Iranian Agriculture News Agency

معاون امور باغبانی خواستار شد:

تشکیل کارگروه های مشترک ایران و پاکستان برای تقویت روابط بخش کشاورزی

معاون امور باغبانی با پرفسور منظور حسین سومرو بنیانگذار و رئیس بنیاد علمی اکو دیدار کرد.

تشکیل کارگروه های مشترک ایران و پاکستان برای تقویت روابط بخش کشاورزی

به گزارش ایانا؛ در این نشست محمدمهدی برومندی  معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به پایه‌ریزی سازمان اقتصادی اکو در سال 1962توسط ایران، پاکستان و ترکیه، گفـت: در سال 1364 فعالیت این سازمان با عضویت کشورهای افغانستان، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان ادامه یافت.

وی با اشاره به اهمیت اکو به دلیل 480 میلیون جمعیت و 8.6 کیلومتر مربع مساحت کشورهای عضو، عنوان کرد: بهبود شرایط اقتصادی پایدار، حذف موانع تجاری، توسعه منابع انسانی، افزایش سطح زندگی و رفاه، گسترش تجارت و حمل و نقل از مهمترین برنامه های اکو به شمار می رود.

برومندی تصریح کرد: از سال ۲۰۰۸ و با تاسیس شبکه بیوتکنولوژی اکو بستر لازم برای محققان کشورهای عضو برای تبادل دانش و تجربیات فنی و یافته های تحقیقاتی در زمینه بیوتکنولوژی فراهم شده است.

به گفته معاون وزیر در امور باغبانی؛ به دلیل یادداشت تفاهم اکو و فائو در سال 1997، موسسه تحقیقات بیوتکنولوژی کشاورزی ایران به عنوان توانمندترین پژوهشکده بیوتکنولوژی در کشورهای عضو شناخته شد و شبکه بیوتکنولوژی کشاورزی با محوریت ایران شکل گرفت و تبادلات علمی بسیار خوبی در بستر این شبکه در حال انجام است و باید تقویت شود. 

معاون امور باغبانی به مساله خشکی، بذر، مدیریت پس از برداشت، بورسیه و تبادل دانشجو، انتقال دانش فنی و فاینانس پروژه ها نیز اشاره کرد.

وی ضمن برشمردن ظرفیت های کشاورزی در حوزه های مختلف از جمله باغبانی، خواهان امضاء تفاهمنامه های مشترک برای همکاری های دو و چندجانبه شد.

برومندی اظهار کرد: سیاست دولت جمهوری اسلامی ایران، رییس جمهور و وزیر جهادکشاورزی، ارتقاء سطح بسیار بالای روابط با کشورهای همسایه بویژه کشور دوست و برادر پاکستان است.

وی ضمن اشاره به تاریخچه روابط دو کشور و با برشمردن مشترکات فرهنگی و تاریخی، گفت: ما با کشور دوست و برادر پاکستان از گذشته تاریخی روابط بسیار خوبی داشته ایم و رهبری معظم جمهوری اسلامی ایران هم به مردم شریف پاکستان بسیار علاقه مند هستند. 

معاون امور باغبانی خواهان تشکیل کارگروه های مشترک بین دو کشور در زمینه تقویت روابط در بخش های مختلف کشاورزی شد.

برومندی در پاسخ به پروفسور منظور حسین سومرو از کشور پاکستان گفت: حتما شرایط را برای دیدار وزرای جهادکشاورزی ایران و وزیر کشاورزی پاکستان فراهم خواهیم کرد.

وی ادامه داد: برای نیل به توسعه و پیشرفت و استقلال منطقه لازم است همه کشورهای عضو، سازمان اکو را تقویت کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید