Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در نشست خبری:

صدور ۲۲ میلیون و ۴۸۰ هزار تن گواهی بهداشت توسط سازمان حفظ نباتات

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور خبر داد: 22 میلیون و 480 هزار تن ضوابط قرنطینه را اجرا کردیم و برای آنها گواهی سلامت صادر شد که این میزان نسبت به سال گذشته موفق‌آمیز بوده است.

صدور ۲۲ میلیون و ۴۸۰ هزار تن گواهی بهداشت توسط سازمان حفظ نباتات

به گزارش ایانا و به نقل از سازمان حفظ نباتات کشور، کیخسرو چنگلوایی امروز در یک نشست خبری با تشریح اهم اقدامات و برنامه‌های ۱۰۰ روزه سازمان نباتات در دولت سیزدهم، گفت: در ۸ ماهه اول امسال ۱۷ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار مبارزه با عوامل خسارت‌زا، بیماری‌ها، آفات و علف‌های هرز را در محصولات زراعی و باغی داشته‌ایم.

رئیس سازمان حفظ نباتات بیان کرد: در ارتباط با همین مسئله ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار سطح مبارزات بیولوژیک و غیرشیمیایی با عوامل خسارت‌زا بوده که جزو سیاست و رویکرد اصلی سازمان حفظ نباتات است تا از مبارزه شیمیایی به غیرشیمیایی حرکت کنیم. زیرساخت‌های خوبی در این خصوص انجام شده و نشان می‌دهد روند روبه رشدی داشته‌ایم.

وی درباره اقداماتی که در خصوص اعمال ضوابط قرنطینه صورت گرفته است، گفت: در یکصد و دو مرکز قرنطینه کشور بیش از ۲۲ میلیون و ۴۸۰ هزار تن گواهی بهداشت صادر شده و اعمال ضوابط قرنطینه‌ای نیز انجام شده است که امیدواریم توسعه صادرات را داشته باشیم و از ورود آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز جلوگیری کنیم.

این مقام مسئول ادامه داد: در سال گذشته بیش از ۴ میلیون و ۶۰۰ تن صادرات داشته ایم که تمام این صادرات کنترل و نظارت شده و بیش از ۲۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی وارد کشور شده است که قرنطینه و اعمال ضوابط بر روی این محصولات وارداتی صورت گرفته همچنین حدود ۶۷۰ هزار تن ترانزیت را داشته ایم.

چنگلوایی اظهار کرد: در ۸ ماه اول امسال یکصد و ۸۳ هزار فقره گواهی بهداشت برای ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی صادراتی و وارداتی صادر شده است که امیدواریم تا پایان سال واردات کمتر باشد و صادرات نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کند.

وی در ادامه گفت: سیاست سازمان حفظ نباتات این است که به سمت مبارزات غیرشیمیایی گام بردارد، ولی فعلاً راهی جز مبارزه شیمیایی نداریم و هر کجا که نیاز باشد سعی می‌کنیم از سموم کم خطر استفاده کنیم بنابراین تامین به موقع، کافی و با تنوع مناسب آفت کش‌ها خیلی مهم است.

چنگلوایی تاکید کرد: تاکنون بیش از ۳۹ هزار تن انواع سموم حشره کش، علف کش و قارچ کش تامین شده است و کشاورزان به لحاظ حجم، تنوع و توزیع متوازن آفت کش‌ها نگرانی نداشته باشند، زیرا سمومی که در حال حاضر موجود است بیش از نیاز مصرف یک ساله است.

رئیس سازمان حفظ نباتات بیان کرد: در ۱۰۰ روزه دولت سیزدهم از ۱۷ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار مبارزه شیمیایی ۶ میلیون هکتار در این مدت ۱۰۰ روزه اتفاق افتاده همچنین از ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار مبارزه بیولوژیک و غیرشیمیایی بیش از ۲ میلیون و ۵۴۰ هزار هکتار در این مدت انجام شده است.

چنگلوایی خاطر نشان کرد: از ۲۳ میلیون و ۳۵۰ هزار هکتاری که دیده بانی و رصد انجام شده ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار در این مدت ۱۰۰ روزه اتفاق افتاده است.

وی افزود: لازم به ذکر است که یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن نظارت بر ضدعفونی محصولات کشاورزی صادراتی و وارداتی انجام شده است.

چنگلوایی اظهار کرد: در این مدت ۱۰۰ روزه اعمال ضوابط قرنطینه‌ای در محصولات کشاورزی، وارداتی، صادراتی و قرنطینه‌ای حدوداً ۹ میلیون و یکصد هزار تن بوده است.

رئیس سازمان حفظ نباتات در خصوص عدم تایید کیوی ایران از سوی هند، گفت: تاکنون به صورت رسمی به سازمان حفظ نباتات این مسئله اعلام نشده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید