Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان دامپزشکی کشور:

۹۵ درصد واکسن‌های دامی در کشور تولید می‌شود

کاهش ۱۸ درصدی بیماری تب برفکی در دو سال اخیر

ایانا-علم و محیط زیست: رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: ۹۵ درصد واکسن‌های دامی در کشور تولید می‌شود که در این بخش به خودکفایی رسیده‌ایم.

۹۵ درصد واکسن‌های دامی در کشور تولید می‌شود

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: ۹۵ درصد از واکسن‌های دامی در کشور تولید می‌شود که در این زمینه به خودکفایی رسیدیم و در حال حاضر تمام واکسن‌های موردنیاز موجود است و محدودیت نداریم و در حوزه واکسن طیور بیش از ۶۰ درصد واکسن در کشور تولید می‌شود و با این شرایط نیز کمبود واکسن وجود نداد.

رفیعی‌پور افزود: در دو سال گذشته در حوزه شیوع بیماری‌های تب برفکی، سل، هاری، سیاه‌زخم و تب مالت با کاهش ۱۸ درصدی روبه‌رو هستیم که در سال‌های ۹۴ و ۹۵ میزان کانون‌های مبتلا هفت هزار و ۹۰۰ کانون بوده که در سال ۹۶ به شش هزار و ۵۰۰ کانون تقلیل پیدا کرده است.

وی گفت: تب کریمه کنگو بیماری است که هر سال در کشور در ایام گرم در دامداری‌ها شیوع پیدا می‌کند که به‌واسطه گوشت و خون و پوست دام آلوده به انسان منتقل می‌شود و راه دیگر انتقال آن نیز گزش کنه آلوده است که دامداران می‌توانند با سم‌پاشی و ضدعفونی کردن دامداری‌ها از شیوع این بیماری جلوگیری کنند و مردم نیز ذبح دام‌ها را در کشتارگاه‌ها زیر نظر دامپزشکی انجام دهند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: ما هر سال این بیماری را در ۳۲ استان کشور مشاهده می‌کنیم که چند روز گذشته بانویی در کرمان بر اثر این بیماری فوت شدند.

رفیعی‌پور گفت: بیش از ۱۲ میلیون قطعه طیور به‌واسطه بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در سال ۹۵ و ۲۵ میلیون قطعه در سال ۹۶ معدوم‌سازی شدند که علت این معدوم‌سازی ابتدا سلامت افراد جامعه و دیگر اینکه تا از گسترش این بیماری به دیگر نقاط کشور جلوگیری شود.

وی تأکید کرد: از ۲۷ هزار واحد مرغداری کشور کمتر از ۶۳۰ واحد در سال ۹۶ به بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان مبتلا بودند که این بیماری در دست کنترل است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید