Iranian Agriculture News Agency

یافته جدید محققان سوئدی؛

گیاهان یکدیگر را به رشد تشویق می‌کنند

گیاهان در رقابت با یکدیگر برگ‌های بزرگ‌تر می‌دهند

ایانا-سیاست و دیپلماسی: تحقیق دانشمندان سوئدی نشان می‌دهد گیاهان با ترشح سیگنال‌های شیمیایی زیر خاک یکدیگر را به رشد تشویق می‌کنند.

گیاهان یکدیگر را به رشد تشویق می‌کنند

تحقیقی جدید نشان می‌دهد گیاهان از طریق مجموعه‌ای از سیگنال‌های زیرزمینی به همسایگان خود برای رشد الهام می‌دهند.

محققان دانشگاه علوم کشاورزی اوپسالا در سوئد متوجه شده‌اند دانه‌های ذرت از طریق سیگنال‌های شیمیایی که در دل خاک به سمت ریشه گیاهان اطراف پرتاب می‌شود، با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند.

این ترشحات شیمیایی قدرتمند به دانه‌ها نشان می‌دهد همسایگانشان از یک خانواده یا غریبه هستند. همچنین به این همسایگان کمک می‌کنند رشدشان را برنامه‌ریزی کنند.

ریشه گیاهان به سمت مناطق ساکت‌تر خاک رشد می‌کند تا از رقابت با گیاهان اجتناب کند و هم‌زمان اندازه برگ‌هایشان را به حداکثر برسانند.

به‌هرحال دانشمندان برای درک بهتر تأثیرگذاری گیاهان بر رشد، دیگر دانه‌ها را با یک برس کوچک نوازش کردند تا لمس برگ گیاهان نزدیک را شبیه‌سازی کنند. آن‌ها تغییراتی در گیاهان نزدیک را جستجو و مواد شیمیایی ترشح شده از ریشه هر دانه را جمع‌آوری کردند. در مرحله بعد آن‌ها را به محلول رشد منتقل کردند.

هنگامی که دانشمندان دانه‌های جدید را در این محلول پرورش دادند، گیاهان با هدایت منابع خود به رشد برگ‌های بیشتر و ریشه‌های کمتری، به این روند عکس‌العمل نشان دادند.

این امر نشان می‌دهد گیاهان در زمان رقابت با یکدیگر به پرورش برگ‌های بزرگ‌تر اهمیت بیشتری می‌دهند. این امر به آن‌ها کمک می‌کند نور خورشید بیشتری جذب کنند و زنده بمانند./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید