Iranian Agriculture News Agency

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران:

چوب حراج به 60 هزار میلیارد تومان از دارایی‌های شهر

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: مدیریت شهری تهران در سالیان اخیر نزدیک به ٦٠ هزار میلیارد تومان از دارایی‌های ملموس شهر را چوب حراج زده و با درآمد حاصل از این حراجی امورات شهر را گذرانده است.

چوب حراج به 60 هزار میلیارد تومان از دارایی‌های شهر

محمدجواد حق‌شناس روز یکشنبه در جلسه شصت و ششم شورای اسلامی شهر تهران و در نطق پیش از دستور خود افزود: اکنون نه ظرفیتی برای استفاده از دارایی‌های این‌چنینی باقی ‌مانده و نه فرصتی برای حراج بیشتر.

وی با اشاره به انتخاب شهردار تهران گفت: این انتخاب در مدت‌زمانی کوتاه و با کسب آرای قاطع اعضای شورا، در فضایی رقابتی اما سالم، با پویاییِ درونی و استقلال تصمیم‌گیری، گرچه نشان از وفای به عهد با مردم داشت، اما گام آغازین ما برای استقرار نظام مدیریت مطلوب شهری در پایتخت است. 

به گفته حق‌شناس، امروز شورا به نمایندگی بیش از 9 میلیون شهروند تهرانی، در جایگاه نظارت بر عملکرد شهرداری تهران، چشم بینای مردم است و از شهردار تهران انتظار دارد نظام پاسخگویی میان دستگاه مجری و ناظر در مدیریت شهری را به شایستگی به اجرا گذاشته و مجموعه مدیران و همکاران شهرداری تهران این ضرورت جدی در امر مدیریت شهری را سرلوحه کار خود قرار دهد.

وی افزود: توسعه‌ پایتخت، امروز بیش از هر چیز نیازمند تغییر نگاه به معنا و مفهوم دارایی و سرمایه است و مادامی‌که مسئولین و سکان‌داران مدیریت شهری، توسعه‌ شهر را به بهره‌برداری از دارایی‌های ملموسی چون زمین و فضای شهری پیوند بزنیم، حاصلی بیش ازآنچه در 12 سال اخیر عاید مردم تهران شده، به دست نخواهد آمد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، گفت: ایران و در پیشانی آن تهران، دارای گنجینه‌ای از دارایی‌های معنوی و ناملموس است که متأسفانه در سالیان اخیر و با حاکمیت بی‌تدبیری بر نظام تصمیم‌گیری شهری در پایتخت، شناخت و بهره‌برداری از این میراث تجدید ناپذیر شهری به حاشیه رانده شده است.

وی ادامه داد: توسعه‌ پایدار در دنیای امروز، حاصلِ چگونگیِ تبدیل دارایی‌های ناملموس به سرمایه‌های ناملموس، و تبدیل سرمایه‌ها به ثروت است. باید پذیرفت که فرآیند تولید ارزش افزوده در شهرهای پیچیده‌ امروزی، آن چیزی نیست که ما اکنون در تهران پیاده می‌کنیم.

حق‌شناس تأکید کرد: هم‌افزایی‌های موجود در مناسبات و تعاملات شهری به‌گونه‌ای است که امروز کم‌بهره‌ترین شهرها از تاریخ و تمدن نیز توانسته‌اند از این بستر، ارزش افزوده‌ پایدار ایجاد کنند، و جای بسی تأسف که تهران غنی از تاریخ و فرهنگ، تا کنون بهره‌ای کافی از این نوع نگاه به نظام مدیریت شهری نبرده است.

وی با بیان اینکه مجموعه‌ شورا و شهرداری تهران، سازمانی عمومی و غیردولتی‌اند و عملِ آن‌ها صرفاً معطوف به مدیریت هزینه نیست، گفت: آنچه در این بین نهاد مدیریت شهری را از دیگر سازمان‌های بخش عمومی متمایز می‌کند، عمل معطوف به مدیریت درآمد و آثار و پیامدهای آن بر کیفیت زیست شهروندان است.

وی با اشاره به اینکه جایگاه فرهنگ در شهر مغفول مانده است، گفت: جای بسی تأسف است که به‌واسطه‌ صرف هزینه‌های هنگفت و نا هم‌راستا با وظایف ذاتی شهرداری‌ها در دوران مدیریتی گذشته، ده‌ها میلیارد تومان از ثروت مردم تهران صرف اموری شد که اکنون وقتی از بودجه فرهنگی شهرداری تهران سخن به میان می‌آید، نه فقط افکار عمومی بلکه اذهان برخی از اعضای شورا نیز به سمت کلیشه‌هایی چون کمک‌های بی حساب و کتاب به مداحان کشیده می‌شود.

حق‌شناس افزود: گرچه خسارات ناشی از مدیریت ناصحیح منابع در دوره گذشته قابل‌انکار نیست، اما کلیشه ساختن از اشتباهات گذشته و جفای به فرهنگ به‌واسطه‌ تکرار این کلیشه‌ها، نه در شان مدیریت شهری و نه پاسخی مناسب به اعتماد مردمی است که با رأی خود، ایجاد تغییرات اساسی در نحوه‌ مدیریت و نظام تصمیم‌گیری پایتخت را مطالبه کردند.

به گفته حق‌شناس، فرهنگ را جزیره‌ای جدا افتاده و یتیم می‌دانیم، تلقی درستی از مفهوم فرهنگ نداریم و این مسئله، ام‌المصائب توسعه‌ شهری در پایتخت است.

وی با بیان اینکه مطلوب‌ترین بستر برای بازیابی جایگاه و بازتعریف مفهوم فرهنگ در ادبیات توسعه شهریِ پایتخت، برنامه‌ پنج‌ساله‌ سوم شهرداری تهران است، خاطرنشان کرد: اکنون که وظیفه‌ خطیر تدوین این برنامه به معاونت برنامه‌ریزی و توسعه‌ شهری شهرداری تهران سپرده شده و مراحل آغازین آن نیز در حال سپری است، فرصت برای احیای فرهنگ به عنوان ساحتی پیونددهنده میان دیگر ساحت‌های برنامه‌ریزی به قصد تحقق توسعه‌ پایدار مهیاست. 

وی گفت: توسعه‌ای که به واسطه‌ بازیابی جایگاه حقیقی فرهنگ، مبتنی بر فروش شهر و دارایی‌های شهر محقق نخواهد شد و توسعه‌ای که به جهت تسهیل گری عامل فرهنگ میان دیگر عوامل مؤثر، متوازن و پایدار خواهد بود. 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید