Iranian Agriculture News Agency

سخنگوی وزارت بهداشت:

۸ محصول با همکاری وزارت کشاورزی پایش می‌شود

رابطه ناسالم پزشکان و شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی نگران کننده است

ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری هفتگی این وزارتخانه با اشاره به خبرهایی که در مورد رشوه پزشکان از شرکت‌های تجهیزات پزشکی و دارویی اخیرا در جامعه منتشر شده است، گفت: رابطه ناسالم مالی پزشکان با این شرکت‌ها به شدت نگران کننده است.

۸ محصول با همکاری وزارت کشاورزی پایش می‌شود

ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری هفتگی این وزارتخانه با اشاره به خبرهایی که در مورد رشوه پزشکان از شرکت‌های تجهیزات پزشکی و دارویی اخیرا در جامعه منتشر شده است، گفت: رابطه ناسالم مالی پزشکان با این شرکت‌ها به شدت نگران کننده است. مسئله اصلی ما حفظ اعتماد مردم به جامعه پزشکی که سرمایه اصلی حوزه درمان تلقی می‌شود. ما نباید بگذاریم این اعتماد خدشه‌دار شود. در این راستا باید پیشگیری از تخلف و برخورد با متخلفین صورت بگیرد.

او ادامه داد: هرگونه رابطه مالی بین ارائه‌کنندگان خدمات و شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی تخلف بوده حتی اگر این رابطه جزئی باشد طبق مقررات و مواد قانونی مشمول مجازات است.

حریرچی افزود: همان‌گونه که در اطلاعیه سازمان نظام پزشکی نیز آمده هرگونه رفتار سهم خواهانه از اعمال این چنینی و ارجاع بیمار به بیرون از بیمارستان برای خرید دارو و تجهیزات و لوازم پزشکی طبق آئین‌نامه انتظامی این سازمان تخلف محسوب می‌شود و به‌طورقطع باید با آن برخورد کرد.

قائم‌مقام وزیر بهداشت تصریح کرد: این تخلف‌ها دو لبه قیچی دارد یکی پرداخت‌کنندگان یعنی شرکت‌ها هستند و دیگری ارائه‌دهندگان خدمات یعنی پزشکان قرار دارند در این وسط قربانی مردم، بیماران و سازمان‌های بیمه‌گر هستند. محرک این دو لبه قیچی سود خواهی و قانع نبودن افراد به درآمدهای متعارف که کم هم نیست، بوده و باید با روش‌هایی هم از آن پیشگیری کرده و از طریق تائید صلاحیت حرفه‌ای افرادی که وارد این حرفه‌ها می‌شوند امکان بروز تخلف را از بین برد.

حریرچی یادآور شد: تا پیش از طرح تحول سلامت تجهیزات پزشکی قیمت‌گذاری نداشتند ما آن‌ها را در طرح تحول قیمت‌گذاری کرده و هرگونه ارجاع بیمار را در کلیه بیمارستان‌های دولتی برای خرید این تجهیزات ممنوع کردیم ضمن اینکه خرید این تجهیزات و لوازم مصرفی باید از سوی یک کمیته در بیمارستان‌ها صورت بگیرد. ضمن اینکه هفته آینده ابلاغیه‌ای نیز برای بیمارستان‌های خصوصی صادر می‌شود که بتوانیم در رابطه با آن‌ها نیز از بروز تخلف جلوگیری کنیم.

شیوع مصرف ریتالین در میان دانش آموزان

حریرچی در ادامه با اشاره به شیوع دخانیات در بین نوجوانان عنوان کرد: این وضعیت نگران کننده‌ای است یک میلیارد و ۴۰۰ هزار نفر در جهان سیگاری هستند سالانه هفت میلیون نفر نیز به دلیل دخانیات می‌میرند در ایران ۳,۴ درصد نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله مصرف‌کننده سیگار بوده که ۴.۸ را پسران و ۲.۱ درصد آنان را دختران تشکیل می‌دهند همچنین ۸.۱ درصد نیز مصرف قلیان است. مورد دیگر شیوع مصرف ریتالین در میان دانش آموزان و دانشجویان دبیرستانی در ایام امتحانات است. ۵ درصد دانشجویان و ۴ درصد دانش آموزان برای تمرکز بیشتر و حفظ هوشیاری و بیداری این مواد را که برای کودکان پیش فعال کاربرد دارد مصرف می‌کنند که عوارض خطرناکی مانند بی اشتهایی، سرگیجه و حتی گاه مرگ را در پی دارد و باید این قشر حساس را در مورد خطرات این مواد آگاه کرد.

امنیت مواد غذایی

وی همچنین در مورد امنیت مواد غذایی به‌ویژه محصولات کشاورزی عنوان کرد: قرار است ۸ نوع محصول را با همکاری وزارت کشاورزی پایش کنیم که جزئیات آن هفته‌های آینده عنوان می‌شود.

حریرچی در مورد مکمل‌های غذایی نیز عنوان کرد: مردم ما هیچ نیازی به مکمل‌های غذایی ندارند بعضی از گروه‌های خاص مانند کودکان و مادران باردار نیازمند برخی ویتامین‌ها هستند که از طریق نظام شبکه بهداشت تأمین می‌شوند. در اکثر موارد مصرف غیرلازم بوده و تنها هزینه‌ای به خانواده‌ها و گاه عوارضی به مصرف‌کنندگان آن وارد می‌شود. همچنین تعداد زیادی از مکمل‌ها قاچاق بوده و به‌صورت غیرقانونی تهیه می‌شوند در برخی از جاها که وزارت بهداشت اختیار داشته باشد به‌شدت ورود کرده و برخورد می‌کنیم.

عدم نیاز به مصرف بسیاری از مکمل‌ها

حریرچی تأکید کرد: مکمل‌ها اکثراً خارجی بوده و میزان قابل‌توجهی از آن‌ها امکان تقلب وجود دارد. باید مردم را نسبت به عدم نیاز به مصرف این مکمل‌ها آگاه کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید