Iranian Agriculture News Agency

جشنواره‌های کشاورزی گردشگری طبیعت را تقویت خواهند کرد

کار جشنواره‌های کشاورزی برندسازی نیست

توسعه بازار و معرفی محصولات روستایی زمینه‌ساز توسعه گردشگری است

ایانا- اقتصاد: زنان دورهم در میدان اصلی روستا نشسته‌اند و فلفل جدا می‌کنند، تا می‌آیم مشارکت کنم صفورا با همان خنده همیشگی زنهار می‌دهد فلفل روی دست می‌ماند و سوزش آن به این راحتی‌ها از بین نمی‌رود. پیرزن‌ها و صفورا در حال جدا کردن فلفل‌ها از هم هستند، باد در روستا پیچیده و بوی فلفل مشام همه را تیز کرده است. اهالی روستای احمدآباد در حاشیه پارک ملی توران در استان سمنان سال‌هاست فلفل می‌کارند، روزهای آخر تابستان و پاییز زمین‌های اطراف روستا از فلفل‌های برداشت‌شده قرمز می‌شود. بااین‌حال کمتر کسی است که نام احمدآباد و فلفل آن را حتی در شهرهای دور و اطراف شنیده باشد، فلفل در منطقه تنها به نام فرومد است و مشتری‌ها هم تأکید می‌کنند فلفل فرومد می‌خواهند بی‌آنکه بدانند بخش اعظم این محصول از احمدآباد به فرومد می‌رود.

کار جشنواره‌های کشاورزی برندسازی نیست

 زنان گروه حافظان سرزمین یوزپلنگ اما راه‌حلی برای این چالش پیدا کردند؛ تهیه سس و برگزاری جشنواره سالانه فلفل. سه سال پیش برای اولین بار این جشنواره توسط دو سازمان مردم‌نهاد و گروه بانوان روستا با حضور مسئولان محلی و تهیه انواع غذاها با سس فلفل برگزار شد. سال بعد سامان گلریز در جشنواره فلفل مسابقه آشپزی را بین احمدآباد و روستاهای اطراف اجرا کرد، هدیه تهرانی دیگر مهمان ویژه این جشنواره بود. در سال 96 بسیج روستا نسبت به برپایی این جشنواره اقدام کرد و در آن از برنامه‌های توانمندسازی بر اساس قابلیت‌های احمدآباد در محصول فلفل خبر داد. به نظر می‌رسد برنامه‌ای که ابتدا با کمک سازمان‌های مردم‌نهاد شروع شد توانسته است جای خود را در میان اهالی باز کند و تمایل به برندسازی محلی در میان آن‌ها را افزایش داده است.

علی مؤمن مدیر ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان به «ایانا» می‌گوید: جشنواره‌های متعددی در استان سمنان با محوریت کشاورزی برگزار می‌شود که نمونه آن‌ها جشنواره انار ایوانکی، زردآلو در شاهرود، انار در جزین، خربزه در سرخه، لبنیات در مهدی‌شهر، دشت شقایق‌ کالپوش و انجیر آرادان است.

او با اشاره به اینکه هدایت راهبردی بر عهده جهاد کشاورزی است و شوراهای روستا و شهرداری‌ها مسئولیت اجرا را بر عهده دارند، می‌افزاید: این سازمان بحث‌های آموزشی را در اینباره انجام می‌دهد.

آیا جشنواره‌ها می‌توانند در فروش محصولات و افزایش درآمد باغداران نقش داشته باشند؟ این مقام مسئول عنوان می‌کند: فروش به محتوای جشنواره برمی‌گردد به‌عنوان‌مثال در جشنواره "افتر" فروش خیلی خوبی داشتیم و در فولاد محله هم توت‌فرنگی در حجم بالا خریداری شد، اما برای فروش و معرفی محصولات ما نیازمند پیوستگی در اجرا هستیم به‌عنوان‌مثال یک سال در سمنان جشنواره انار یا بادنجان برگزار شد و سال بعد این موضوع رها شد که همین امر جشنواره ها را در حد یک رویداد مقطعی خلاصه می‌کند.

برندسازی یکی از اهدافی است که جشنواره‌های کشاورزی می‌توانند داشته باشند، بااین‌حال مؤمن معتقد است برندسازی نمی‌تواند روی محصولات با حجم محدود انجام شود. او می‌گوید: ما نباید دچار توهم شویم، پسته دامغان به‌عنوان یکی از محصولات شاخص استان هنوز نتوانسته برند خود را داشته باشد و ما حتی در برندسازی زعفران هم مشکل داریم. حجم تولیدات ما در حوزه کشاورزی بالا نیست و بهتر است به‌جای برندسازی روی کیفیت و سلامت محصول تأکید کنیم. برندسازی مأموریتی نیست که یک جشنواره روستایی بتواند انجام دهد و نباید از آن‌ها چنین انتظاری داشت، این جشنواره‌ها فضایی برای توسعه گردشگری کشاورزی و بازار فروش محصولات هستند.

مدیر ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان توسعه گردشگری کشاورزی را از دیگر نتایج این جشنواره‌ها می‌داند و عنوان می‌کند: کارهای خلاقانه برای جلب گردشگر در برخی مناطق انجام شده است. البته ما نباید از ابتدا به فکر گردشگر خارجی باشیم در اولین گام حضور گردشگرانی که از روستاها و شهرهای اطراف سفر می‌کنند نیز در توسعه بازار و معرفی محصولات مؤثر است. در گام‌های بعدی توسعه گردشگری روستایی اتفاق می‌افتد و هر کدام دیگری را تقویت می‌کند./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید