Iranian Agriculture News Agency

هزارجریبی:

کشت ۲ هزار هکتار پنبه در استان های ایلام و لرستان

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی از کشت ۲ هزار هکتار پنبه در استان های ایلام و لرستان برای نخستین بار خبر داد.

کشت ۲ هزار هکتار پنبه در استان های ایلام و لرستان

به گزارش ایانا و به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، ابراهیم هزارجریبی در بازدیداز مزارع پنبه در منطقه هلیلان استان ایلام و کوه دشت لرستان، در رابطه با اهمیت کشت پنبه در کشور اظهار کرد: پنبه یکی از گیاهان مهم صنعتی است که ماده اولیه صنایع نساجی را تولید می کند و پنبه‌دانه آن در خوراک دام و صنایع روغن کشی استفاده می شود.

وی افزود: پنبه یکی از گیاهان مهم دارای ریشه های عمیق است که در کنار گیاهان زراعی مانند گندم در تناوب زراعی منطقه موثر است.

هزارجریبی با اشاره به این که وزارت جهاد کشاورزی برنامه توسعه کشت پنبه را در دستور کار قرار داده است، عنوان کرد: طبق برنامه ریزی انجام شده برای سال جاری، میزان سطح زیر کشت را ۱۶ درصد افزایش خواهیم داد تا به تولید پیس بینی شده در برنامه ششم توسعه که بالغ بر ۳۲۷ هزار تن وش پنبه است، دست پیدا کنیم.

وی افزود: در مناطق مختلف کشور سطح تولید را افزایش داده ایم و استان ایلام و لرستان به تازگی به جمع این استان ها اضافه شده است که مناطقی گرم و مساعد کشت پنبه هستند.

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در سال جدید، برنامه کشت ۱۸۰۰ هکتار پنبه در منطقه هلیلان و دهلران در استان ایلام و ۲۰۰ هکتار در منطقه کوه دشت لرستان را داریم که این کشت در دو فصل بهار و تابستان انجام خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر ۵۰۰ هکتار در منطقه هلیلان کشت شده و امیدواریم در صورت فراهم بودن شرایط میزان کشت در استان ایلام به بیش از ۱۸۰۰ هکتار برسد.

هزارجریبی با اشاره به خرید قراردادی پنبه توسط کارخانجات نساجی گفت: پنبه و نهاده های مرتبط با این محصول، توسط شرکت های متقاضی و شرکت های نساجی به صورت کشت قراردادی خریداری می شود.

وی در رابطه با اشتغالزایی این محصول در استان ایلام و لرستان تصریح کرد: از آن جایی که پنبه یک گیاه اشتغالزا است، در نظر داریم صنایع مربوطه به ویژه کارخانجات پنبه پاک کنی و تولید بذر را در استان ایلام و لرستان راه اندازی کنیم تا از فرآورده های جانبی آن هم در حوزه اشتغالزایی استفاده شود.

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی ابراز امیدواری کرد: برنامه کشت پنبه در این دو استان بتواند نقطه عطفی در توسعه کشاورزی، اشتغال و بهبود خاک منطقه باشد و بتوانیم درآمد کشاورزان را افزایش دهیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید