Iranian Agriculture News Agency

مدیر واحد طبیعت‌گردی سازمان حفاظت محیط زیست :

طرح گردشگری آشوراده هنوز کامل نیست

ایانا-علم و محیط زیست: سازمان همیاری شهرداری‌های استان گلستان به‌عنوان یک بخش نیمه‌خصوصی قرار است طرح گردشگری آشوراده را اجرایی کند.

طرح گردشگری آشوراده هنوز کامل نیست

آخرین سال دولت اصلاحات، موضوع گردشگری در جزیره آشوراده مطرح شد. این طرح اما آن زمان با مخالفت فعالان و خبرنگاران محیط‌زیست عقیم ماند تا 14 سال بعد در دولت امید بالاخره کلنگ اجرای این طرح بر زمین کوبیده شود. در سفری که عیسی کلانتری به استان گلستان داشت سید مناف هاشمی خبر از تایید طرح گردشگری در جزیره آشوراده داد. در این وقفه 14 ساله چه اتفاقاتی افتاده که سرمایه‌گذاری در این جزیره را توجیه‌پذیر کرده است؟

ایمان هادی مدیر واحد طبیعت‌گردی سازمان حفاظت محیط‌زیست به «ایانا» می‌گوید: طرح گردشگری آشوراده به تصویب نهایی نرسیده است. گزارش ارزیابی این طرح نوشته شده و طی سه جلسه که با حضور کارشناسان در کمیته ماده 2 برگزار شد، مقرر شد اصلاحاتی در طرح این پروژه انجام شود.

این مقام مسئول اضافه می‌کند: در تمام طرح های توسعه ای اعم از معدون‌کاوی، جاده‌سازی یا گردشگری گزارش ارزیابی محیطی باید نوشته شده و میزان تخریب و آسیب به طبیعت در آن ذکر شود. این گزارش‌ها در کمیته ماده 2 بررسی می‌شوند. در خصوص آشوراده طرح جامعی باید تهیه شود که در آن مواردی مانند پسماند، پساب و انرژی لحاظ شده باشد که هنوز این طرح تحویل داده نشده است.

او درباره شرکت سرمایه‌گذار در طرح گردشگری می‌گوید: سازمان همیاری شهرداری‌های استان گلستان به‌عنوان یک بخش نیمه‌خصوصی قرار است این طرح را در چند فاز اجرایی کرده و در فعالیت‌های خود جامعه محلی را درگیر کند.

یکی از دغدغه فعالان و کارشناسان محیط‌زیست به عدم نظارت سازمان حفاظت محیط‌زیست به این پروژه برمی‌گردد، برای این امر آیا سازوکاری چیده شده است؟ هادی عنوان می‌کند: در اساسنامه آمده است که هر ماه باید گزارشی از فعالیت‌های انجام شده به اداره کل محیط‌زیست گلستان و هر شش ماه به معاونت محیط طبیعی ارائه شود. با این حال به نظر می‌رسد برای مطمئن شدن از حسن اجرای کار باید بازدید میدانی از پروژه صورت گرفته و گزارش آن به شکل مصور در اختیار مسئولین قرار گیرد.

او همچنین تشکیل یک کمیته و گروه ناظر برای نظارت بر اجرای این پروژه را می‌دهد و می‌گوید: در این کمیته کارشناسان معاونت محیط طبیعی و اداره کل محیط‌زیست گلستان باید حضور داشته باشند تا از نزدیک تمام جوانب را بررسی کنند و هر جا خلافی مشاهده کردند، با آن به شکل جدی برخورد کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید