف آن توسعه و مدیریت منابع آب است. وانچینگا می‌گوید: استفاده از راه‌حل‌های مبتنی بر نقش طبیعت در احیای چرخه آب نشان داد پتانسیل زیادی برای حل چالش‌های زیست‌محیطی وجود دارد و دولت ابزارهای قانونی لازم را برای میزان استفاده از آب‌های زیرزمینی تنظیم کرده تا از استفاده بیش‌ازحد از منابع زیرزمینی جلوگیری کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید