Iranian Agriculture News Agency

کلانتری در نشست با تشکل‌های زیست‌محیطی استان تهران:

هیچ دلیلی تخریب محیط‌زیست را توجیه نمی‌کند

مردم نقش کلیدی در حفظ محیط‌زیست دارند

۱۷ هزار صنعت و ۴۵۰ هزار صنف و ده‌ها شهرک صنعتی در استان تهران وجود دارد.

هیچ دلیلی تخریب محیط‌زیست را توجیه نمی‌کند

نشست محیط‌زیست استان تهران با تشکل‌های زیست‌محیطی استان پیش از ظهر دیروز  با حضور مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران و نمایندگان تشکل‌های زیست‌محیطی در محل سالن جلسات اداره حفاظت محیط‌زیست شهر تهران برگزار شد.

به گزارش «ایانا» کیومرث کلانتری در این نشست با اشاره به اینکه وجود ۸۰ سازمان مردم‌نهاد زیست‌محیطی در استان تهران یک ظرفیت فوق‌العاده برای محیط‌زیست است و افزایش تعداد تشکل‌های مردمی و حضور مردم در جریان‌های اجتماعی نشانگر توسعه‌یافتگی است، افزود: درجاهایی که حاکمیت محدود، روند کار کند و نیاز به بازوی مردمی است، وجود تشکل‌های مردم‌نهاد زیست‌محیطی یک توانمندی است که همه باید از این ظرفیت استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه از ابتدای ورود به محیط‌زیست استان تهران تمام تلاش‌هایمان بر اساس دو رویکرد صورت گرفته است، اظهار داشت: اولین رویکرد تقویت زیرساخت‌ها و منابع زیست‌محیطی و دومین رویکرد بالا بردن شأن و منزلت و جایگاه محیط‌زیست در بین اقشار مختلف جامعه بوده، اما تا رسیدن به جایگاه مطلوب فاصله هست.

کلانتری ادامه داد: در این راستا در ابتدا وضعیت موجود محیط‌زیست استان را احصاء کردیم و برای هر بخشی از مجموعه محیط‌زیست استان که دارای زیرساخت‌های نامناسبی بود برنامه‌ای تهیه و تدوین کردیم و در حال حاضر ساماندهی مجموعه بر مبنای برنامه‌ها و سیاست‌ها و اسناد بالادستی در حال انجام است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران با اشاره به اینکه محیط‌زیست استان تهران به لحاظ امکانات و زیرساخت‌ها با کمبود و کاستی‌های زیادی روبه‌رو است هرچند که این مجموعه دارای وظایف حاکمیتی و نظارتی وسیعی در حوزه محیط‌زیست است، اظهار داشت: از طرفی بزرگ‌ترین چالش استان تهران حوزه محیط‌زیست است از آن جمله می‌توان به موضوع‌های آلودگی هوا، آب، پسماند و همچنین جمعیت اشاره کرد.

وی به وجود ۱۷ هزار صنعت و ۴۵۰ هزار صنف و ده‌ها شهرک صنعتی در استان اشاره داشت و افزود: این خود بیانگر وسعت و حجم گسترده کار است و بنابراین حضور، نظارت و رویکرد تشکل‌های زیست‌محیطی در این پهنه و در این عرصه بسیار حائز اهمیت است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران با بیان اینکه تشکل‌ها باید دارای چهار ویژگی داوطلبانه، عام‌المنفعه، غیرسیاسی و غیرحکومتی باشند ادامه داد: تشکل‌ها هم دیدگاه کارشناسی دارند و هم دیدگاه مردمی و در جاهایی که محیط‌زیست با مشکلات و معضلات مختلفی مواجه است نقش سمن‌های زیست‌محیطی دوچندان است.

کلانتری در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه رویکرد مشارکتی در حفظ محیط‌زیست بسیار مهم و اساسی است و بر مبنای این رویکرد، مردم با حاکمیت در حوزه محیط‌زیست شریک بوده و نقشی کلیدی در حفظ آن دارند، بیان داشت: شهروندان ظرفیت بزرگی در میدان کار محسوب شده و در یک کلام مردم باید در حوزه محیط‌زیست با دولت مشارکت داشته باشند.

وی ادامه داد: به‌طور تقریبی هر سه سال به‌اندازه یک استان کوچک به جمعیت استان تهران افزوده می‌شود و ما باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که ضمن حفظ و احیاء محیط‌زیست، مردم شرایط زندگی مناسبی داشته باشند و فرصت هم برای ایجاد اشتغال وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر اگر به شرایط زیست‌محیطی استان تهران خوش‌بینانه نگاه کنیم بیش از 100 روز آلودگی هوا در تهران داریم، افزود: در شهر تهران روزانه هشت هزار و ۶۰۰ تن زباله به آرادکوه حمل می‌شود بدون اینکه بهره‌برداری خاصی از پسماند صورت گیرد، پسماندی که در بسیاری کشورها به‌عنوان طلای کثیف تلقی می‌شود در کشور ما به یک معضل تبدیل شده است.

کلانتری از شیرابه به‌عنوان زهرابه یاد کرد و گفت: در تهران مدیریت مناسبی درباره تفکیک زباله و استفاده از آن صورت نمی‌گیرد و موضوع زباله و پسماندها معضل مهمی است و باید توجه ویژه‌ای به آن شود.

وی با اشاره به اینکه موضوع‌های آب و تالاب هم جزو همین مشکلات است، افزود: به‌طور مثال تالاب بندعلیخان در جنوب تهران اگر موردتوجه قرار نگیرد تهدیدی جدی برای تهران است، چراکه گردوغبار هم از جنوب و هم از جنوب غربی و جنوب شرقی تهران را تهدید می‌کند و اگر نتوانیم مدیریت درستی دراین‌باره داشته باشیم این عرصه‌ها خشک‌شده و کانون‌های جدیدی از گردوغبار ایجاد می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران با بیان اینکه آب چالش فعلی محیط‌زیست کشور ما است، گفت: افزایش جمعیت و کاهش منابع آبی برای کشور ما حاد است و با توجه به اینکه منابع آبی در کشور محدود است ما باید بتوانیم با تصفیه و بار چرخانی آب چندین بار از آب استفاده کنیم.

وی افزود: از تشکل‌های زیست‌محیطی فعال در حوزه آب تقاضا دارم موضوعات مربوط به حوزه آب و موضوع‌های کاهش منابع آبی، خشک‌سالی و بازچرخانی آب را با جدیت بیشتری پیگیری کنند.

کلانتری در ادامه با اشاره به اینکه پسماندسوزی در جنوب تهران بی‌داد می‌کند و متخلفان برای دو کیلوگرم سیم و کابل، سلامت خود و شهروندان را به خطر می‌اندازند، گفت: هیچ دلیلی تخریب محیط‌زیست را توجیه نمی‌کند و البته درباره پسماند سوزی‌ها چندین پرونده تشکیل‌شده و با بررسی‌های صورت‌گرفته با منابع اصلی این موضوع برخورد شده است.

وی افزود: در سال گذشته ۱۲ هزار و ۶۰۰ مورد پایش زیست‌محیطی واحدهای صنعتی در سطح استان تهران صورت گرفته که نتیجه آن شناسایی ۴۰۷ واحد آلاینده در سطح استان بوده که این نشان‌دهنده عدم توجه به قوانین محیط‌زیستی از سوی صاحبان این صنایع بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران در بخشی از سخنان خود با اشاره به اینکه استاندار تهران یک استاندار 100 درصد محیط‌زیستی است و این فرصت مناسبی است برای ارتقاء جایگاه محیط‌زیست و سلامت در استان، اظهار داشت: در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تهران تصمیم‌ها و برنامه‌ریزی‌های مناسبی برای محیط‌زیست گرفته می‌شود و این مصوبات تا پایان برنامه ششم توسعه در شهرستان‌های استان تهران اجرایی می‌شود.

وی همچنین در این نشست از صدور مجوز تمام تصفیه‌خانه‌های فاضلابی که باید ایجاد می‌شد و نیازمند مجوزهای زیست‌محیطی بود خبر داد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران در پایان درباره انرژی‌های تجدیدپذیر بیان داشت: در این حوزه ظرفیت خوبی در کشور داریم و باید مجوزهای لازم دراین‌باره صادر شود و از طرفی دستگاه‌های متولی هم باید با جدیت این موضوع را پیگیری کنند.

فریبا رضایی رئیس اداره آموزش و مشارکت‌های مردمی حفاظت محیط‌زیست استان تهران در این نشست همچنین از تشکیل جلسه با شبکه انجمن‌های محیط‌زیستی استان تهران پیش‌ازاین خبر داد و با اشاره به مصوبات این جلسه گفت: عضویت نماینده شبکه تشکل‌های محیط‌زیستی استان تهران در کارگروه‌های تخصصی استانداری و همچنین عضویت نمایندگان تشکل‌های محیط‌زیستی استان در کارگروه‌های فنی - تخصصی محیط‌زیست استان تهران ازجمله مصوبات این جلسه بود که این مصوبات در محیط‌زیست استان تهران پیگیری و اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه برگزاری نشست مشترک تشکل‌های محیط‌زیستی استان و استاندار تهران از دیگر مصوبات این جلسه بود، اظهار داشت: برگزاری کارگاه تسهیلگری مشارکتی درباره احصاء سند مشارکتی و ظرفیت‌سنجی جهت مشارکت تشکل‌ها و اداره‌کل‌ها برای نخستین بار در کشور از دیگر موضوعات مورد تصویب در این جلسه بود.

گفتنی است، در این نشست موضوع‌هایی همچون جلوگیری از تخریب ارتفاعات تهران، توجه بیشتر به حیات‌وحش استان، سختگیری در ارزیابی‌های زیست‌محیطی، توجه به سبک زندگی، تفکیک زباله از مبدأ و فرهنگ‌سازی و ایجاد فرصت‌های بیشتر برای حضور تشکل‌ها در صداوسیما توسط نمایندگان تشکل‌های زیست‌محیطی مطرح و موردبررسی قرار گرفت./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید