Iranian Agriculture News Agency

رئیس نظام صنفی کشاورزان خوزستان:

باید مشکلات فصل کشت آتی را حل کنیم

ایانا-خوزستان : رئیس نظام صنفی کشاورزان خوزستان گفت: اگر قرار است به کشاورز آب برای کشاورزی ندهیم، باید قبل از شروع فصل کشت، به او معوض کشت داده شود تا برای تأمین نیازهای خود با مشکل روبه‌رو نشود.

باید مشکلات فصل کشت آتی را حل کنیم

مسعود اسدی در همایش مدیریت خشک‌سالی و بررسی مشکلات کشاورزان و روستاییان خوزستان که امروز، 22 اردیبهشت‌ماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: نظام صنفی باید حرف خود را بزند. به کشاورز خیانت نکند و نباید به خاطر مسائل مختلف، منافع کشاورز را فراموش کرده و با دولت ساخت‌وپاخت کند.

وی با اشاره به مسئله خشک‌سالی و تأمین آب لازم برای کشت کشاورزان، افزود: در حوضه کرخه امکان تأمین آب کشاورزی برای کشاورزان وجود دارد و این اتفاق خواهد افتاد. در حوضه مارون، زهره و جراحی برای چندمین سال متوالی، کشاورزان آن از آب محروم خواهند ماند؛ چراکه در این مناطق دیگر آبی وجود ندارد که آن را تقسیم کنند و سدها عملاً خالی هستند.

رئیس نظام صنفی کشاورزان خوزستان ادامه داد: در حوضه رودخانه دز، آب برای کشت‌های دائمی مثل باغات و نخیلات فراهم است. گفته می‌شد که هیچ نوع آبی نباید به کشت فصلی تخصیص داده شود، اما درنهایت با کشت 20 هزار هکتار محصول شامل کشت‌هایی مانند ماش، لوبیا و... موافقت شد.

اسدی تصریح کرد: متأسفانه در حوضه کارون چیزی که ستاد خشک‌سالی مصوب کرده، این است که در حوضه کارون کشت کاملاً برای کشاورزان ممنوع خواهد بود. درمجموع 1.5 میلیارد مترمکعب آب در این حوضه وجود دارد که قرار است به نخیلات و نیشکر داده شود.

وی ادامه داد: به تندترین شکل ممکن در مقابل این تصمیمات ایستادگی کردم و چیزی که از سال 92 دنبال کردم این بود که اگر قرار است به کشاورز آب برای کشاورزی ندهیم، باید قبل از شروع فصل کشت، به او معوض کشت داده شود. این کار در استان‌های دیگر انجام می‌شود. در اصفهان پنج سال پیش 210 میلیارد تومان معوض برای کشاورزان در نظر گرفته شد. در آذربایجان هزار میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه اختصاص پیدا کرد که بخشی از آن پول نقدی است که به کشاورزان داده می‌شود.

رئیس نظام صنفی کشاورزان خوزستان اظهار کرد: اما این کار در خوزستان هیچ‌وقت اتفاق نیافتاد. در سال 94 نامه‌ای به ریاست جمهوری برای پرداخت معوض کشت به کشاورزان نوشته شد. به دلیل مشکلات کشاورزان در حوضه رودخانه کرخه، تجمعات و تحصن جلوی استانداری صورت گرفت و این نامه درنهایت به وزارت جهاد کشاورزی رسید، اما معاون برنامه‌ریزی این وزارتخانه نامه را در بایگانی انداخت و پرداخت خسارت خوزستان حتی به مصوبه هم نرسید، ولی در همان سال اصفهان به‌صورت محرمانه معوقه کشت دریافت کرد.

اسدی با بیان این‌که آن‌قدر که نظام از گرسنگی کشاورز متضرر می‌شود، خود کشاورز ضرر نمی‌کند، گفت: این فشارها موجب شد که درنهایت استانداری پذیرفت تا صندوق معوق کشاورزی در استان تشکیل شود و شورای تأمین نیز آن را تصویب کرد اما من به مصوبه‌ها اعتمادی ندارم و می‌گویم اگر قرار است چیزی به کشاورز پرداخت شود باید قبل از فصل کشت این کار صورت بگیرد تا زمانی که این مصوبه‌ها به اجرا تبدیل نشده‌اند، رغبت این‌که بگویم کاری انجام شده است را ندارم.

وی خاطرنشان کرد: در حوضه کارون 1.5 میلیارد مترمکعب آب وجود دارد که کارشناسان تصمیم به کشت نیشکر در این حوضه گرفته‌اند. شاید باید آن را از نظر علمی پذیرفت اما ما می‌گوییم که این کار به صلاح کشور و کشاورزان نیست.

 

نماینده مردم اهواز: راهکارهای حل مشکلات کشاورزان ارائه شود

جواد کاظم‌نسب‌الباجی نیز در این همایش، این‌که امروز به‌عنوان یک کشاورز و یک عضو شورا در این همایش حضور دارم، گفت: در کمیسیون کشاورزی مسئله نیشکر که دغدغه همه بود را پیگیری کردیم و توانستیم در این کمیسیون رأی طرح تحقیق و تفحص دراین‌باره را به دست بیاوریم.

وی افزود: همچنین در صحن علنی مجلس نیز این طرح تصویب شده است. هیئت نظارت وارد عمل شده و در حال تکمیل گزارش آن است. ما می‌دانیم که نیشکر چه بلایی بر سر کشاورزان و روستاییان آورده است.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح انتقال آب بهشت‌آباد نیز از دیگر مسائلی بود که پیگیری کردیم. انجام تحقیق و تفحص درباره آن در کمیسیون کشاورزی مصوب شده است و در صحن علنی مجلس نیز امیدواریم رأی مثبت در این زمینه دریافت کنیم.

الباجی با اشاره به سفر اخیر نوبخت به خوزستان گفت: در جلسه‌ای که با ایشان داشتیم، عنوان کردم 345 هزار هکتار کانون ریزگردی که امروز در استان وجود دارد، حاصل بی‌توجهی و بی‌نظمی مسئولان و دست‌اندرکاران استان و مرکز است. چراکه اگر توجه ویژه‌ای به کشاورزان داشتند و حق‌آبه لازم پرداخت می‌شد، امروز شاهد وجود این کانون‌های ریزگرد در استان نبودیم.

وی خاطرنشان کرد: در این دو سالی که در مجلس فعالیت می‌کنم در سال اول 100 میلیون دلار و امسال نیز 150 میلیون دلار برای مهار ریزگردها اختصاص داده شده است.

الباجی افزود: انتظار داشتم مسئولان و دست‌اندرکاران در این جلسه دعوت شوند تا به صحبت‌های کشاورزان گوش و جواب دهند که برای آینده نزدیک چه برنامه‌ای برای کشاورزان دارند. انتظار داشتم از رئیس سازمان جهاد کشاورزی و رئیس سازمان آب و برق همراه معاونان خود در این جلسه حضور داشته باشند تا مشکلات و درد دل‌های مردم را بشنوند و برای آن برنامه‌ریزی کنند.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: از نظام صنفی و شورای شهرستان اهواز درخواست می‌کنم طرحی را برای ارائه راهکارها تهیه کرده و ارائه دهند تا مجلس نیز به این بحث ورود کرده و برای حل مشکلات کشاورزان تلاش کنند تا مشکلات آن‌ها در فصل کشت آینده تا حدی حل شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید