Iranian Agriculture News Agency

با برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی محقق شد؛

افزایش ۱۰ برابری سطح زیر کشت سیاه دانه طی 2 سال

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی از افزایش ۱۰ برابری سطح زیر کشت سیاه دانه طی 2 سال با برنامه رزی وزارت جهاد کشاورزی خبر داد.

افزایش ۱۰ برابری سطح زیر کشت سیاه دانه طی 2 سال

حسین زینلی مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا با اشاره به این که  در یک دهه اخیر شاهد اهمیت توجه به گیاه سیاه‌دانه و توسعه تجارت آن در سراسر جهان بوده‌ایم، گفت: قیمت جهانی این محصول به ازای هر کیلوگرم 2.8 دلار است و انحصار تولید آن نیز در دست کشور هند است.

وی کشورهای تولیدکننده اصلی این محصول را هند، عربستان، پاکستان، ترکیه، مصر و بنگلادش عنوان کرد و افزود: آمارها نشان می‌دهد رشد مصرف این گیاه در سراسر جهان در حال افزایش است.

 زینلی درباره تولید سیاه‌دانه در کشورمان نیز گفت: سیاه‌دانه از  گذشته در کشورمان کشت می‌شده اما به دلیل عدم مکانیزه کردن و استفاده از بذر مناسب کشت آن کاهش داشته است.

 وی با اشاره به اینکه سایر کشورهای رقیب با بوجاری کردن، برندسازی و عرضه این محصول با قیمت مناسب به سایر کشورها محصولات خود را به فروش می‌رسانند، گفت: در حال حاضر کشور ما 2 تا 3 هزار تن سیاه‌دانه از پاکستان و سوریه وارد می‌کند.

زینلی با بیان این که برنامه توسعه کشت سیاه‌دانه و آشنایی کشاورزان با کشت این محصول را از سال 97 آغاز کرده‌ایم، گفت: در سال ۹۸ با حمایت وزارت جهاد کشاورزی سطح زیر کشت این محصول به ۲۸۵ هکتار رسید.

به گفته مجری طرح گیاهان دارویی؛ با افزایش قیمت این محصول و ادامه‌دار بودن حمایت‌های وزارت جهاد کشاورزی سطح زیر کشت گیاه سیاه‌دانه به حدود ۲ هزار هکتار رسیده به‌طوری‌که شاهد افزایش نزدیک به ۱۰ برابری سطح زیر کشت این محصول طی 2 سال بوده‌ایم.

وی بیشترین سطح زیر کشت این محصول به استان گلستان، چهارمحال و بختیاری عنوان کرد و یادآور شد:  قیمت هر کیلو سیاه‌دانه در خرده‌فروشی 130تا 160هزار تومان است.

زینلی بابیان اینکه برای محصول زنجیره ارزش تعریف کرده‌ایم، گفت: از نظر فروش محصولات مشکلی وجود ندارد و نسبت تقاضا به عرضه کم است.

وی خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه کشت گیاه سیاه‌دانه، یارانه بذر و تسهیلات 4 درصدی پرداخت می‌کند.

زینلی با تأکید بر برنامه‌ریزی برای زنجیره ارزش گیاه سیاه‌دانه، گفت: بنا داریم تا با طراحی زنجیره ارزش، افزایش ضریب مکانیزاسیون و کاهش هزینه تولید در دو سال آینده صادرکننده این محصول باشیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید