Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر پیش آگاهی سازمان حفظ نباتات کشور هشدار داد:

لزوم مبارزه به موقع کشاورزان با آفت کرم غوزه پنبه در شرایط خشکسالی

سازمان حفظ نباتات کشور به کشاورزان هشدار داد در مبارزه به موقع با آفت کرم غوزه پنبه در شرایط خشکسالی تعلل نکنند.

لزوم مبارزه به موقع کشاورزان با آفت کرم غوزه پنبه در شرایط خشکسالی

به گزارش ایانا و به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر پیش آگاهی سازمان حفظ نباتات کشور اظهار داشت: جمعیت اغلب آفات از جمله کرم غوزه پنبه در شرایط خشکسالی می تواند به حالت طغیان درآید و از این رو کشاورزان باید به دقت به توصیه های کارشناسان حفظ نباتات برای مبارزه به موقع با این آفت عمل کنند.

اکبر آهنگران افزود: کلید کنترل این آفت، مبارزه به موقع با نسل های اول آن است و اگر به موقع این مبارزه انجام نشود، می تواند بیش از ۴۰ درصد به محصول پنبه خسارت وارد کند.

وی با بیان این که آفت کرم غوزه پنبه تاکنون خسارتی به محصول مزارع وارد نکرده است، گفت: به علت خشکسالی در استان هایی مانند گلستان، آذربایجان شرقی و اردبیل جمعیت کرم غوزه پنبه بالا است، اما با تلاش مجموعه حفظ نباتات استان ها، جمعیت این آفت تحت کنترل است.

آهنگران خاطر نشان کرد که این افت به محض آن که وارد غوزه پنبه شود، امکان مبارزه با آن نخواهد بود.

وی درباره تامین سموم نیز اذعان داشت: سموم به اندازه کافی برای مبارزه کشاورزان با افت کرم غوزه پنبه در کشور موجود است و استان ها مشکلی در تامین سموم مورد نیاز خود ندارند.

مدیرکل دفتر پیش آگاهی سازمان حفظ نباتات کشور اظهار داشت: سال گذشته به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب و وجود دامنه وسیعی میزبان ها در عرصه با جمعیت بالایی از این آفت در مزارع پنبه روبرو نشدیم و خسارتی هم به محصول پنبه وارد نشد.

وی اضافه کرد: هیچ آفتی را در عرصه کشاورزی نمی توان ریشه کن کرد و فقط می توانیم آن را کنترل و مدیریت کنیم.

آهنگران در عین حال یادآور شد که استفاده از بهترین سم در بهترین شرایط صرفا ۹۰ درصد جمعیت آفت را کنترل می کند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید