Iranian Agriculture News Agency

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دماوند گفت:

اقتصادی کردن 8000 هکتار از اراضی مرتعی دماوند

دماوند، یکی از مناطق الگویی برای اقتصادی کردن طرح‌های مرتع‌داری

ایانا-تهران : مراتع علاوه بر نقش به‌سزایی که در حفظ خاک، آب، تولید علوفه و بهبود تنوع زیستی ایفا می‌کنند ازلحاظ تولید و استحصال گیاهان دارویی و صنعتی و توسعه گردشگری و... نیز دارای قابلیت‌های بسیاری هستند.

اقتصادی کردن 8000 هکتار از اراضی مرتعی دماوند

به گزارش ایانا رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دماوند گفت: باهدف اقتصادی کردن اراضی مرتعی، اصلاح و بازنگری هفت طرح مرتع‌داری به وسعت هشت هزار هکتار از عرصه‌های مرتعی این شهرستان در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش ایانا، علی خلیلی با اعلام این مطلب افزود: بر اساس دستورالعمل‌های تلفیقی، این طرح‌های مرتع‌داری با محوریت اقتصادی کردن و توجه به سایر ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مرتع، اصلاح و بازنگری شده که پس از تهیه شدن طرح‌های مرتع‌داری اصلاح‌شده، با مشارکت دانش‌آموختگان بخش کشاورزی و منابع طبیعی و مجریان و بهره‌برداران به مرحله اجرا درمی‌آید.

وی بیان کرد: از آنجا که مراتع علاوه بر نقش به‌سزایی که در حفظ خاک، آب، تولید علوفه و بهبود تنوع زیستی ایفا می‌کند ازلحاظ تولید و استحصال گیاهان دارویی و صنعتی و توسعه گردشگری و... نیز دارای قابلیت‌های بسیاری است.

این مقام مسئول تصریح کرد: با توجه به تنوع گونه‌های مرتعی با پوشش مناسب در این شهرستان، مراتع این شهرستان به‌عنوان یکی از مناطق الگویی برای اقتصادی کردن طرح‌های مرتع‌داری به شمار می‌آید.

خلیلی به برخی مزایای اقتصادی کردن طرح‌های مرتع‌داری اشاره و یادآور شد: با اقتصادی کردن و اجرای طرح‌های تلفیقی در مراتع علاوه بر توسعه گیاهان دارویی و اشتغال‌زایی، گام مثبتی در بهبود معیشت و وضعیت اقتصادی جوامع محلی برداشته‌شده و باعث جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها خواهد شد و زمینه مناسبی برای ترویج و توسعه گردشگری در عرصه‌های مرتعی فراهم می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران شهرستان دماوند دارای 155 هزار هکتار اراضی ملی است که از این میزان حدود 147 هزار هکتار آن شامل اراضی مرتعی است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید