Iranian Agriculture News Agency

پاسخ رئیس سازمان دامپزشکی کشور در مورد انتقاد از گسترش آنفولانزای مرغی:

حرف زدن کار ساده‌ای است

بیان مطالب تخصصی باید از مجاری قانونی مرتبط انجام شود

ایانا-جامعه و فرهنگ: طی روزهای اخیر حبیب‌الله نیکزادی‌پناه، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس درباره عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در زمینه کنترل بیماری‌های واگیردار، به خارج شدن بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان از کنترل سازمان دامپزشکی اشاره کرد. در پی این اظهارات رئیس سازمان دامپزشکی در گفت‌وگو با ایانا از اظهارات غیرکارشناسانه و غیرمسولانه انتقاد کرد .

حرف زدن کار ساده‌ای است

روز گذشته حبیب‌الله نیکزادی‌پناه، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس درباره عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در زمینه کنترل بیماری‌های واگیردار، به خارج شدن بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان از کنترل سازمان دامپزشکی اشاره کرده و با تأکید بر اینکه سازمان دامپزشکی باید هوشیارتر از گذشته شیوع این نوع بیماری‌ها را پیشگیری و پیش‌بینی کند، عنوان کرد: پیش‌گیری از بیماری‌های واگیردار و مشترک بین انسان و دام ابتر می‌ماند و کسی به آن توجه ندارد و همین مسئله باعث شده مرغداران کشور در مواجه با بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان خسارات فراوانی ببینند و برای واردات تخم‌مرغ مجبور به خروج ارز از کشور باشیم.

علیرضا رفیعی‌پور، رئیس سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به این اظهارات، در گفت‌وگو با «ایانا» با تأکید بر اینکه رسانه‌ها برای کسب اطلاعات درباره این بیماری نباید به هیچ‌کس غیر از مسئولان مرتبط با حوزه صنعت طیور که هم باید این حوزه را مدیریت کنند و هم حاکمیت اجازه اظهارنظر دراین‌باره را به آن‌ها داده است، رجوع کنند، گفت: بدون تردید، در حوزه صنعت طیور برای تأیید هر اظهارنظری باید به سراغ سخنگوی ستاد مبارزه با آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان کشور که رئیس سازمان دامپزشکی کشور است یا وزیر جهاد کشاورزی به‌عنوان دبیر این ستاد و یا دکتر جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری که رئیس ستاد مبارزه با آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان است، رفت. اگر این سخنان که شبهاتی را ایجاد کرده از سوی این افراد مطرح شود، قطعاً می‌توان به آن بها داد، در غیر این صورت، این صحبت‌ها انجام می‌شود و نمی‌توان به اعتبار آن‌ها اعتماد کرد.

 

سخن گفتن کار ساده‌ای است

وی با بیان اینکه سخن گفتن و استفاده از واژه‌ها کار ساده‌ای است، افزود: من اوایل امسال در یک نشست خبری نیز عنوان کردم که ما حاضریم به همه عزیزانی که ادعا می‌کنند از دست سازمان دامپزشکی یا ستاد مبارزه با آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان که از معاون اول رئیس‌جمهوری تا سازمان حفاظت از محیط‌زیست، وزارت بهداشت، وزارت کشور و وزارت دادگستری یا دادستان کل کشور در آن عضویت دارند، کاری برنمی‌آید، حکم مجری کنترل آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان را بدهیم تا ببینیم که آن‌ها چگونه می‌خواهند و یا می‌توانند این بیماری را کنترل کنند.

رئیس سازمان دامپزشکی با تأکید بر اینکه اطلاعات لازم درباره این بیماری را باید از مراجع قانونی ذی‌ربط دنبال کرد، ادامه داد: این‌که کنترل این بیماری امکان‌پذیر نیست به‌هیچ‌وجه درست نیست، آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان با اقداماتی که سازمان دامپزشکی طی ماه‌های اخیر انجام داده کنترل‌ شده و با پیش‌بینی‌ها و اقداماتی که در پیش داریم، ان‌شاءالله امسال با اپیدمی مواجه نخواهیم شد و ثابت خواهیم کرد که اعضای ستاد مبارزه با آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان کشور که اتحادیه مرغ تخم‌گذار کشور و اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور نیز در آن عضویت دارند و تشکل‌ها و رؤسای آن‌ها در جلسات این ستاد در شهرستان، استان و کشور حضور دارند، از هیچ کوششی برای کنترل این بیماری فروگذار نکرده‌اند.

وی افزود: هر تصمیمی که گرفته شود و بیان هر مطلب تخصصی باید از مجاری قانونی مرتبط باشد که سخنگو و اعضای ستاد مبارزه با آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان کشور جزو آن‌ها هستند. در غیر این صورت، عزیزان زیادی اظهارنظر می‌کنند و خود آن‌ها نیز باید پاسخگوی ادعاهای خود باشند یا بگویند که خود آن‌ها در صنعت طیور کجا قرار می‌گیرند و چه‌کارهایی را در این رابطه انجام می‌دهند. ما به کسانی که در حوزه کاری خود احساس موفقیت می‌کنند و خیلی خوب هم سخن می‌گویند و معتقدند که سازمان دامپزشکی و دیگران ناتوان هستند، ثابت خواهیم کرد که بسیاری از مشکلات صنعت طیور به خود آن‌ها بازمی‌گردد. آن‌ها نیز می‌توانند بگویند که در ارتباط با صنعت طیور چه کارهایی انجام داده‌اند که موفق بوده است.

رفیعی‌پور، با تأکید بر اینکه آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان نمی‌تواند در کشور ما جولان دهد، گفت: درصورتی‌که همه دستگاه‌های عضو ستاد مبارزه با آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان، همه تشکل‌ها، همه تولیدکنندگان و همه رسانه‌ها دست‌به‌دست هم بدهند و کمک کنند، این بیماری اپیدمی نخواهد داشت؛ اما اگر هر قسمت در همراهی با ما کوتاهی کند یا به ضوابط و مقررات بهداشتی سازمان دامپزشکی عمل نکنند، قطعاً ما بازهم اپیدمی آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان را خواهیم داشت.

وی افزود: اما اگر هر بخش به وظیفه خود عمل کند، به‌طور مثال عزیزان حوزه تولید و کسانی که عضو اتحادیه مرغداران و تعاونی‌های مرغداران هستند، اگر در حوزه‌های مرغداری‌های غیرمجاز، حمل‌ونقل کود مرغی، کارگران بدون هویت و تهیه خوراک مناسب و تحت نظارت دامپزشکی از کارخانه‌های خوراک دام و طیور و آبزیان، ضوابط را رعایت کنند ما شاهد اپیدمی این بیماری نخواهیم بود.

رئیس سازمان دامپزشکی با ابراز امیدواری درباره کنترل بیشتر این بیماری، ادامه داد: ما امیدواریم با عمل به مباحثی که ذکر کردم و مصوباتی که در ستاد مبارزه با آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان و ستاد اجرایی داریم و شیوه‌نامه‌های مرتبط با حوزه پیشگیری از این بیماری به‌ویژه برنامه جامع کنترل بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان که آن را که با احتساب تمام نقطه‌نظرهای فنی و علمی و تشکل‌ها تهیه کرده‌ایم و به‌زودی آن را در دسترس همه قرار خواهیم داد و با کمک همه دستگاه‌ها و هم‌وطنان و با اجرای این دستورالعمل یا شیوه‌نامه یا برنامه ملی کنترل بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان و همچنین با واکسیناسیونی که در برنامه کاری ماست، امسال بتوانیم از طغیان این بیماری پیشگیری کنیم. همه عزیزان نیز می‌توانند در این موفقیت سهیم باشند. قطعاً درصورتی‌که بگوییم نمی‌توانیم و بر کمبودها تمرکز کنیم، کاری از پیش نخواهیم برد.

رفیعی‌پور، در پاسخ به این سؤال که آیا دوره‌ای در کشور وجود داشته که آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان از کنترل سازمان دامپزشکی خارج شده باشد، گفت: خیر، در سال 96 بزرگ‌ترین موفقیت سازمان دامپزشکی که افتخار وزارت جهاد کشاورزی نیز هست، این بود که ما آنفلوآنزایی خطرناک‌تر از 8H5N که H5N6 بود و می‌توانست به انسان منتقل شود در گیلان و در پارک ملی بوجاق در نطفه خفه کردیم. یادمان باشد که بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان می‌توانست بسیار خطرناک‌تر از بیماری­ که دو سال قبل داشتیم هم باشد. بیماری که تحت عنوان H5N6 به کشور وارد شد و بسیاری از صنعت طیور و حتی انسان‌های ما را تهدید می‌کرد، اما ما توانستیم آن را در نطفه خفه کنیم.

وی با اشاره به کنترل‌های خیلی قوی انجام‌شده توسط سازمان دامپزشکی در حوزه آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در طی سال‌های گذشته، تأکید کرد: سازمان دامپزشکی در سال‌های 86 تا 88 نیز توانست H5N1 را نیز کنترل کند./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید