Iranian Agriculture News Agency

در کارگاه مشورتی کاشان مطرح شد:

نقش صنایع‌دستی در بهبود بهره‌وری اقتصادی

در کلات خیج ۹۰ درصد بانوان پارچه‌باف هستند

تفاوت قیمت در صنایع‌دستی باعث شده است بسیاری از گردشگران به سایر گردشگرانی که به ایران می‌آیند توصیه کنند از خرید صنایع‌دستی در برخی نقاط ایران خودداری کنند.

 نقش صنایع‌دستی در بهبود بهره‌وری اقتصادی

کارگاه مشورتی نقش و ارتباط صنایع‌دستی در بهبود و بهره‌وری اقتصادی و معیشت جوامع محلی و توسعه پایدار فعالیت اقامتگاه‌های بوم‌گردی برگزار شد.

به‌گزارش ایانا به نقل میراث‌آریا، اکبر رضوانی مدیر اقامتگاه بومگردی خانه نقلی کاشان در این کارگاه گفت: در اقامتگاه بوم‌گردی یک فضای تاریخی احیا و باز زنده سازی می‌شود، در این اقامتگاه‌ها ما پذیرای گردشگران هستیم، اقامتگاه‌های بوم‌گردی باید در حوزه صنایع‌دستی هم اقدامات جدی داشته باشند.

او تصریح کرد: در مجموعه‌های بومی صرفاً بحث اقامت اتفاق نمی‌افتد و افرادی که در این حوزه کار می‌کنند توسعه پایدار، اقتصاد محلی و خانواده محور بودن را مدنظر قرار می‌دهند.

رضوانی اضافه کرد: اقامتگاه‌های بوم‌گردی از یک دهه پیش در ایران پا گرفته است و از چند سال قبل ایجاد این اقامتگاه‌ها سرعت گرفته است، اما باید به این نکته توجه کرد که آیا ایجاد این تعداد بوم‌گردی درست است یا نه.

مدیر اقامتگاه بومگردی خانه نقلی افزود: چالش‌های بسیاری در بحث اقامتگاه‌های بوم‌گردی وجود دارد اما خوشبختانه این اقامتگاه‌ها جای خود را در بین گردشگران باز کرده است و مورد توجه گردشگران قرار گرفته است، با توجه به اشتیاق گردشگران به این نوع اقامتگاه‌ها، استفاده از صنایع‌دستی و معرفی این آثار می‌تواند در تولید و ترویج این آثار دستی نیز مؤثر باشد.

خدیجه غنچه مدیر تعاونی روستایی گروه بانوان دشت زردابه در این نشست گفت: صنایع‌دستی در اقامتگاه بومگردی این منطقه به طور مستقیم به گردشگرانی که در این محل اسکان دارند، معرفی و ارائه می‌شود.

او تصریح کرد: گردشگری مهم‌ترین کاتالیزور در این کسب‌وکار بوده است، حضور گردشگران با دیدگاه‌های متفاوت باعث شد که مسئولان این اقامتگاه هر روز به شکلی جدید و طراحی بهتر در ارائه و بسته‌بندی صنایع‌دستی به کار خود ادامه دهند.

او تصریح کرد: در کلات خیج 90 درصد بانوان پارچه‌باف هستند، پارچه‌بافی در این منطقه به‌تدریج در حال از بین رفتن بود چراکه سود چندانی نداشت، اما با استفاده از ابزار و پارچه‌های جدید و یادگیری روش‌های جدید رنگرزی پارچه‌بافی را در این منطقه گسترش دادیم.

غنچه افزود: ما با استفاده از دستگاه‌های جدید پارچه‌بافی را در کلات خیج گسترش دادیم و امروز زنان بسیار زیادی در این منطقه به این شغل مشغول هستند، ما با برند چهل دختر امروز پارچه تولید می‌کنیم و تولیدات این برند در اقامتگاه بومگردی به فروش می‌رسد.

مدیر تعاونی روستایی گروه بانوان دشت زردابه ادامه داد: صنایع‌دستی اصالت دارد و همیشه قابل‌عرضه و استفاده است، این صنایع باید کاربردی باشد و برای خریداران نیز مقرون به صرفه است.

بابک مغازه‌ای فعال گردشگری و طبیعت‌گردی گفت: اگر می‌خواهیم بین صنایع‌دستی و گردشگری اتفاق خوبی بیفتد باید یک فرآیند شکل بگیرد و پازل این همکاری کامل شود.

او تصریح کرد: مباحث و مسائل متنوعی در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی وجود دارد که می‌تواند این دو حوزه را هم‌راستا کند، اما در این میان چالش بازاریابی یکی از موضوعات مهم حوزه صنایع‌دستی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

مغازه‌ای ادامه داد: برای بررسی تجربیات باید ببنیم که چه اتفاقاتی در حوزه همراهی صنایع‌دستی و گردشگری افتاده و موفق بوده است و از این الگو برای دیگر موارد استفاده کنیم، با استفاده از کوچک‌ترین جزییات می‌توانیم به الگوهای عملی برسیم.

او تصریح کرد: بازبینی ارتباط صنایع‌دستی با زندگی جوامع محلی یکی از اهداف بررسی برگزاری این کارگاه مشورتی است، صنایع‌دستی هنوز نتوانسته است در زنجیره خدمت گردشگری جای خود را باز کند، ایجاد هیجان در خرید صنایع‌دستی نیز از مواردی است که می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

این فعال حوزه گردشگری اضافه کرد: در پایان این کارگاه قرار است چالش‌ها، فرصت‌ها و پیشنهادها ما را به یک اقدام برای چرخاندن چرخ‌دنده‌ها در حوزه بهره‌وری از صنایع‌دستی در گردشگری برساند.

مجید افروزنیا تورگردان و فعال حوزه گردشگری گفت: گردشگرانی که وارد کشور می‌شوند راهنما را به عنوان امین خود می‌دانند، دو دسته گردشگر وجود دارند، گردشگرانی که لوکس سفر می‌کنند و به دنبال صنایع‌دستی لوکس هستند، اصالت محصول برای این گردشگران اهمیت بسیار زیادی دارد.

او تصریح کرد: آنچه برای گردشگر اهمیت بسیار زیادی دارد این است که سوغات و صنایع‌دستی را به همراه ببرد که سمبل و نمادی از کشور مقصد باشد، یکی از مهم‌ترین المان‌ها برای خرید صنایع‌دستی، حجم و اندازه صنایع‌دستی است، همچنین قیمت صنایع‌دستی از دیگر مواردی است که گردشگران خارجی به آن توجه دارند، عدم ثبات قیمت صنایع‌دستی برای گردشگران سردرگمی ایجاد می‌کند.

افروزنیا ادامه داد: اطلاعات کافی در مورد صنایع‌دستی به گردشگران خارجی داده نمی‌شود، متأسفانه صنایع‌دستی که بروشوری برای معرفی ندارند و این مورد در خرید گردشگران مؤثر است، باید سازوکاری برای مدیریت بخش قیمت‌گذاری صنایع‌دستی تعیین شود.

این تورگردان گفت: تفاوت قیمت در صنایع‌دستی باعث شده است که بسیاری از گردشگران در ارائه تجربیات خود، به سایر گردشگرانی که به ایران می‌آیند توصیه کرده‌اند از خرید صنایع‌دستی در برخی نقاط کشورمان خودداری کنند.

او ادامه داد: دسته دوم که اکثریت گردشگران را تشکیل می‌دهند، اصالت را مورد توجه قرار می‌دهند، معرفی و ارائه صنایع‌دستی بومی در کنار غذاهای بومی یکی از مؤلفه‌های اصلی اقامتگاه‌های بومگردی در تعریف جهانی آن است که با استقبال بسیار زیاد گردشگران هم مواجه می‌شود.

افروزنیا تصریح کرد: دیدن فرآیند تولید نیز یکی از مواردی است که برای گردشگران بسیار جالب است و اقامتگاه‌های بوم‌گردی می‌توانند با ایجاد کارگاه‌های زنده تولید صنایع‌دستی این فرصت را برای گردشگران فراهم کنند.

ترگل احمدی‌نژاد فعال حوزه صنایع‌دستی و گردشگری در این نشست گفت: یکی از مشکلاتی که در حوزه صنایع‌دستی و فروش آن در مناطق بومی وجود دارد، موضوع پورسانت دادن به تورگردانان است.

او تصریح کرد: در موارد بسیاری دیده شده است که تورگردانان به دلیل عدم ارائه پورسانت از طرف تولیدکنندگان و فروشندگان صنایع‌دستی، از ورود گردشگران به این مناطق جلوگیری می‌کنند.

حبیب احسانی کارشناس صنایع‌دستی گفت: همه احساس می‌کنند صنایع‌دستی را می‌شناسند، این موضوع همیشه ما را با چالش مواجه می‌کند، صنایع‌دستی اصالتاً صنعت گذشتگان ما بوده است، رشته‌هایی مثل قلم‌زنی و سفال در این زمره است که موارد کاربردی نیز داشته است.

او ادامه داد: هر چیزی که با دست‌ساخته می‌شود نمی‌توان به عنوان صنایع‌دستی محسوب کرد چراکه صنعتی پشت آن نیست، سه حرف برای این حوزه در نظر گرفته شده است، در صنایع‌دستی مواد شیمیایی نیست و مواد اولیه طبیعی در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، قسمتی از صنایع‌دستی باید با دست انجام شود تا جایی از دستگاه استفاده شود که به خلاقیت خدشه‌ای وارد نشده باشد، صنایع‌دستی ما صرفاً هنری نیست اما صرفاً کاربردی است، تزیینات بعدها به صنایع‌دستی اضافه شده است.

احسانی اضافه کرد: در حال حاضر نزدیک به 300 رشته صنایع‌دستی در کشور ما تولید می‌شود، متأسفانه خارجی‌های بیشتر از خودمان صنایع‌دستی ما را می‌شناسند و به همین دلیل صنایع‌دستی چینی را در ایران خریداری نمی‌کنند، گفته می‌شود که صنایع‌دستی چینی در ایران زیاد است اما این ادعا درست نیست.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید