Iranian Agriculture News Agency

ارتباط بین نوع درختان شهرها و خنک‌ بودن تابستان

اقاقیا خنک‌کننده‌‌ای که تشنه نمی‌شود

درختان از گرمای شهرها می‌کاهند

ایانا-علم و محیط زیست: درختان در مبارزه با گرما بسیار مؤثر و البته بسته به گونه‌های درخت و در شرایط محلی متفاوت هستند. درختان به‌عنوان تهویه مطبوع طبیعت محسوب می‌شوند و همین مهم‌ترین عامل برای کاشت درختان است.

اقاقیا خنک‌کننده‌‌ای که تشنه نمی‌شود

درختان با مناطق پوشیده از چمن کنار آن‌ها به حفظ تابستان‌های خنک کمک می‌کنند. درختان و دیگر گیاهان، اثر خنک‌کنندگی بر محیط‌زیست دارند و می‌توانند به کاهش شدت گرما در شهرها کمک کنند. بااین‌حال درجه خنک‌کنندگی تا حد زیادی به نوع گونه‌های درختی و شرایط محلی بستگی دارد.

دانشمندان دانشگاه فنی مونیخ (TUM) در مطالعه­‌ای، دو گونه از درختان شهری را مقایسه کردند و دریافتند درختان در مبارزه با گرما بسیار مؤثر و البته بسته به گونه‌های درخت و در شرایط محلی متفاوت هستند. درختان تهویه مطبوع طبیعت به‌شمار می‌آیند و همین مهم‌ترین عامل برای کاشت درختان است.

این بررسی روی درختان نمدار برگ‌ریز و اقاقیای سیاه انجام شد تا محققان دریابند که چگونه نوع درختان در خنک‌سازی تابستان و مناطق شهری مؤثر است. پژوهشگران معتقدند: درختان نمدار (زیرفون) در طول روزهای معمول تابستان برای خنک‌سازی مؤثرند.

آنان می‌گویند: درخت اقاقیا در تابستان نیاز به آب کمتری در مقایسه با درختان زیرفون دارد علاوه بر این، چمن موجود در زیر این درختان در خنک‌سازی مؤثرتر است و کاشت این درختان را بهتر از درختان نمدار معرفی می‌کند.

این مطالعه در مجله Science of the Total Environment ارائه شده است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید