Iranian Agriculture News Agency

رئیس اداره محیط‌زیست نیشابور خبر داد:

کاهش ورود عشایر به مراتع نیشابور

خشک شدن چشمه‌ها و آبشخورهای پناهگاه حیات‌وحش حیدری

رئیس اداره محیط‌زیست نیشابور از ساماندهی ورود عشایر به مراتع ییلاقی پناهگاه حیات‌وحش حیدری خبر داد.

کاهش ورود عشایر به مراتع نیشابور

 به گزارش ایانا به نقل از اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی، محمدمهدی نوربخش گفت : جلسه بررسی  کاهش اثرات خشک‌سالی  و ساماندهی ورود عشایر به مراتع ییلاقی پناهگاه حیات‌وحش حیدری با حضور اکبری مقدم دادستان عمومی و انقلاب شهرستان و ریاست ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری، تولیدات دامی و دفتر امور عشایری ، دامپزشکی ، بخشدار ، مدیرعامل شرکت تعاونی عشایری ، نماینده فرمانداری و نماینده نیروی انتظامی در محل دفتر دادستان برگزار شد .

اکبری مقدم دادستان عمومی و انقلاب با اشاره به کاهش نزولات جوی و بروز خشک‌سالی در بسیاری از مناطق و کاهش دبی آب چشمه‌ها و رودخانه‌ها و کمبود علوفه برای تغذیه دام‌ها و حیات‌وحش ، گفت: شرایط برای حضور عشایر در مراتع پناهگاه حیات‌وحش حیدری همانند مهروموم‌های قبل مهیا نیست و به‌منظور کاهش تنش بین دامداران و پیشگیری از وقوع جرم  باید اقدامات پیشگیرانه تمهیدات لازم از سوی ادارات مسئول به عمل آید .

 وی پناهگاه حیات‌وحش حیدری را یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های نژاد خالص قوچ و میش اوریال در کشور دانست و حفاظت از تنوع زیستی این منطقه و حفظ ذخایر ژنتیکی آن را امری بسیار مهم است .

وی بسیاری از چشمه‌ها و آبشخورهای منطقه را یا کاملاً خشکیده و یا کم آب و پوشش گیاهی را نیز بسیار ناچیز و فقیر دانست .

به گفته این مقام مسئول با توجه به شرایط  فعلی نیازمند ساماندهی و کاهش مدت‌زمان حضور عشایر در مراتع پناهگاه حیات‌وحش حیدری و نظارت کامل بر ورود و خروج دام و واکسیناسیون دام‌ها جهت پیشگیری از انتقال بیماری‌های مشترک بین دام‌های اهلی و گونه‌های حیات‌وحش هستیم و با دامدارانی که بیشتر از ظرفیت پروانه دام و یا بدون پروانه واکسیناسیون دام وارد مراتع پناهگاه حیات‌وحش حیدری شوند برخورد قانونی صورت خواهد شد .

نوربخش در ادامه در خصوص مهم‌ترین مصوبات جلسه گفت : مدت‌زمان حضور عشایر از 2 ماه به 45 روز کاهش و زمان مجاز در مراتع پناهگاه حیات‌وحش حیدری از اول خرداد تا پانزدهم تیرماه تعیین شد.

همچنین تأمین مواد ضدعفونی‌کننده آبشخورهای حیات‌وحش و دام‌های اهلی توسط اداره دامپزشکی و تزریق واکسن‌های هاری به سگ‌های نگهبان گله و تب برفکی و طاعون نشخوارکنندگان کوچک به دام‌های عشایر قبل از حضور در منطقه و ممنوعیت ورود هرگونه اسلحه شکاری به منطقه و پاک‌سازی زیست‌محیطی محله‌های عشایر توسط خود آنان قبل از ترک منطقه و پیگیری جهت پرداخت تسهیلات به عشایر به‌منظور خرید علوفه موردنیاز و تأمین آب موردنیاز دام‌ها به‌وسیله تانکر از مهم‌ترین مصوبات این جلسه بود .

نوربخش در پایان خاطرنشان کرد : حدود 65 مرتع در پناهگاه حیات‌وحش حیدری وجود دارد که فقط عشایری که دارای پروانه مجاز چرای دام در این مراتع هستند می‌توانند از اول خردادماه تا نیمه تیر در این مناطق حضور یابند .

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید