Iranian Agriculture News Agency

در مراسم روز جهانی دامپزشکی مطرح شد:

دامپزشکی، مسئولیتی فراتر از مرزهای جغرافیایی دارد

آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در ۲۲ استان مهار شد

ایانا-جامعه و فرهنگ: رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان این‌که ما نیازمند دامپزشکی جهانی یکپارچه هستیم، گفت: امروزه عوامل خطر در بخش کشاورزی و دامی به تهدیدات زیستی و بیوتروریسم تبدیل می‌شود که رفع آن عزم جهانی می‌طلبد و باید با پروتکل‌های پیشگیرانه، به سمت ریشه‌کنی آن گام برداریم.

دامپزشکی، مسئولیتی فراتر از مرزهای جغرافیایی دارد

علیرضا رفیعی پور، رئیس سازمان دامپزشکی کشور روز گذشته در مراسم روز جهانی دامپزشکی که در محل سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد، گفت: خدمات دامپزشکی آن‌طور که باید در جامعه دیده نمی‌شود و این در حالی است که دامپزشکی مسئولیتی نامحدود و فراتر از مرزهای جغرافیایی دارد.

وی با بیان این‌که مدیریت بهداشت دامپزشکی در خدمت بهره‌وری و امنیت غذایی در حوزه تولید است، تأکید کرد: صنعت دامی سالم، بهداشتی و فعال منجر به استمرار و پایداری تولید فرآورده‌های خام دامی، تجارت، رونق کسب‌وکار می‌شود.

رفیعی پور، افزود: خدمات دامپزشکی یک کالای تخصصی عمومی است که در سطح ملی و جهانی و در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، امنیتی، بهداشتی و مذهبی می‌تواند تأثیرگذار باشد.

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۵۰ درصد بیماری‌های مشترک انسان و دام و ۷۰ درصد بیماری‌های نوپدید، باز پدید و عفونی می‌تواند از دام‌های بیمار و محصولات دامی آلوده منتقل شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور، ادامه داد: امروز با افزایش سرانه درآمد خانوارها، مصرف فرآورده‌های دامی افزایش‌یافته و چنانچه این فرآورده‌ها به عوامل بیماری‌زا آلوده شوند، بهداشت عمومی به خطر می‌افتد که حل آن دشوار و گاه غیرممکن خواهد بود.

وی با بیان این‌که ما نیازمند دامپزشکی جهانی یکپارچه هستیم، تصریح کرد: امروزه عوامل خطر در بخش کشاورزی و دامی به تهدیدات زیستی و بیوتروریسم تبدیل می‌شود که رفع آن عزم جهانی می‌طلبد و باید با پروتکل‌های پیشگیرانه، به سمت ریشه‌کنی آن گام برداریم.

رفیعی پور درباره جایگاه دانش و تحقیقات در حوزه دامپزشکی گفت: درگذشته ساخت و تولید بسیاری از واکسن‌ها ده‌ها سال طول می‌کشید، اما اکنون واکسن‌های جدید توسط جوانان در شرکت‌های دانش‌بنیان ظرف یک تا دو سال به دست می‌آید.

توقف آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در ۲۲ استان

رئیس سازمان دامپزشکی در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران گفت: در حال حاضر ۹۵ درصد واکسن‌های دامی در داخل تولید و ۵ درصد دیگر در صورت اضطرار از خارج وارد می‌شود.

وی با بیان این‌که ۶۵ درصد واکسن‌های طیور نیز در داخل کشور تولید می‌شود، اعلام کرد: دانش بومی ساخت واکسن طیور در کشور وجود دارد.

رفیعی پور درباره وضعیت بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور اظهار داشت: این بیماری در ۲۲ استان کشور کنترل و متوقف شده است و امیدواریم با برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات انجام شده، سال آینده اپیدمی آنفلوانزا نداشته باشیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره خطر و تهدیدات بیوتروریسم گفت: در حال حاضر شش ویروس و میکروب در حوزه ذخایر استراتژیکی آمریکا نگهداری می‌شود که می‌تواند به‌عنوان جنگ میکروبی مورداستفاده قرار گیرد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: از این شش عامل، پنج عامل ازجمله سیاه‌زخم، تب برفکی و مشمشه مربوط به حوزه دامی است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید