Iranian Agriculture News Agency

در دیدار بخش باغبانی وزارت جهاد کشاورزی ایران با هیات تجاری کنیا مطرح شد:

لزوم گسترش تبادلات تجاری ایران و کنیا در بخش کشاورزی

در دیدار بخش باغبانی وزارت جهاد کشاورزی ایران با هیات تجاری کنیا بر لزوم گسترش تبادلات تجاری ایران و کنیا در بخش کشاورزی تاکید شد.

لزوم گسترش تبادلات تجاری ایران و کنیا در بخش کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا، محمد علی شاکری مشاور معاون وزیر در امور باغبانی در دیدار با هیات تجاری کشور کنیا اظهار کرد: کشور ایران سالانه حدود ۱۱۷ میلیون تن محصول کشاورزی تولید می کند که از این میزان ۲۴ میلیون تن محصولات باغبانی است. که ۳۰ هزار تن از آن مربوط به تولید چای است.

وی افزود: ایران در 19 محصول باغبانی مقام اول تا دهم دنیا را دارد که شامل زعفران، پسته، خرما، زرد آلو، آلو، پرتقال، لیمو شیرین، گردو، بادام، گیلاس، آلبالو، انار و ... است.

شاکری با اشاره به میزان صادرات بخش باغبانی ایران تصریح کرد: میزان صادرات در سال گذشته با وجود محدودیت‌ها، 6.5 میلیارد دلار بود که ۳ میلیارد دلار آن مربوط به صادرات محصولات باغبانی بوده است.

تولید سالانه 30 هزار تن چای در ایران

در ادامه این جلسه، حبیب جهانساز رئیس سازمان چای کشور اظهار کرد: ما در استان‌های مازندران و گیلان شرایط اقلیمی مناسب برای کشت چای داریم و قدمت تولید چای در ایران بیش از ۱۲۰ سال است.

وی خاطرنشان کرد: بالغ بر ۳۰ هزار تن چای در سال در ایران تولید می‌شود و برنامه توسعه ما برای افزایش تولید تا ۵۰ هزار تن در سال است.

جهانساز افزود: نظام بهره برداری ما متکی به بخش خصوصی است و تولید، فرآوری و بازاررسانی چای در بخش خصوصی اتفاق می‌افتد، دولت تنها تسهیل گر بخش خصوصی است و زمینه تولید را برای بخش خصوصی فراهم می‌کند.

وی با بیان این که چای ایران دارای مزیت های بسیاری است، عنوان کرد: ما به واسطه عدم وجود بیماری‌ها و آفات، از سموم و آفت کش استفاده نمی‌کنیم و چای تولیدی ایران ارگانیک بوده و فاقد هرگونه فلزات سنگین و آلاینده‌های غیرمجاز است.

رئیس سازمان چای کشور با اشاره به امکانات مطلوب بخش خصوصی برای تولید تا عرضه و بازاررسانی چای گفت: از امکانات مورد نیاز تولید چای تا ماشین آلات مکانیزاسیون در داخل کشور تولید می‌شود و عمده چای ما نوع ارتودوکس است، ماشین آلات ما در داخل تولید می‌شود و قابل رقابت با سایر ماشین‌آلات در دنیا است.

وی افزود: آمادگی داریم شرایط را برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در دو کشور فراهم کنیم.

جهانساز تصریح کرد: بالغ بر ۱۸۰ کارخانه تولید چای خشک در دو استان گیلان و مازندران داریم که ۵۰ هزار چایکار را در ۲۲ هزار هکتار از مزارع به تولید چای مشغول هستند، همچنین ۵۰ کارخانه و شرکت دارای برند چای داخلی هستند و با برند خود به ۱۷ کشور اروپایی صادرات داریم.

وی با اشاره به این که عمده صادرات ما به کشورهای همسایه آسیایی، بخشی به اروپا و بخش کمی به افریقا و امریکا است، گفت: در دو ماهه اول سال جدید حدود یک هزار و ۶۰۰ تن چای به کنیا صادر کردیم.

رئیس سازمان چای کشور با بیان این که همکاری ما با کنیا می‌تواند در زمینه امور تحقیقاتی و پژوهشی باشد، ادامه داد: بخش خصوصی ما این آمادگی را دارد تا در دو کشور در زمینه تبادل فنی، دانش و تکنولوژی ورود کند.

رتبه سی و دوم کنیا در مقاصد صادراتی ایران

در ادامه این جلسه، مسعود بصیری مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: در سال گذشته حدود 6.5 میلیارد دلار صادرات داشتیم که از این میزان سهم صادرات به کنیا تنها 1.6 میلیون دلار بوده و در بین کشورهای مقصد صادراتی رتبه ایران سی و دوم را دارد.

وی ابراز امیدواری کرد: این گردهمایی‌ها باعث افزایش تبادلات شود.

بصیری با بیان این که کشور ایران پتانسیل خوبی در تولید محصولات کشاورزی دارد، گفت: سالانه 2 میلیون و ۴۰۰ هزار تن گوشت مرغ، ۸۰۰ هزار تن گوشت قرمز، بیش از ۱۱ میلیون تن شیر، ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج و حدود یک میلیون تن تخم‌مرغ در ایران تولید می‌شود.

وی افزود: نیاز ما در زمینه تامین و واردات نهاده های دامی ذرت، جو و کنجاله سویا است.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به مشکلات تبادل مالی ایران گفت: به دلیل تحریم، کشور ما در بحث بانکی و تبادل مالی دچار مشکل است که این مشکل شامل مراودات ما با کنیا هم می‌شود، بنابراین انتظار داریم بتوانیم راهکاری را برای حل این مشکل و انتقال مالی و حمل و نقل خطوط کشتیرانی پیدا کنیم.

لزوم افزایش تبادلات تجاری ایران و کنیا

در این جلسه، پیمان جلالی معاون مدیرکل میوه‌های گرمسیری اظهار کرد: کشور ایران به لحاظ جغرافیایی و زمین های مساعد با ارتفاع مناسب از سطح دریا، شرایط مساعدی برای تولید میوه های گرمسیری و سردسیری دارد.

وی با بیان این که تولید میوه‌های نیمه گرمسیری از دیرباز مورد توجه بخش باغبانی ایران بوده است، خاطرنشان کرد: مهمترین محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری ایران انار، انجیر، خرما، کیوی، مرکبات، انبه، موز است.

جلالی ادامه داد: ماموریت دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری افزایش کیفی و کمی، ارزآوری و صادرات، تامین نیازهای داخلی کشور در راستای افزایش سلامت و بهداشت جامعه، تشویق بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری، تقویت ژرم پلاسم موجود و دستیابی به نمونه های سازگار با اقلیم کشور است.

معاون مدیرکل میوه‌های گرمسیری تصریح کرد: با توجه به ظرفیت 900 هزار تنی صادرات میوه‌های نیمه گرمسیری و بر اساس بررسی‌های انجام شده در سال ۲۰۱۹ ، همکاری بین دو کشور در زمینه صادرات و واردات میوه های نیمه گرمسیری و میوه های گرمسیری مطلوب نبوده است و تنها خرما به مقدار کم به کنیا صادر شده است، در حالی که کنیا دارای بیشترین تولید آناناس، موز، انبه و نارگیل است اما ایران این میوه ها را از سایر کشورها تامین کرده است.

وی ابراز امیدواری کرد: دستاورد این نشست‌ها صادرات به کنیا و تبادل دانش فنی از تولید تا پس از برداشت میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری و واردات ژرم پلاسم میوه‌ها از کنیا باشد.

صادرات تکنولوژی تولید آوواکادو به ایران

در ادامه این جلسه، کارولین گیچوکی مسئول سیاستگذاری اقتصادی کنیا اظهار کرد: در زمینه تبادل کالا با کالا برای تبادل انجیر، انار، آناناس و آواکادو تصمیماتی گرفته شده است.

وی افزود: برای انتقال هوایی محصولات مشکل داریم و به خاطر طولانی بودن مسیر انتقال، امکان خراب شدن میوه‌ها وجود دارد که در حال برطرف کردن این مشکل هستیم.

مسئول سیاستگذاری اقتصادی کنیا عنوان کرد: در زمینه صادرات، قوانینی در دو کشور وجود دارد که باید بررسی بیشتر شود.

وی افزود: در زمینه صادرات تکنولوژی تولید آووکادو پیگیری‌های لازم را انجام خواهیم داد.

گیچوکی با بیان این که در زمینه چای دو سال قبل پیشنهاد همکاری های بیشتر را داده‌ایم، خاطرنشان کرد: نمایشگاهی را با همکاری ایران در زمینه چای خواهیم داشت و برای شفاف تر شدن نوع تولید کنیا، بازدیدهایی را از مزارع کنیا برای طرف ایرانی در نظر خواهیم گرفت.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید