Iranian Agriculture News Agency

رئیس بخش بیماری‌های گیاهی مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور:

شناسایی 50 نوع بیماری گندم در کشور

استفاده از بذر سالم یکی از راه‌های جلوگیری از بیماری‌های گندم است

رئیس بخش بیماری‌های گیاهی مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور گفت: 50 نوع بیماری گندم در کشور شناسایی شده که لازم است به‌منظور جلوگیری از این بیماری‌ها بذر سالم در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

شناسایی 50 نوع بیماری گندم در کشور

محمد رضوی روز سه‌شنبه در کارگاه آموزشی پایش و مدیریت عوامل خسارت‌زای زنده مزارع گندم در سالن جلسات جهاد کشاورزی لرستان، افزود: استفاده از بذر سالم یکی از راه‌های جلوگیری از بیماری‌های گندم است.

وی وجود عامل بیماری‌زا، حساس بودن روند و شرایط اقلیمی را سه شرط مهم برای نداشتن بیماری‌های گندم عنوان کرد و گفت: زنگ زرد، قهوه‌ای و سیاه به ترتیب از اهمیت بالایی در بین بیماری‌های گندم برخوردار هستند.

رضوی افزود: سال گذشته در برخی استان‌های کشور شیوع بیماری لکه نواری باکتریایی گندم به‌صورت اپیدمی رخ داد و با توجه به بارندگی‌های اخیر در کشور به دلیل تغییرات آب و هوایی ممکن است امسال نیز این مسئله رخ دهد.

وی با بیان اینکه پیش‌آگاهی کشاورزان می‌تواند در جلوگیری بسیاری از بیماری‌ها مؤثر باشد، گفت: زنگ‌ها از جنوب کشور شروع و به مناطق شمالی می‌آیند و امکان گسترش بیماری‌های دیگر در منطقه زنگ وجود دارد.

وی افزود: احتمال شیوع بیماری لکه نواری باکتریایی گندم به‌صورت اپیدمی در کشور وجود دارد و استان‌های لرستان و همدان، کانون‎ آلودگی بیماری لکه نواری باکتریایی گندم هستند.

این مسئول اظهار کرد: در مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی حدود شش شرکت دانش‌بنیان در زمینه بیماری‎های گیاهی فعال است و اخیراً یک شرکت نیز در تهیه نانو کپسول‌ها برای کنترل عوامل بیماری‌زا فعالیت می‌کند.

رئیس بخش بیماری‌های گیاهی مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور با بیان اینکه سالانه 215 میلیون هکتار گندم با برداشت 730 میلیون تن در جهان کشت می‌شود، گفت: این آمار در ایران شش میلیون هکتار با برداشت 9 تا 15 میلیون تن است که ٦٠ درصد آن به‌صورت دیم و 40 درصد دیگر آبی است.

به گفته وی، میزان برداشت گندم در ایران به شرایط آب‌وهوا و اقلیم منطقه بستگی دارد.

٨٠٠ هزار هکتار زمین زراعی در لرستان وجود دارد که ٢٠٠ هزار هکتار آبی و 600 هزار هکتار دیگر آن دیم است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید