Iranian Agriculture News Agency

بر اساس استاندارهای فائو در کشور عملیاتی شد؛

ردیابی و پایش ملخ صحرایی در حدود 10 میلیون هکتار از استان‌های جنوبی

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات گفت: از اول فرودین ماه امسال تا پایان شهریورماه در استان‌های جنوبی کشور حدود 10 میلیون هکتار ردیابی و پایش ملخ صحرایی بر اساس استانداردهای سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد انجام‌شده است.

ردیابی و پایش ملخ صحرایی در حدود 10 میلیون هکتار از استان‌های جنوبی

سعید معین مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات در گفتگو با خبرنگار ایانا درباره آمادگی برای مبارزه با ملخ صحرایی در سال آینده، گفت: از اول فرودین ماه امسال تا پایان شهریورماه در استان‌های جنوبی کشور حدود 10 میلیون هکتار ردیابی و پایش ملخ صحرایی بر اساس استانداردهای سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) انجام‌شده است.

وی ادامه داد: ردیابی و پایش انجام‌شده در استان‌های جنوبی کشور بر اساس 18 آیتم به فائو  ارسال شده است.

به گفته مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد ماهانه بولتنی متشکل از اطلاعات کشورهای مختلف درباره ملخ صحرایی را چاپ می‌کند و این بولتن را در اختیار سایر کشورها قرار می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی جهانی، بارندگی در ۵ ماهه آخر سال در جنوب ایران در حد نرمال و کمی کمتر از نرمال خواهد بود، گفت: بنابراین بستر برای رشد و نمو ملخ صحرایی با توجه به شرایط آب و هوایی فراهم خواهد بود.

معین بابیان اینکه حملات ملخ به ایران اواخر اسفند و اوایل فروردین صورت می گیرد، تصریح کرد: پیش بینی می‌شود با توجه به ثابت ماندن شرایط آب و هوایی فعلی، در سال آینده سطح مبارزه با آفت ملخ صحرایی در  ۸۰ هزار هکتار از مناطق کشور انجام شود.

وی استان‌های محل مبارزه برای این ملخ را سواحل هرمزگان، قسمت‌های شرقی بوشهر، مناطق ساحلی سیستان و بلوچستان و مناطق جنوبی استان فارس عنوان کرد و ادامه داد: با فاصله زمانی حدود سه هفته‌ای این آفت به منطقه جیرفت، جنوب کرمان و مناطق داخلی هرمزگان می‌رسد.

به گفته مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات، میزان مبارزه با ملخ صحرایی در سال 99-98 حدود 407 هزار هکتار بوده که در سال گذشته به سطحی بالغ‌بر ۱۹ هزار و ۳ هکتار  رسیده است، امسال نیز  افزایش سطح مبارزه با ملخ صحرایی را شاهد خواهیم بود.

وی در پایان با اشاره به موافقت دولت گذشته با تخصیص ۵۰ میلیارد تومان برای مبارزه با آفت ملخ صحرایی گفت: در دولت جدید مبلغ ۱۰ میلیارد تومان به سازمان حفظ نباتات تخصیص یافته که در هفته های آینده به استان های درگیر ملخ صحرایی داده خواهد شد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید