Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی:

طرح «یک شهر – یک زنجیره ارزش» اجرا می شود

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی از اجرای طرح «یک شهر – یک زنجیره ارزش»خبر داد.

طرح «یک شهر – یک زنجیره ارزش» اجرا می شود

حسین زینلی مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا با اشاره به سیاست وزارت جهاد کشاورزی در راستای توسعه گیاهان دارویی در کشور، گفت: برنامه‌ریزی شده تا طی ۴ سال آینده سطح زیر کشت گیاهان دارویی به جز زعفران به ۲۰۰ هزار هکتار افزایش یابد.

وی ادامه داد: بر این اساس، برنامه مدونی توسط دفتر گیاهان دارویی تدوین و مقرر شده تا هر سال ۲۰ هزار هکتار به سطح زیر کشت گیاهان دارویی اضافه شود؛ البته برنامه‌‎ریزی‌های انجام شده برای شرایط آبی بوده و افزایش سطح زیر کشت برای برای زراعت دیم متفاوت است.

زینلی با اشاره به برنامه‌ریزی برای اجرای طرح «یک شهر – یک زنجیره ارزش»، گفت: در این طرح علاوه بر تقویت قطب بندی گیاهان دارویی در استان های مختلف، برای هر شهر یک گیاه دارویی مشخص شده که دارای ارزش افزوده باشد.

وی درباره نحوه انتخاب گیاه دارویی برای هر شهر، گفت: برای این موضوع به محصولاتی در هر شهر پرداخته شده که در گذشته در آن شهر کشت می شده و یا در چند سال اخیر به آن توجه شده و کشاورزان منظقه به کشت آن محصول می پردازند.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به پرداخت تسهیلات به بهره‌برداران گیاهان دارویی گفت: تسهیلات برای زنجیره ارزش گیاهان‌دارویی در نظر گرفته شده و تولیدکنندگان محصولات زراعی و فرآوری کنندگان صنایع تبدیلی می‌توانند این تسهیلات ارزان را دریافت کنند.

وی تصریح کرد: در سال جاری، تعداد 3 هزار و 197 طرح از سوی بهره برداران در سامانه سیتا ثبت شده که 1065 طرح در کارگروه های مختلف استانی و ملی تایید و به صندوق کارآفرینی امید برای پرداخت تسهیلات معرفی شده است.

زینلی در پایان یادآور شد: در سال جاری با پرداخت این تسهیلات کشت گیاهان دارویی در برخی از شهرستان‌ها فعال‌شده و کشت این محصولات در کشور گسترش‌یافته است؛ به‌طور مثال شهرستان تیران در استان اصفهان با توسعه کشت گیاهان دارویی به قطب تولید موسیر در کشور تبدیل‌شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید