Iranian Agriculture News Agency

در دومین جشنواره «گیاهان دارویی و داروهای گیاهی» مطرح شد:

منابع گیاهی ایران بیش از 8000 گونه است

بیشتر داروهای حیاتی ریشه مستقیم یا غیرمستقیم گیاهی دارد

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: منابع گیاهی ایران بیش از 8000 گونه است که بیش از 60 درصد این منابع گیاهی، با دنیا مشابهت دارد.

منابع گیاهی ایران بیش از 8000 گونه است

دکتر «غلامرضا امین» در دومین جشنواره «گیاهان دارویی و داروهای گیاهی» با بیان اینکه اقلام دارویی، مسمومیت غذایی، اقلام مکمل‌های غذایی، انواع نوشیدنی‌ها و اقلام آرایشی بهداشتی، منابع گیاهی، منابع حیوانی و... از فرآورده‌های طبیعی است، گفت: در این زمینه منابع گیاهی ایران بیش از هشت هزار گونه است که بیش از 60 درصد این منابع گیاهی، با دنیا مشابهت دارد.

امین با اشاره به این‌که از 16 اقلیم آب و هوایی جهان، 11 اقلیم در کشور و 9 اقلیم در گیلان وجود دارد، گفت: به لحاظ منابع حیوانی، تنها گونه زالو در دنیا، به استان گیلان اختصاص دارد و گیلان دراین‌باره یکی از مهم‌ترین مراکز است.

 

شناسایی 620 گونه گیاه دارویی در کشور

دکتر «محمدحسین صالحی»، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در ادامه با بیان اینکه پیشرفت علوم پزشکی و داروسازی در دنیا نسبت به رشته‌های علمی دیگر بیشتر است، گفت: بیشتر داروهای حیاتی ریشه مستقیم یا غیرمستقیم گیاهی دارد و می‌توان گفت 40 درصد گیاهی و 60 درصد صنعتی است.

وی گیاهان دارویی را منبع و آزمایشگاه خدادادی برشمرد و افزود: 620 گونه گیاه دارویی روی زمین شناسایی شده، اما هنوز صاحب‌نظران با 98 درصد از رمز و راز این گیاهان آشنا نیستند.

در راستای اهداف بسته توسعه دانش گیاهان دارویی، دومین جشنواره «گیاهان دارویی و داروهای گیاهی» دانشگاه علوم پزشکی گیلان با محورهای آشنایی با گیاهان دارویی و داروهای گیاهی، فیتوتراپی در بیماری‌های مرجع و داروسازی سنتی، با حضور ریاست دانشگاه و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان و جمعی از اساتید گروه فارماکوگنوزی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در سالن همایش دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شد و در پایان از سه پوستر برتر تقدیر شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید