Iranian Agriculture News Agency

افزایش سطح زیر کشت گیاهان دارویی

بیش از 8هزار گونه گیاهی در منابع طبیعی ایران

مراتع به زیر کشت گیاهان دارویی می‌روند

در دوره هخامنشیان گیاه آنغوزه از ایران به هندوستان صادر می شد.

بیش از 8هزار گونه گیاهی در منابع طبیعی ایران

با تحقیقات انجام شده از سوی موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع  8425 گونه گیاهی تاکنون در ایران شناسایی شده که از این تعداد 2300 گونه آن جزء گیاهان دارویی است.

 دکتر فریبرز غیبی مجری طرح توسعه گیاهان دارویی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور  در بازدید از مزرعه گیاهان دارویی در منطقه « بندحمام» دماوند  گفت: اگرچه طبیعت ایران  روی کمربند خشک و نیمه‌خشک واقع شده اما این طبیعت از قابلیت‌های بسیار فراوانی برخوردار است.

وی افزود: اینکه گفته می‌شود گیاهان دارویی، به منزله این است که ماده‌ای در این گیاهان وجود دارد که دارای خواص دارویی بوده و در صنعت داروسازی از آن استفاده می‌شود.

توسعه گیاهان دارویی؛ بستری برای اشتغال خیل عظیم فارغالتحصیلان 

غیبی از گیاهان دارویی به‌عنوان یکی از قابلیت‌های بسیار مهم برای الیتام‌بخشی به درمان دردها و همچنین ایجاد اشتغال درعرصه‌های منابع طبیعی نام برد و افزود: توسعه گیاهان دارویی علاوه بر تاثیر مثبت اقتصادی بر معیشت جوامع محلی و کاهش فشار بر منابع طبیعی، بستری برای اشتغال خیل عظیم فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی و منابع طبیعی نام برد.

فریبرزغیبی تاریخچه خواص گیاهان دارویی را با قدمت بسیار خواند  و تصریح کرد: در دوره هخامنشیان گیاه آنغوزه از ایران به هندوستان صادر می شده و برعکس از آنجا پارچه و ابریشم وارد کشور می‌شد و بعدها بزرگانی همچون ابوعلی سینا، جرجانی و ذکریای رازی از گیاهان دارویی به عنوان یک منبع التیام‌بخش برای درمان امراض و بیماری‌ها  استفاده می‌کردند.

مجری طرح توسعه گیاهان دارویی سازمان جنگل‌ها همچنین یادآور شد: در ستاد گیاهان دارویی، سندی به نام سند توسعه گیاهان دارویی و طب سنتی تهیه و به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شد که طی آن تکلیف دستگاه‌های مرتبط درخصوص گیاهان دارویی مشخص شد.

در برنامه ششم توسعه، کشت گیاهان دارویی به 500هزار هکتار افزایش می‌یابد

غیبی یکی از اهداف مهم وزارت جهاد کشاورزی را توسعه کشت گیاهان دارویی در مراتع  برشمرد و افزود: وزارت جهادکشاورزی در طول برنامه ششم توسعه براساس سند توسعه گیاهان دارویی، مکلف شده است که سطح کشت گیاهان دارویی در اراضی زراعی و مستثنیات (عرصه‌های متعلق به مردم) را از 170هزار هکتار موجود به حدود 500هزار هکتار توسعه دهد.

وی ارزش گیاهان دارویی را در کشور 2 تا 3 برابر قیمت جو و گندم نام برد و گفت: سازمان جنگل‌ها برای کاهش فشار دام بر مراتع و اقتصادی کردن این عرصه پهناور کشور از مجریان و بهره‌برداران گیاهان دارویی حمایت می کند.

مراتع بسوی اقتصادی شدن و ایجاد اشتغال پیش می‌رود

رییس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان دماوند در بازدید از مزرعه کشت گیاهان دارویی در منطقه « بندحمام» به خبرنگار اعزامی ما گفت: اینکه منابع طبیعی تلاش می کند تا کشت گیاهان دارویی را در منطقه دماوند بسط و توسعه دهد صرفاً به این جهت است که نخست از چرای بی رویه دام بر مراتع جلو گیری کرده و سپس با ورود جوامع محلی و بهره برداران و مجریان طرح ضمن اقتصادی کردن مراتع زمینه ایجاد اشتغال را فراهم نماید.

علی خلیلی همچنین گفت: در قالب 36 طرح، آموزش های لازم را به مجریان و بهره برداران ارائه کرده‌ایم و اکنون مجریان در مراتع دماوند گیاه دارویی گل محمدی، باریجه، کاکوتی، آویشن و گونه‌های مثمر بادام کاشته و خودشان محافظ عرصه‌های منابع طبیعی شده‌اند.

وی افزود: نگاه ما در گذشته به مراتع تنها تولید علوفه و تعلیف دام بوده و اکنون مراتع از حالت تک بعدی در آمده و به سوی ایجاد شغل و اقتصادی شدن پیش می رود.

نبود صنایع تبدیلی و صادرات فله ای از چالش های پیش روی صادرات گیاهان دارویی!

سید محسن رسولی رییس گروه گیاهان دارویی دفتر امور مراتع نیز در گفت و گویی با خبرنگار مرکز اطلاع رسانی سازمان جنگل ها اعلام کرد: در برداشت گیاهان دارویی باید توجه لازم صورت گیرد زیرا برخی گونه های ما در کشور نادر و در حال انقراض هستند.

 وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه از صادر کنندگان گیاهان دارویی هستیم ضرورت دارد به منظور حفظ رویشگاه‌های جنگلی و مرتعی و حفظ ذخایر ژنتیکی کشور بهره‌برداری از برخی گونه‌های نادر و  را ممنوع کرده و از خارج کشور وارد کنیم.  

وی نبود صنایع تبدیلی و صادرات فله‌ای گیاهان دارویی از کشور را از چالش‌های مهم برشمرد و گفت: اگر استاندارهای لازم صادر ات این کالا رعایت شود، قطعاً چندین برابر حال حاضر برای کشور ارزآوری خواهد داشت.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید