Iranian Agriculture News Agency

یک استاد دانشگاه:

فراخوان مقاله‌های علمی با موضوع خلیج‌فارس داده شود

همایش‌های بین‌المللی خلیج فارس جایگزین همایش‌های داخلی شوند

دنیا حساسیتی را که ما نسبت به نام خلیج‌فارس داریم، ندارد و در مقابل کشورهای عربی هم از این وضع استفاده کرده و به روش‌های متعدد سعی دارند نام خلیج عربی را جا بیندازند.

فراخوان مقاله‌های علمی با موضوع خلیج‌فارس داده شود

پرویز باورصاد استاد مدیریت حمل‌ونقل دریایی بین‌قاره‌ای دانشگاه خلیج‌فارس در گفت‌وگو با «ایانا» با اشاره به اینکه در سال 86 ژورنال انگلیسی خلیج‌فارس را منتشر کرده است، می‌گوید: این ژورنال برای مقابله با هجمه عظیمی که از سوی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس انجام می‌شود، شکل گرفت.

او با بیان اینکه برگزاری همایش در این روز بیشتر مصرف داخلی دارد، می‌افزاید: ما باید راهبردی برای مقابله با این هجمه فرهنگی داشته باشیم و در این خصوص سرمایه‌گذاری لازم را صورت دهیم، در غیر این صورت در 50 سال آتی نامی از خلیج‌فارس به‌جا نخواهد ماند.

این استاد دانشگاه در همین‌باره به برگزاری یک همایش صنعتی در ژاپن اشاره می‌کند که در آن از اصطلاح خلیج عربی استفاده‌شده بود و ادامه می‌دهد: در گفت‌وگو با مسئولان همایش مشخص شد آن‌ها این نام را از مقالات علمی در اینترنت گرفته بودند. ما باید بدانیم که دنیا حساسیتی را که ما نسبت به نام خلیج‌فارس داریم، ندارد و در مقابل کشورهای عربی هم از این وضع استفاده کرده و به روش‌های متعدد سعی دارند نام خلیج عربی را جا بیندازند.

او می‌گوید: در دوبی که 80 درصد اقتصاد آن وابسته به ایران است شاهد اجرای همایش‌ها و درس گروهی‌هایی هستیم که در آن از عنوان خلیج عربی استفاده می‌شود، برای رفع این مسئله باید سیاستمداران ما استراتژی و راهبرد داشته باشند.

به گفته این استاد دانشگاه سفارش مقاله یکی از این راهبردهاست، او می‌افزاید: کشورهای عربی میلیون‌ها دلار برای نگارش مقاله توسط اساتید خارجی خرج می‌کنند و تکیه کردن به یک ژورنال با 20 مقاله کفایت نمی‌کند. ما در این زمینه مانند قطره‌ای در اقیانوس هستیم و در این زمینه باید وزارت علوم و وزارت خارجه نسبت به سفارش مقاله اقدام کنند. برگزاری همایش در سایر کشور و مراکز فرهنگی سفارت ایران با موضوع خلیج‌فارس از دیگر راهکارهایی است که باید در پیش گرفته شود.

 او می‌گوید: در اخبار انگلیس شاهدیم که از عنوان خلیج عربی استفاده می‌شود و در آمریکا نیز این واژه پس از ورود ترامپ به کاخ سفید باب شده است. برای بی‌اثر کردن این تبلیغات ما می‌توانیم مجله‌ها و ژورنال‌هایی با عنوان خلیج‌فارس منتشر کرده و در آن ابعاد تاریخی، اقتصادی، بازرگانی و... این منطقه را بررسی کرده و آن را به شکل رایگان در دانشگاه‌های مطرح جهان توزیع کنیم.

ناصر بوهندی فعال محیط‌زیست بوشهری و دانشجوی دانشگاه خلیج‌فارس نیز در گفت‌وگو با «ایانا» عنوان می‌کند: نام خلیج‌فارس در تاریخ و نقشه‌های قدیمی آمده اما حفظ آن نیازمند حمایت‌های گسترده است.

او در همین باره حمایت از ژورنال انگلیسی «خلیج‌فارس» را خواستار شده و می‌افزاید: انتشار کتاب باوجود اهمیت آن، همه‌گیری ژورنال علمی و اهمیت آن را ندارد. ژورنال‌ها در دانشگاه‌های مختلف و مراکز علمی پخش می‌شوند و توان جذب مخاطبان بیشتری را دارند.

بوهندی نیز مانند باورصاد به حمایت کشورهای عربی از نگارش مقالاتی با موضوع خلیج عربی اشاره کرده و ادامه می‌دهد: دولت نمی‌تواند تمام موضوع‌ها را گردن بگیرد و جامعه علمی باید بخشی از این مسئولیت را پذیرفته و تنها در اردیبهشت به خلیج‌فارس فکر نکند.

او ادامه می‌دهد: برگزاری همایش‌های داخلی با موضوع خلیج‌فارس در حالی که همه ما در ایران به این نام اعتقاد داریم صرف بیهوده هزینه است به‌جای آن ما باید جامعه بین‌المللی را مورد خطاب قرار دهیم و آن‌ها را نسبت به پیشینه این منطقه آگاه کنیم./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید