Iranian Agriculture News Agency

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران عنوان کرد:

تالاب‌ها تشنه مانده اند

تالاب‌های کوچک تنها بهره‌مندان از بارش‌های اخیر

هواشناسی هر روز را بارانی نشان می‌دهد، صدای رعد شیشه را می‌لرزاند و کوچه و خیابان از روان‌آب‌ها پر می‌شود، در کوه و مراتع خالی از پوشش گیاهی، سیل روان شده و کلیپ‌های متعدد از نجات شهروندان از دل این اتفاق منتشر می‌شود. خبر خوش اینکه تراز آب پشت سدها افزایش پیداکرده و نگرانی‌های حاصله از کم‌آبی در تابستان اندکی کم شده است. بااین‌حال لب تالاب‌ها همچنان تشنه است، آب از سد سرریز نمی‌کند و قطره‌ای تن خشک آن‌ها را تر نمی‌کند.

 تالاب‌ها تشنه مانده اند

ابوالفضل آبشت مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران در گفت‌وگو با «ایانا» می‌گوید: متوسط بارش‌ها امسال نسبت به سال قبل کمتر است و آمارها نشان می‌دهد سال‌خشکی را در پیش روداریم.

او درباره تأثیر این بارش‌ها بر آبگیری تالاب‌ها عنوان می‌کند: بارندگی‌های اخیر به آبگیری تالاب‌های کوچک کمک می‌کند، اما درباره تالاب‌هایی که مساحت بالایی دارند کمتر اثرگذار است.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران می‌افزاید: تراز دریاچه ارومیه یک ماه پیش تقریباً مشابه میزان مشابه در سال قبل بود، اما باوجود بارندگی‌های اخیر در حال حاضر این تراز چند سانتی‌متر پایین‌تر آمده است. دریاچه ارومیه پنج هزار کیلومتر مساحت دارد و تقریباً روی تمام آبراه‌های متصل به آن سد زده‌شده که همین امر باعث کنترل مسیرهای ورودی شده است. به‌این‌ترتیب هر بارانی که در منطقه داریم وارد دریاچه پشت سدها شده و بالا آمدن تراز آبی دریاچه ارومیه وابسته به آزادسازی آب این سدها می‌شود.

او درباره انزلی به‌عنوان یکی از تالاب‌های عضو کنوانسیون رامسر می‌گوید: تراز این تالاب نیز نسبت به سالیان گذشته افت پیداکرده است بااین‌حال فراتر از مشکل کاهش تراز، در انزلی ما با معضل آلایندگی روبه‌رو هستیم. در سال‌های اخیر با همکاری جایکا فعالیت‌هایی در راستای احیای این تالاب انجام شده که نمونه آن‌ها لایروبی و پاک‌سازی است. در کنار آن مشکل مدیریت پسماند از چالش‌های بخش‌های شمالی کشور است که امیدواریم در خصوص آن‌ها نیز گام‌های مؤثری برداریم.

آبشت درباره دلایل کاهش تراز آبی در تالاب انزلی می‌افزاید: باوجود بارش‌های زیاد سالانه در حوزه و نوار شمالی کشور، برداشت‌ها نیز به همان نسبت بالاست و همین امر سبب شده ما با کاهش ورودی در تالاب‌های مختلف این بخش و ازجمله انزلی روبه‌رو باشیم.

او درباره تالاب‌های جنوبی نیز می‌گوید: بختگان و پریشان همچنان خشک هستند و هامون نیز نسبت به سال قبل اوضاع بدتری دارد. آب ورودی به تالاب هامون به‌قدری کم بوده که حتی کشاورزی را هم در این منطقه دچار مشکل کرده است.

آبشت دلیل این امر را کمبود بارش در سال گذشته در کنار کنترل آب‌ها توسط سدهای زده‌شده بر روی هیرمند می‌داند و عنوان می‌کند: ما در اغلب بخش‌های کشور نسبت به میانگین بارش‌ها در وضع بدتری قرار داریم.

او درباره هورالعظیم به‌عنوان دیگر تالاب بزرگ ایران می‌گوید: وضع آبی در هورالعظیم هم خوشحال‌کننده نیست و همین امر هشداری است تا مصرف آب را کاهش داده و بازچرخانی را جدی بگیریم.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران در همین رابطه از کاهش کشت بهاره در کشور خبر می‌دهد و بیان می‌کند: برنامه سازمان جهاد کشاورزی این است کشت بهاره کمتری داشته باشیم و محصولات پرآب‌بر کشت نشوند.

 عیسی کلانتری در سخنرانی‌های اخیر خود از گرفتن حقابه تالاب‌ها و رایزنی با وزارت نیرو خبر داده بود، آیا در این زمان که تالاب‌ها می‌توانند به کانون‌های گردوغبار بدل شوند، نباید فشاری برای رهاسازی آب به وزارت نیرو وارد کند؟ آبشت می‌گوید: سازمان حفاظت محیط‌زیست تلاش می‌کند حقابه تالاب‌ها و احیای آن‌ها را به‌عنوان یکی از چهار اولویت رئیس‌جمهور اجرایی کند. در سال‌های گذشته رایزنی‌های متعددی با وزارت نیرو در این باره صورت گرفت که باوجود تلاش‌های انجام‌شده موفق نبود.

او می‌افزاید: درباره عدم تحقق حق‌آبه تالاب‌ها دلایل مختلفی وجود دارد که یکی از آن‌ها به فعالیت‌های توسعه‌ای در آبریز تالاب بازمی‌گردد. بارگذاری‌های ما در این بخش‌ها بیش از ظرفیت است و انطباقی با استانداردهای جهانی ندارد. بر اساس این استانداردها ما باید 40 درصد از آب‌های تجدید پذیر را مصرف کنیم و این در حالی است که ما 100 درصد این آب‌ها و گاه بیشتر از این میزان را مصرف می‌کنیم.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران می‌افزاید: ما باید پیام بزرگان خود در حوزه مدیریت آب را جدی بگیریم و مراقب باشیم. این برداشت‌ها ممکن است در کوتاه‌مدت توسعه اقتصادی را به دنبال داشته باشند، اما در بلندمدت دوامی ندارند؛ زیرا ما در حال خرج کردن از پس‌انداز خود هستیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید