Iranian Agriculture News Agency

استاندار زنجان:

غذا بهانه پیوند فرهنگ‌هاست

جشنواره‌های غذا تمرین شادی‌های جمعی است

ایانا-زنجان : استاندار زنجان گفت: غذا می‌تواند فرهنگ‌ها را به هم پیوند بزند، ملت‌ها را به هم نزدیک و نسبت به هم متعهد کند.

غذا بهانه پیوند فرهنگ‌هاست

اسدالله درویش امیری شامگاه پنجشنبه در مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره بین‌المللی غذای کشورهای اکو – جاده ابریشم در زنجان افزود: این جشنواره فرصتی است تا مردم ساعاتی را شاد و با نشاط در کنار هم باشند و شادی جمعی را تمرین کنند.
وی یادآورشد: باید از سازمان میراث فرهنگی، تشکر کرد که فرصت جشنواره‌ها را فراهم کرد تا مردم کنار هم باشند و سنت‌های کهن ایرانیان را یکی پس از دیگری اجرا کنند و این سنت کهن به نسل جدید هم منتقل شود.
درویش امیری اظهار کرد: این جشنواره غذایی که به همت همکاران سازمان میراث فرهنگی برای چهارمین سال متوالی برگزار شد، در یکی از بندهای بیانیه پایانی آخرین نشست وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو مورد حمایت قرار گرفت.
استاندار زنجان با بیان اینکه این جشنواره به عقد مردم این استان در آمد، گفت: غذا ضروری‌ترین نیاز هر انسان است و انسان امروز بیش از گذشته به غذای سالم نیاز دارد.
وی خاطرنشان کرد: زندگی و جامعه صنعتی و شهرنشینی همه انسان‌ها را از غذای سالم و سنتی دور نگاه داشته است.
درویش امیری ادامه داد: استفاده از مواد غذایی غیرطبیعی و تهیه غذاهای غیرسنتی، ما را از غذاهای بومی و اصیل بیگانه می‌کند.
استاندار زنجان گفت: چنین جشنواره‌هایی، قصد دارد ما را با غذاهای متنوع سنتی ایران که کم‌تعداد هم نیستند ، آشنا کند.
وی اضافه کرد: امسال این جشنواره بخشی از این تنوع را در کنار هم قرار دارد تا نسل کنونی ببینند و بدانند، غذا فقط فست‌فود و ساندویچ نیست.
درویش امیری افزود: همه این فرصت‌ها بهانه می‌شود که انسان‌ها بیش از پیش به سمت تهیه و استفاده از غذای سالم و طبیعی بروند.
استاندار زنجان گفت: این جشنواره نشان داد  فرهنگ‌های مختلف از کشورهای متعدد، می‌توانند در کنار هم با یک موضوع مشترک به نام غذا، حضور یابند و سه روز در کنار شادی و نشاط مردم فعالیت کنند.
وی با بیان اینکه غذای سالم، انسان و جامعه سالم را رقم می‌زند، تاکید کرد: غذا می‌تواند فرهنگ اصیل و بومی هر کشوری از جمله ایران کهن را احیا کند.
درویش امیری اظهار کرد: تنوع در غذا، فاکتور مهمی برای جذب گردشگر و توریست است و خوشبختانه ایران سرشار از غذاهای متنوع و خوشمزه است.
استاندار زنجان جشنواره غذا را فرصت مهمی برای توسعه گردشگری خواند و گفت: چه بسا که مواد خام در اختیار انسان‌هاست اما هنر تبدیل آن به غذایی خوشمزه وجود ندارد، این هنر آشپزی است که به چنینی موادی رنگ و لعاب و مزه می‌دهد.
وی یادآورشد: جشنواره غذای کشورهای عضو اکو – جاده ابریشم که از سال 94 در زنجان شروع به‌کار کرد و امسال نمایندگان 17 کشور در آن شرکت کردند، فرصت خوبی بود تا علاوه بر حضور این کشورها به بهانه آشپزی در کنار هم، زمینه جذب گردشگران خارجی در این استان فراهم شود.
درویش امیری تصریح کرد: غذای سنتی نشانه‌ای از شناسنامه هر کشوری است و غذای ایرانی هم شناسنامه ما ایرانیان به شمار می آید.
چهارمین جشنواره بین‌المللی غذای اکو - جاده ابریشم 11 تا 13 اردیبهشت جاری در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی کاسپین زنجان میزبان عموم علاقه مندان و بازدیدکنندگان بود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید