Iranian Agriculture News Agency

پویش مردمی یوز تا ابد موفق شد

بیش از ۵۵۰۰ دام اهلی از پارک ملی توران خارج شدند

هزینه خروج دام‌داران از توران پرداخت می‌شود

ایانا-علم و محیط زیست: پویش مردمی یوز تا ابد تاکنون موفق به تعیین تکلیف پنج هزار و ۵۳۶ پروانه دام اهلی در پارک ملی توران استان سمنان، یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی در کشور شده است.

بیش از ۵۵۰۰ دام اهلی از پارک ملی توران خارج شدند

به گزارش «ایانا» حمیدرضا میرزاده، سخنگوی پویش مردمی یوز تا ابد با بیان این خبر گفت: تعداد مراتع (سامانه‌های عرفی) موجود در پارک ملی توران، هشت مرتع شامل ۱۲ آغل با مجموع هفت هزار و ۴۸۷ پروانه چرای دام است که تاکنون پس از مذاکره با دامداران، تکلیف پنج سامانه مشخص شده است.

به گفته میرزاده، این پنج سامانه درمجموع دارای پروانه چرای پنج هزار و ۵۳۶ رأس دام بودند و در اختیار ۹ بهره‌بردار قرار داشتند.

او ادامه داد: مذاکرات برای تعیین تکلیف سایر سامانه‌های عرفی با بهره‌برداران ادامه دارد و با تمامی افراد مذاکره شده است.

سخنگوی پویش یوز تا ابد درباره دشواری‌های این فعالیت گفت: در مورد برخی سامانه‌ها، به دلیل فوت بهره‌بردار اصلی، وراث باید تشریفات قانونی نقل و انتقال پروانه بهره‌برداری و چرای دام را انجام دهند که این کار زمان‌بر است. از طرف دیگر، برخی بهره‌برداران اعلام کرده‌اند که نیازمند مرتع جایگزین هستند که با توجه به وضعیت نامساعد منابع آب و پوشش گیاهی در بسیاری از مراتع در دسترس، یافتن مرتع متناسب با نیاز دامداران با دشواری‌های فراوانی روبه‌رو است.

او گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور در چند ماه اخیر و تأمین نشدن کل مبلغ موردنیاز، ادامه مذاکرات با دشواری‌هایی روبه‌رو است.

پویش مردمی «یوز تا ابد» در 9 شهریورماه ۱۳۹۶ و به همت «هدیه تهرانی» بازیگر سینما و جمعی از هنرمندان، ورزشکاران و فعالان محیط‌زیست آغاز به کار کرد. هدف این پویش مردمی، کمک به خروج دامداری‌های سنتی موجود در پارک ملی توران، یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی در کشور است. این اقدام به‌صورت جمع‌آوری هزینه برآورد شده برای خروج دامداران و پرداخت به آن‌ها برای خروج دام و آغل‌های دامداری خود صورت می‌گیرد.

به گفته میرزاده، برآورد اولیه برای این اقدام، مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان بود که با مشارکت مردمی و همچنین اقداماتی نظیر برگزاری کنسرت، نمایشگاه آثار هنری، پخش فیلم و... مبلغی بیش از ۶۲۰ میلیون تومان تأمین شد و کارشناسان پویش یوز تا ابد مذاکره با دامداران را از اوایل آبان‌ماه سال ۹۶ آغاز کردند.

این فعال محیط‌زیست همچنین خاطرنشان کرد: یوز تا ابد یک پویش کاملاً مردمی است. بااین‌حال به دلیل آنکه حوزه این فعالیت با بخشی از وظایف نهادهایی چون سازمان حفاظت محیط‌زیست، پروژه بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان و همچنین اداره کل منابع طبیعی استان سمنان برای مجوزهای لازم و ابطال پروانه‌های مرتع‌داری هم‌پوشانی دارد و با هماهنگی این ادارات در حال پیگیری است. مسئولان سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز در جریان چگونگی هزینه کرد قرار دارند. این بدان معنا نیست که پویش مردمی یوز تا ابد توسط این سازمان‌ها راه‌اندازی شده است.

‌او‌ تأکید کرد: ‎لازم به ذکر است با اینکه در امور مدنی و مردمی سازمان بازرسی کل کشور مسئولیتی ندارد، جهت امنیت خاطر حامیان کمپین، نماینده سازمان بازرسی کل کشور در سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز در جریان چگونگی هزینه‌کرد قرار دارد و پس از اتمام پروژه گزارش کامل مالی را به آن مرجع نیز ارائه خواهیم کرد.

میرزاده در پایان گفت: مذاکرات کارشناسان پویش یوز تا ابد تا خروج‌ تمامی دامداران از منطقه ادامه خواهد داشت./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید