Iranian Agriculture News Agency

یک پژوهشگر حوزه آب تاکید کرد:

مصرف 90 درصدی آب در کشاورزی غلط فاحش است

وزارت نیرو باید به مدیریت تقاضای آب بپردازد

ایانا-جامعه و فرهنگ: اگر مسئولان وزارت نیرو سَری به آمارهای خودشان بزنند می‌فهمند که مصرف آب کشاورزی 90 درصد نیست بلکه چیزی حدود 48 درصد است.

مصرف 90 درصدی آب در کشاورزی غلط فاحش است

به گزارش ایانا به نقل از فارس یک پژوهشگر آب با اشاره به مطالعات مؤسسه مطالعاتی فنی مهندسی کشاورزی وابسته به جهاد کشاورزی گفت: حداکثر مصرف آب در کشاورزی ایران 52 درصد است و بیش از 40 درصد از مصارف آب ایران مربوط به انتقال آب به شهرها و کلان‌شهرها و صنایعی است که اصلاً از سیستم بازیافت و بازچرخانی آب استفاده نمی‌کنند.

 فاطمه ظفرنژاد پژوهشگر آب با تأکید بر اینکه مصارف شهری صنایع بیش از مصارف کشاورزی در خشک شدن دریاچه ارومیه تأثیر داشته‌اند، خاطرنشان کرد: اما متأسفانه باز هم به کشاورزی فشار آوردند، در حالی که براساس مطالعات مؤسسه مطالعاتی فنی مهندسی وابسته به جهاد کشاورزی، حداکثر مصرف آب در کشاورزی ایران 52 درصد است.

وی افزود: بنابراین مطالعات بیش از 40 درصد از مصارف آب مربوط به انتقال آب به شهرها و کلان‌شهرها و صنایعی است که اصلاً از سیستم بازیافت و بازچرخانی آب استفاده نمی‌کند.

ظفرنژاد یادآور شد: وزارت متولی آب( وزارت نیرو) به ابلاغیه اصلاح الگوی مصرف که در سال 89 از سوی رهبر انقلاب اعلام شده بود توجهی نداشته و برای الگوی مصرف طرحی ارائه نداده است.

وی این مسئله را مربوط به تسلط مدیریت مهندسی تهاجمی دانست و گفت: وزارت نیرو امروز تنها به تأمین آب فکر می‌کند نه مدیریت تقاضای آب.

این پژوهشگر آب با اشاره به استفاده از آمار 90 درصدی مصرف آب کشاورزی از سوی مسئولان، گفت: این مقدار مصرف یک دروغ بزرگ است و نشان می‌دهد مسئولان حوزه آبی ما درک درستی از کشاورزی ندارند.

وی ادامه داد: حتی اگر مسئولان وزارت نیرو با نگاهی به آمارهای خودشان می‌فهمند که مصرف آب کشاورزی 90 درصد نیست بلکه چیزی حدود 48 درصد است.

وی ارائه این آمارها را تهدید بزرگی برای امنیت غذایی ایران دانست و ادامه داد: براساس اصل پایداری اکولوژیکی، امنیت غذایی مهمترین رکن برای بقای هر جامعه است که متأسفانه با مدیریت غلط آب، چنان فشاری به کشاورزان آورده‌ایم که کشاورزی تعطیل و روستاها تخلیه شده است.

یک پژوهشگر آب با اشاره به سال حمایت از کالای ایرانی، مهمترین تولید کالای داخلی ما محصولات کشاورزی است که با توجه به شعار سال، به نظر می‌رسد ساماندهی مدیریت منابع آب و خاک و منابع طبیعی مهمترین مسئله‌ای است که باید امسال به آن بپردازیم که حیات ما در این زمینه تهدید نشود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید