Iranian Agriculture News Agency

تأکید بر توانمندسازی زنان روستایی

حضور زنان در توسعه کشاورزی تجربه موفق جهانی است

در سال ۹۶، ۶۰۱ مدیر زن در رده‌های پایه، میانی و ارشد مجموعه وزارت جهاد کشاورزی فعالیت داشته‌اند

ایانا-جامعه و فرهنگ: در حال حاضر ۲۲۰۰ صندوق اعتباری خرد زنان روستایی با ۸۰ هزار نفر عضو در کشور فعالیت می‌کنند که تعدادی از این صندوق‌ها به‌صورت شبکه و در قالب شرکت سهامی خاص به ثبت رسیده و زنان روستایی سهامدار آن هستند.

حضور زنان در توسعه کشاورزی تجربه موفق جهانی است

در تمامی جوامع، زنان روستایی به‌عنوان یک عامل مهم در نیل به اهداف توسعه‌ی روستایی مطرح بوده و درواقع نیمی از نیروی انسانی موردنیاز توسعه‌ی روستایی هستند. زنان به‌ویژه در روستاها از امکانات کمتری از لحاظ میزان سرمایه، اعتبار و قدرت برخوردارند و میزان نقش‌آفرینی آنان، بیش از مردان، تحت تأثیر شرایط و عوامل گوناگون اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و اکولوژیکی قرار دارد. زنان روستایی، چه به‌صورت مستقیم (تولید محصولات زراعی، دامی، صنایع‌دستی و روستایی) و چه ازلحاظ کمک به بخش کشاورزی (به‌عنوان نیروی کار) پتانسیل قابل‌توجهی در جامعه محسوب می‌شوند. بنابراین، توجه به نیازهای متعدد زنان و اقدام جهت به­سازی شرایط برای فعالیت آنان همواره به عنوان یک ضرورت مطرح می­شود.

 

اما طی روزهای اخیر، وزیر جهاد کشاورزی با جمعی از مدیران ارشد این وزارتخانه دیداری داشت که در آن، مباحثی از جمله بیمه کشاورزان، جبران خسارات بخش کشاورزی، لایروبی قنوات و... موردبحث و بررسی قرار گرفت و اخبار آن نیز به‌خوبی در رسانه‌ها منعکس شد. پروانه سلحشوری، رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی نیز در رأس نمایندگان عضو این فراکسیون در این دیدار حضور داشت. به همین دلیل، بحث توانمندسازی زنان روستایی با جدیت بیشتری در این نشست مطرح و پیگیری شد.

وزیر جهاد کشاورزی در این دیدار بر ضرورت توانمندسازی زنان روستایی و عشایری به‌منظور ارتقای جایگاه آنان در بخش‌های اقتصادی و فرهنگی و همچنین افزایش درآمد و بهبود معیشت روستاییان و عشایر تأکید کرد و با بیان این‌که در مجامع بین‌المللی از جمله فائو موضوع کشاورزی خانوادگی و همچنین مدیریت زنجیره تولید از مزرعه تا سفره مورد توجه قرار دارد، به این نکته اشاره داشت که توسعه کشاورزی با حضور و مشارکت زنان روستایی و عشایری در فرایند تولید، تجربه موفق جهانی است و لازم است این موضوع به‌طور ویژه توسط فراکسیون زنان مجلس پیگیری شود.

او، ارتقای جایگاه و منزلت زنان روستایی و عشایری در جامعه و فراهم شدن زمینه‌های مشارکت آنان در فعالیت‌های اقتصادی را ضروری دانست و از فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی خواست تا موضوع توانمندسازی زنان روستایی و عشایری را در دستور کار این فراکسیون قرار دهد.

وزیر جهاد کشاورزی تشکیل صندوق‌های اعتباری خرد زنان روستایی را از جمله اقدامات این وزارت برای تأمین مالی و تسهیل فعالیت‌های اقتصادی زنان روستایی عنوان کرد و گفت: تشکیل این صندوق‌ها در روستاها در کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه از جمله هند و بنگلادش به‌منظور تأمین سرمایه فعالیت‌های کشاورزی رواج دارد و در کشور ما نیز این صندوق‌ها تشکیل و با تجمیع آن‌ها در قالب صندوق‌های شهرستانی و استانی به‌صورت خصوصی و با حمایت دولت فعالیت می‌کنند.

در این نشست، سلحشوری، رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با قدردانی از اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در حمایت از زنان روستایی و عشایری به این‌که نشست مشترک دولت و مجلس می‌تواند در توانمندسازی زنان روستایی، ایجاد اشتغال و کارآفرینی و همچنین جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها مؤثر باشد، اشاره کرد.

مشاور وزیر و مدیرکل دفتر توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی و عشایری نیز در این نشست حوزه‌های زنان شاغل و زنان روستایی و عشایری را از زمینه‌های کاری این دفتر عنوان کرد و با اشاره به آمار ۱۰ میلیونی زنان روستایی، گفت: سیاست وزارت جهاد کشاورزی توان‌افزایی اشتغال محور است و برای این منظور، سه برنامه ظرفیت‌سازی، نهادسازی و توسعه اشتغال و کارآفرینی در دستور کار این وزارت قرار دارد.

فروغ‌السادات بنی‌هاشم با اشاره به مشارکت ۱۴ هزار تسهیل گر زن روستایی در اجرای برنامه‌های توانمندسازی وزارت جهاد کشاورزی، ادامه داد: در حال حاضر ۲۲۰۰ صندوق اعتباری خرد زنان روستایی با ۸۰ هزار نفر عضو در کشور فعالیت می‌کنند که تعدادی از این صندوق‌ها به‌صورت شبکه و در قالب شرکت سهامی خاص به ثبت رسیده و زنان روستایی سهامدار آن هستند. وی همچنین بر لزوم دسترسی به بازار برای عرضه محصولات تولیدی زنان روستایی ضروری تأکید کرد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی نیز با اشاره به مصوبه مجلس مبنی بر استخدام ۱۰ هزار ناظر بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی، گفت: نیمی از این ۱۰ هزار نفر زنان با تحصیلات لیسانس و بالاتر هستند که با دستور وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر احیای مراکز خدمات وزارت جهاد کشاورزی در دهستان‌ها، این افراد در مراکز دهستان‌ها جذب و حجم زیادی از زنان دانش‌آموخته کشاورزی به کارشناسان این وزارت اضافه شد.

رئیس مرکز نوسازی و تحول اداری وزارت جهاد کشاورزی، در این نشست با اشاره به فعالیت بیش از ۱۳ هزار زن در این وزارت‌خانه گفت: ۶۰۱ مدیر زن در رده‌های پایه، میانی و ارشد مجموعه وزارت جهاد کشاورزی در سال ۹۶ فعالیت داشته‌اند.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی نیز با اشاره به تأسیس صندوق‌های اعتباری خرد زنان روستایی، سرمایه این صندوق‌ها را ۸ میلیارد و ۴۱۳ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: نزدیک به ۴.۲ میلیارد تومان از این سرمایه سهم زنان روستایی و باقی آن کمک‌های دولت است.

عبدالکریم رضوی گفت: در حال حاضر این صندوق‌ها در ۷ استان کشور تشکیل‌ شده‌اند و برخی از آن‌ها زنجیره تولید تا صادرات را بر عهده دارند.

در ادامه، مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، نهادسازی، ظرفیت‌سازی و توانمندسازی زنان روستایی را از اولویت‌های این سازمان عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ۳۳۰ تعاونی زنان روستایی با ۶۱۲۸۰ نفر عضو و با سرمایه ۲.۸ میلیارد تومان در کشور فعالیت می‌کنند.

حسین شیرزاد با اشاره به ۹۱ پروژه اشتغال‌زای این سازمان در حوزه زنان، ادامه داد: این پروژه‌ها بیشتر در زمینه کسب‌وکارهای خانگی و خرد و ۷ درصد آن در حوزه صنایع متوسط قرار می‌گیرد.

این نشست یکی از دستاوردها و برنامه پیگیری سفر هیئت نمایندگان جمهوری اسلامی ایران از جمله نماینده وزارت جهاد کشاورزی به شصت و دومین کمیسیون مقام زن ملل متحد (UNCSW62) است که با موضوع اصلی «توانمندسازی زنان و دختران روستایی، فرصت‌ها و چالش‌ها» با حضور نمایندگان دولتی و غیردولتی کشورهای سراسر در هفته پایانی سال 96 به مدت 10 روز در مقر اصلی سازمان ملل متحد در شهر نیویورک برگزار شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید