Iranian Agriculture News Agency

معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست:

قرار نیست کسی از دانشکده محیط‌زیست اخراج شود

محیط‌بان صرفاً دارنده کلاشینکف نیست

ما به تجربه و دانش همکاران‌مان در دانشکده محیط‌زیست نیاز داریم و قرار نیست کسی از این مجموعه اخراج شود.

قرار نیست کسی از دانشکده محیط‌زیست اخراج شود

معاون توسعه مدیریت سازمان محیط‌زیست در مراسم معارفه سرپرست جدید دانشکده محیط‌زیست گفت: ما به تجربه و دانش همکاران‌مان در دانشکده محیط‌زیست نیاز داریم و قرار نیست کسی از این مجموعه اخراج شود.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط‌زیست در مراسم معارفه سرپرست جدید دانشکده محیط‌زیست که با حضور مدیرکل دفتر بازرسی سازمان محیط‌زیست، مدیرکل محیط‌زیست البرز و جمعی از مدیران، اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان در سالن آمفی‌تئاتر این دانشکده برگزار شد، اظهار داشت: ما به تجربه و دانش همکاران‌مان در دانشکده محیط‌زیست نیاز داریم و قرار نیست کسی از این مجموعه اخراج شود.

کریم شافعی با بیان اینکه محیط‌زیست کشور نیازمند دانش‌افزایی و ظرفیت‌سازی است، افزود: باید بپذیریم که در سالیان گذشته در حوزه محیط‌زیست عملکرد مطلوبی نداشته‌ایم، اگر امروز با موضوع‌هایی مثل بحران آب، تخریب جنگل، آلودگی هوا، انقراض گونه‌های گیاهی و معضلاتی از این دست با چالش روبه‌رو هستیم نشان‌دهنده این است که در مسیری که آمده‌ایم خطا داشته‌ایم و باید پاسخگو باشیم.

وی ادامه داد: محیط‌زیست متعلق به ۸۰ میلیون ایرانی است و برای حراست از آن نیازمند یک عزم ملی درون و برون‌سازمانی هستیم. ما در زمینه بودجه و اعتبارات جاری و عمرانی برای سازمان محیط‌زیست پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم، اما با توجه به وسعت حوزه عملکردی محیط‌زیست و توقعاتی که از آن می‌رود این اعتبارات اندک است.

شافعی با اشاره به بازتعریف برخی مفاهیم و نگرش‌ها در سازمان محیط‌زیست گفت: مقرر شد بخشی از مأموریت‌های تحقیقاتی به پژوهشکده محیط‌زیست و توسعه پایدار و همچنین دانشکده محیط‌زیست محول شود، اما نکته آزاردهنده اینجاست که ما مثلاً در موضوع کلیدی مثل آب، کارشناس و متخصص در این مراکز نداریم یا بسیار کم داریم.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: اخباری درباره دانشکده منتشر شده که مورد تأیید ما نیست، ما در کنار دانشجویان‌مان هستیم و موظفیم بهترین خدمات آموزشی را برای ادامه تحصیل آن‌ها فراهم بیاوریم که بتوانند در فضایی آرام روی درس و پژوهش‌شان تمرکز کنند، اگر بنا باشد که دانشجویان به جای دیگری منتقل شوند باز خود را هم به‌صورت اخلاقی و هم اداری مکلف می‌دانیم که بهترین شرایط را در این راستا ایجاد کنیم که خدای نکرده به دانشجو صدمه‌ای وارد نشود.

وی افزود: درباره اعضای هیئت‌علمی و کارکنان چیزی به نام اخراجی نداریم. خوشبختانه ظرفیت برای پذیرش کارکنانی که بخواهند از مجموعه جدا شوند درون سازمان محیط‌زیست و حتی اداره کل محیط‌زیست البرز مهیاست و جای هیچ نگرانی نیست. سوابق و علاقه‌مندی اعضای هیئت‌علمی هم در فرایندی که امید می‌رود سازوکار آن مشخص شود موردبررسی قرار می‌گیرد تا زمینه جذب آن‌ها و بهره‌گیری از پتانسیل‌ها و توانمندی‌های ایشان فراهم آید.

معاون سازمان محیط‌زیست با بیان اینکه «محیط‌بان صرفاً دارنده کلاشینکف نیست» گفت: لازم است محیط‌بانان در فضای علمی مدارج تحصیلی را طی کنند. به همین منظور در تلاش هستیم تا زمینه آموزش محیط‌بانان به‌صورت آکادمیک در دانشکده محیط‌زیست مهیا شود تا محیط‌بانان با موضوع‌هایی مثل خاک، جنگل، آب، پسماند، تیمار جانداران صدمه دیده و هر آنچه که لازم است به‌صورت عملی در محیط کار با آن دست‌وپنجه نرم کنند آشنا شوند.

شافعی در پایان با اشاره به سوابق سرپرست جدید دانشکده محیط‌زیست گفت: خوشبختانه دکتر امیدی‌نیا دارای تجربه و تخصص دانشگاهی است و با تسلط و توانمندی که در این حوزه دارد می‌تواند مسیری را هموار سازد تا دانشکده محیط‌زیست مسیری در زمینه مأموریت‌های محوله به نحو مطلوبی به سازمان محیط‌زیست کمک کند، چون ما برای پیشبرد اهداف سازمان به ظرفیت دانشکده محیط‌زیست نیاز داریم.

در ادامه این مراسم اسکندر امیدی‌نیا سرپرست دانشکده محیط‌زیست گفت: از همه پیشکسوتان، رؤسا و مدیرانی که در زمینه شکل‌گیری و پویای این مرکز کوشیده‌اند سپاسگزارم و از خداوند منان می‌خواهم در انجام این مسئولیت سنگین من را یاری کند.

وی افزود: باور دارم که حفاظت از محیط‌زیست و بهره‌مندی مستمر و همسو با توسعه پایدار خود حوزه‌ای کاملاً پیچیده است که نیازمند دانش است. برای حل معضلات محیط‌زیستی لازم است که در دو سطح آموزش و تربیت نیروی مجرب گام برداشت. نخستین سطح، پایش و ارزیابی و کنترل با آموزش‌های حداقلی است. در سطح پیشرفته تحلیل موضوع و رصد رخدادها و آینده پژوهشی چالش‌های محیط‌زیستی را دربر می‌گیرد که لازمه آن تحصیلات تکمیلی مأموریت‌مدارانه است.

وی با بیان برنامه‌های خود در راستای تحول دانشکده گفت: بازنگری افق و مأموریت دانشکده بر اساس اهداف سازمان حفاظت محیط‌زیست و آرایش فعالیت‌های دانشگاهی استان، چالاک‌سازی، بهبود و اصلاح ساختار دانشکده، ترویج و مشارکت در عرصه‌های مختلف زیست‌محیطی در جهت توسعه پایدار، برقراری و گسترش تعامل سازنده و فعال با نهادهای تصمیم‌گیر و مسئول استانی، جذب منابع و هزینه کرد بهینه منابع مالی و متناسب‌سازی آن با نیازهای دانشکده، بهبود مستمر آموزش و به‌روزرسانی اطلاعات و مهارت‌های شغلی کارکنان، حمایت از روحیه جهادی، ایثار، تلاش، امید، خلاقیت و نوآوری و همچنین تقویت اخلاق حرفه‌ای ا طریق حمایت از رویه‌های اداری، شفاف‌سازی، ایجاد فرصت‌های برابر، شایسته‌سالار و قانون‌مداری از مهم‌ترین اقداماتی است که امید است با حمایت سازمان محیط‌زیست و همراهی همکاران در دانشکده محیط‌زیست پی خواهیم گرفت.

امیدی‌نیا با اشاره به لزوم گسترش فعالیت‌های علمی، پژوهشی، آموزشی و فرهنگی در بعد بین‌المللی با تأکید بر کشورهای هم‌جوار افزود: خوشبختانه مؤسسه علوم و فناوری محیط‌زیست اکو در دانشکده محیط‌زیست واقع است. مؤسسه‌ای که خود می‌تواند در جهانی‌سازی دستاوردهای کشور به‌ویژه بومی‌سازی و تولید علم و فناوری زیست‌محیطی، تبادل دستاوردها و تجارب، ایجاد و تقویت همکاری‌های منطقه‌ای، شکار فرصت‌های فنی و اقتصادی نقش مناسبی ایفا کند.

سرپرست دانشکده محیط‌زیست در پایان با بیان اینکه آماده پذیرش ایده‌ها، نظرات و نقدهای سازنده‌ای است که به بهبود فرایند سیستم و پیشبرد امور کمک کند، گفت: ما به فضایی آرام و توأم با همدلی برای گذر از مشکلات نیازمندیم و باور دارم که با کمک اعضای هیئت‌علمی، کارکنان و دانشجویان قادر خواهیم بود گام‌های مؤثری در راستای کمک به محیط‌زیست برداریم.

در ادامه این مراسم معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط‌زیست حکم انتصاب امیدی نیا را به وی تقدیم کرد و به پرسش‌های نمایندگان دانشجویی، اعضای هیئت‌علمی و کارکنان که اخیراً تصمیم‌هایی در این دانشکده منجر به اعتراض آنان شده و درنهایت منجر به تغییر مدیریت این دانشکده شد پاسخ گفت./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید