Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان محیط زیست خبر داد:

صدور توقف قطع درختان جنگلهای هیرکانی توسط آستان قدس رضوی

تولیت آستان قدس رضوی دستور توقف قطع درختان از جنگلهای هیرکانی را صادر کرد.

صدور توقف قطع درختان جنگلهای هیرکانی توسط آستان قدس رضوی

تولیت آستان قدس رضوی دستور توقف قطع درختان از جنگل های هیرکانی را صادر کرد.

به گزارش ایانا از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، رئیس سازمان محیط زیست از دستور تولیت آستان قدس رضوی مبنی بر قطع درختان در جنگل های هیرکانی خبر داد.

معصومه ابتکار با اشاره به برگزاری مراسمی به مناسبت مقام محیط بان، گفت: مراسم بزرگداشت مقام محیط بان در تالار آیینه حرم مطهر رضوی بسیار پرشکوه و با حضور 100 نفر از محیط بانان نمونه کشور برگزار شد.

وی خاطرنشان کرد: در این مراسم محیط بانان نمونه کشوری نشان گرفتند و از خانواده شهدای محیط بان تجلیل شد.

رئیس سازمان محیط زیست با ابراز خرسندی از سخنانی که از سوی تولیت آستان قدس رضوی مطرح شده است، افزود: ایشان در ضرورت حفاظت و توجه به محیط زیست و اینکه آستان قدس رضوی از این پس هیچ گونه نقشی در طرح های بهره برداری از جنگل نخواهد داشت، سخنرانی کرده اند.

ابتکار ادامه داد: ایشان در خصوص طرح هایی که آستان قدس سهم بسیار کوچکی در یکی از آنها داشت دستور قطع بهره برداری و توقف کامل دادند و گفتند این را در شان آستان قدس نمی دانند که از جنگل های طبیعی بهره برداری شود.

وی تصریح کرد: چنین رویکردی مایه دلگرمی و پشتوانه ما است و امیدواریم به تبع این اقدام، دستگاه های دولتی و خصولتی طرح های بهره برداری خود را به طرح های مدیریتی که قطع چوب و تنه درخت در آن نباشد تبدیل و از روش‌های مدیریت پایدار جنگل با هدف اکوتوریسم استفاده کنند.

ابتکار با بیان اینکه امید دارد این دستور، آغاز جریانی برای تعطیل کردن بهره برداری و قطع درخت جنگل های طبیعی باشد، یادآور شد: جنگل های صنعتی که برای تولید چوب ساخته شده، می تواند از این قائده مستثنا باشد. البته بسیاری از این جنگل ها هم با هدف ذخیره چوب ایجاد شده اند اما جنگل طبیعی و بکر شمال کشور، فوق العاده ارزشمند بوده و سازمان محیط زیست معتقد است باید روند قطع درختان و بهره برداری از جنگل متوقف شود.

به گفته وی، در حال حاضر دستگاهی که برای این موضوع، پیشگام شده آستان قدس رضوی است.

ابتکار در پایان تأکید کرد: انتظار داریم بقیه دستگاه ها این رویه را پیش بگیرند و به دنبال آنها بقیه شرکت ها هم تغییر رویه دهند و نسبت به همراهی با این جریان یا کمپین اجتماعی حفاظت جنگل همراهی کنند و فکر می کنم نتیجه خوبی است که می توان از این نشست گرفت و این جریان سازی را بین مسئولان گسترش داد./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید