Iranian Agriculture News Agency

ضرورت جلوگیری از آفتاب سوختگی مرکبات جنوب کرمان

​مدیر باغبانی سازمان گفت: کشاورزان و باغداران نسبت به جلوگیری وکاهش خسارت آفتاب سوختگی درختان خصوصاً مرکبات پیش‌بینی‌ها و تدابیر لازم را انجام دهند .

ضرورت جلوگیری از آفتاب سوختگی مرکبات جنوب کرمان
به گزارش خبرنگار ایانا در جنوب کرمان منصور شریف مدیر باغبانی سازمان عنوان کرد: در سالهای اخیر تغییرات اقلیمی و پدیده گرمایش زمین و بروز خشکسالی های پیاپی و همچنین کاهش رطوبت محیط سرعت بیشتری پیدا کرده و این امر در بخش باغبانی سبب بروز عارضه خسارت به شکل آفتاب سوختگی اندامهای هوایی درختان شده است.

شریف افزود: از نیمه  خرداد ماه تا پایان تیرماه به دلیل وزش بادهای گرم و خشک و همچنین کاهش رطوبت هوا و افزایش دمای هوا، اندامهای هوایی درختان بویژه مرکبات در برخی سالها تا ۵۰% دچار خسارت واین امرسبب کاهش کمیت و کیفیت محصول مرکبات شده است .

وی بیان کرد: در سال جاری با توجه به پیش بینی های هواشناسی در روزهای آینده با افزایش دمای هوا و احتمال وزش بادهای گرم، باغداران برای کاهش خسارت آفتاب سوختگی اقدامات لازم را انجام دهند .

شریف توصیه کرد: کشاورزان و باغداران جهت پیشگیری و کاهش خسارت این عارضه نسبت به احداث سایبان با توری های سایه انداز ، استفاده و پاشش کائولین روی برگ درختان ،تنظیم دور آبیاری و تامین رطوبت کافی باغ ، تقویت درختان با کودهای پتاسه و کلسیم وهمچنین خودداری از مصرف کودهای ازته در تیر ماه و ماه‌های گرم سال  اقدام کنند.

مدیرباغبانی سازمان عنوان نمود: باغدارانی که  متقاضی اجرای طرح سایبان روی درختان خود هستند می توانند با مراجعه به مراکز خدمات جهاد کشاورزی حوزه خود نسبت به تکمیل پرونده اقدام و از تسهیلات احداث سایبان استفاده کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید