Iranian Agriculture News Agency

"ساداتی نژاد" در گردهمایی آغاز سال زراعی جدید:

کشاورزی باید "اقتصادی" و "دانش‌بنیان" شود

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: برای حفظ، پایداری و ارتقای امنیت غذایی کشور، حرکت به سمت کشاورزی "اقتصادی" و "دانش بنیان" ضروری است.

کشاورزی باید "اقتصادی" و "دانش‌بنیان" شود

به گزارش خبرنگار ایانا، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در گردهمایی سراسری آغاز سال زراعی 1401-1400 که امروز در سالن خوشه وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: ما ظرفیت بی‌نظیری در کشور داریم و این ظرفیت اعم از منابع طبیعی، منابع انسانی شامل کشاورزان دلسوز، پرتلاش و قانع، نخبگان، دانشگاهیان و کشاورزان پیشرو هستند و اصلی ترین وظیفه ما این است که بتوانیم از این ظرفیت ها در راستای حفظ امنیت غذایی و توسعه کشاورزی پایدار استفاده کنیم.

وی با تاکید بر این که باید به سمت کشاورزی تجاری پیش برویم، افزود: نگاه و انتظار ما از حوزه کشاورزی باید اقتصادی و تجاری باشد، بنابراین تحلیل، انتظار و خدمات ما باید به بخش کشاورزی بنگاه محور و سودآور باشد و از نگاه دستوری و فشار به بخش کشاورزی خودداری شود.

ساداتی نژاد با بیان اینکه برای رسیدن به کشاورزی تجاری باید به سمت الگوی کشت برویم، خاطرنشان کرد: برای رسیدن به الگوی کشت نیازمند عزم جدی در این بخش هستیم؛ از نظر فنی، تکنیکی و علمی در تعیین الگوی کشت در استان‌ها مشکلی نداریم اما در اجرا دچار مشکل هستیم و برای این که بتوانیم الگوی کشت را اجرا کنیم باید به سمت کشاورزی قراردادی برویم که مسئله بسیار مهمی است.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: طبق آمار، کشاورزی قراردادی در کشور یک درصد است که متوسط آن در دنیا 40 درصد و در کشورهای پیشرو تا 80 درصد است و ما راه زیادی در پیش داریم که دلیل آن عدم آماده سازی بستر لازم است.

وی، کشاورزی قراردادی را تامین کننده نیاز مالی کشاورز دانست و تصریح کرد: صنایع با بستن قرارداد با کشاورز، با حمایت مالی، ترویجی و تامین منابع کشاورز را توانمند می کنند و باعث ایجاد منابع درآمدی بیشتر برای کشاورز خواهند شد.

ساداتی نژاد با بیان اینکه نقش تشکل ها در بخش کشاورزی بسیار حائز اهمیت است، گفت: تشکل های بخش کشاورزی باید در کنار سازمان های کشاورزی باشند و در تصمیم گیری ها و سیاست گذاری ها مشارکت کنند.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه که بخش کشاورزی خصوصی ترین حوزه اقتصادی کشور است، افزود:باید از بخش خصوصی در بازاررسانی و تنظیم بازار محصولات کشاورزی کمک بگیریم.

وی با اشاره به این که مسئله دوم، کشاورزی دانش‌بنیان است، خاطرنشان کرد: کشاورزی تجاری و کشاورزی دانش بنیان دو بال کشاورزی کشور محسوب می‌شوند.

ساداتی نژاد افزود: بار مسئولیت کشاورزی دانش بنیان بر عهده سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی است؛ این سازمان توانمند است، با الگوهای جهانی به پیش می رود و نشان می دهد نگاه ما از ابتدا علمی محور بوده است اما اینکه چقدر انتظارات را برآورده کرده ایم، باید بررسی شود.

وی افزود: سازمان تحقیقات باید در کنار تولیدکنندگان باشد تا بتواند نتایج تحقیقات خود و دنیا را با ابزار ترویج در اختیار کشاورز قرار دهد و قدرت غذایی و امنیت غذایی کشور را ارتقا دهد.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: ایران باید در بخش کشاورزی در جنوب غرب آسیا جایگاه خود را پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه امروز غذا مانند اسلحه در دست قدرتمندان است، گفت: ابزار غذا بی هزینه‌تر کشورها را به سمت فرمانبرداری پیش می‌برد و بخش عمده مسئولیت امنیت غذایی کشور بر عهده سازمان تحقیقات است، این سازمان با معرفی ارقام جدید، پرمحصول و متناسب با اقلیم کشور می تواند کشاورزی کشور رارونق دهد؛ همچنین با فرصت هایی که برای اعضای هیئت علمی در مزرعه ایجاد می‌شود، می‌توانیم به غنی تر شدن بخش کشاورزی کمک کنیم.

وی افزود: یکی از ابزارهای مهم ما در کشاورزی تجاری و علمی، مرکز خدمات کشاورزی است و هرچه ما تمهید می کنیم توسط این بخش به کشاورزان عرضه می‌شود؛ بنابراین مرکز خدمات کشاورزی باید به کانون‌ بهره‌وری تبدیل شود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه یکی دیگر از مشکلاتی که تا پایان سال ۱۴۰۱ باید برطرف شود ،تامین اطلاعات و داده است، گفت: نظام یکپارچه اطلاعات بخش کشاورزی می تواند به برنامه ریزی دقیق برای تولید و تامین بهنگام محصولات کشاورزی کمک کند.

وی با بیان اینکه تهیه و تدوین سازوکارهای واگذاری اختیارات گسترده اقدام دیگر ما در وزارت جهاد کشاورزی خواهد بود، خاطرنشان کرد: رؤسای سازمان ها در هر استان باید تمام اختیارات لازم را داشته باشند و مشکلات کشاورزی و تجاری هر استان توسط خود استان‌ها برطرف شود.

ساداتی نژاد افزود: شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی ابزار فوق العاده مهم در اختیار بخش کشاورزی است که مقرر شده با تعیین سیاست های حمایتی پشتیبان کشاورزی قراردادی، الگوی کشت و علمی شدن کشاورزی در کشور باشد.

ساداتی نژاد با اشاره به این که تصویب قانون جدید در حوزه کشاورزی در دستور کار مجلس قرار دارد، گفت: طرح امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی، ۱۴ ماده دارد که حدود ۱۰ ماده از آن به اتمام رسیده و تا هفته آینده تصویب و برای تایید به شورای نگهبان ارسال خواهد شد.

وی با بیان اینکه این قانون یک قدرت جدید در حوزه کشاورزی خواهد بود، ادامه داد: این قانون توسط ذی‌نفعان، تولیدکنندگان و نمایندگان آنها به مجلس رسیده است، ستاد تنظیم بازار محصولات کشاورزی با این قانون شکل خواهد گرفت و از مزرعه تا سفره مردم تحت نظارت وزارت جهاد کشاورزی قرار میگیرد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه باید به هویت کشاورز احترام بگذاریم؛ تصریح کرد: امروز نقایصی در حوزه کشاورزی وجود دارد که باعث شده کشاورز در جایگاه خود به عنوان تولید کننده نباشد، بنابراین جایگاه کشاورز در جامعه به عنوان تولیدکننده غذا و تامین کننده اقتدار ملی باید ارتقا یابد.

وی افزود: یکی از بخش‌های هویت دهی به کشاورزان مالکیت اراضی است که باید به آن پرداخته شود و در رفع مشکل سند دار شدن اراضی کشاورزی باید تسریع شود. 

وزیر جهاد کشاورزی ابراز امیدواری کرد: دوره جدید یک دوره بسیار خوب، پر رونق و دارای رشد شتابان برای کشاورزی ایران باشد و با یک نگاه اقتصادی و علمی در شرایط خوبی قرار بگیریم و جایگاه کشاورزی و امنیت غذایی در کشور افزایش یابد.

وی یادآور شد: اگر بهره‌وری را بالا ببریم قیمت محصولات کاهش می یابد و مردم از یک غذای با کیفیت و با قیمت مناسب بهره مند می شوند.

در پایان این مراسم، با حضور وزیر جهاد کشاورزی، قرارداد توسعه ۴۰ هزار هکتاری کشت دانه روغنی کلزا توسط معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت کشاورزی رضوی آستان قدس رضوی امضا شد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید