Iranian Agriculture News Agency

معصومه قلی هروی، آغازگر گردشگری در محروم‌ترین روستای سمنان

داستان ستاره‌ها

داستان ستاره‌ها

جمعیت روستا روی رمل‌ها کیسه به‌دست شن پر می‌کنند و معصومه ناظر کار همه است. چادر را به کمر بسته و به هر کسی می‌گوید چند کیسه باید پر کنند تا کار روزشان تمام شود. ساعتی بعد در جلسه گروه بانوان ایل چوداری به‌عنوان مسئول هماهنگی حضور دارد و پس از آن باید به کار گردشگرانش رسیدگی کند.

رضاآباد یا همان چوداری، روستایی در حاشیه پارک ملی توران و محل زندگی اعضای ایل چوداری است. آن‌ها ایلی افغان هستند که هنوز پایان نام بسیاری از آن‌ها هروی است. معصومه قلی‌هروی یکی از همین اهالی است که گردشگری از خانه او آغاز شد و سپس روستا را به یکی از پررونق‌ترین مقاصد گردشگری در استان سمنان تبدیل کرد. به گفته این بانوی کارآفرین، پنج شش سال پیش در سفر دانشجویان برای رصد ستارگان و کارکنان امور عشایری و منابع طبیعی به رضاآباد خانه او به‌عنوان محل اقامت انتخاب شد. قلی‌هروی دلیل این امر را به بزرگی خانه و داشتن سرویس‌های بهداشتی مناسب مرتبط می‌داند، اما کیست که نداند مدیریت مناسب او و همراهی‌های همسرش اکبری نادری رضایت حداکثری را برای تیم‌های اول گردشگران به همراه داشت، این‌گونه بود که اسم رضاآباد چنان دهان‌به‌دهان چرخید که امروز بیش از جمعیت روستا، آخر هفته‌ها گردشگران در رضاآباد اقامت دارند.

در سال‌های اخیر علاوه بر معصومه سایر روستاییان نیز تغییراتی در خانه‌هایشان ایجاد کرده‌اند و شش اقامتگاه گردشگری در یک روستای 200 نفره وجود دارد. ماشین‌های آفرود از رمل‌ها بالا و پایین می‌آیند. معصومه هم اقامتگاهش را وسعت بخشیده و نام فانوس کویر را بر آن گذاشته است.

فعالیت در حوزه گردشگری معصومه قلی‌هروی را از طرح‌های منابع طبیعی جدا نکرده است. او سه طرح بذرپاشی، تثبیت شن‌های روان و قلمه‌زنی (با همراهی زنان روستا) را در رضاآباد که روزگاری محروم‌ترین روستای استان سمنان بود، مدیریت کرده است. چرا طرح‌های منابع طبیعی به شورا و دهیاری سپرده نمی‌شد و آن‌ها را به معصومه می‌دهند؟ او می‌گوید احتمالاً به‌واسطه موفقیت طرح اول بود که طرح‌های بعدی هم به او واگذار شد. او تلاش کرده است علاوه بر اجرای درست، در طرح‌ها تمام اهالی و نه آشنایان خود را دخالت دهد. به‌عنوان‌مثال در طرح تثبیت شن‌های روان او برای هرکسی سهمیه‌ای تعیین کرد تا سهم پیرزن‌ها و سایر کسانی که قوت جوانان در پر کردن شن در کیسه‌ها نداشتند هم رعایت شوند. او بیان می‌کند که در ابتدا با این سهمیه‌بندی مخالفت‌هایی شد، اما درنهایت اهالی آن را پذیرفتند. همین رویه است که در حال حاضر دعای خیر بسیاری را به سمت معصومه قلی‌هروی روانه کرده و او را به‌عنوان فردی قابل‌اعتماد در روستا می‌شناسند.

در حال حاضر معصومه قلی‌هروی به همراه فاطمه پارسا، مدیر مالی گروه بانوان ایل چوداری در حال پرداخت وام‌های 500 هزار تومانی به اعضای گروه هستند تا بتوانند زنجیره فقر را شکسته و در روستایشان رونق و آبادانی را ایجاد کنند./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید