Iranian Agriculture News Agency

جلیلی مقدم در گفتگو با ایانا مطرح کرد:

افزایش 70 هزار تنی خرما با احیا نخلستان‌های بی سر خوزستان

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری کشور گفت: در صورت اصلاح و بازسازی نخلستان‌های بی سر شاهد افزایش 50هزار تنی محصول خرما در استان خوزستان خواهیم بود.

افزایش 70 هزار تنی خرما با احیا نخلستان‌های بی سر خوزستان

زهرا جلیلی مقدم مدیر کل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا درباره لزوم احیا نخیلات آبادان و خرمشهر و اجرای پروژه حذف نخلستان‌های مسن و بی‌سر خسارت دیده جنگ تحمیلی و جایگزینی با ارقام تجاری و بازار پسند و همچنین اصلاح نخیلات، اظهار کرد: برنامه‌ریزی شده تا طرح اصلاح و بازسازی نخیلات و توسعه آن در مناطق مناسب در سطح حدود 13 هزار هکتار  در یک برنامه 5 ساله اجرا شود.

وی با تاکید بر این که  در مناطق مناسب و مستعد، جایگزینی ارقام تجاری و بازار پسند در دستور کار است، تصریح کرد: احیای این باغات سبب افزایش بیش از 70 هزار تنی تولید محصولات خرما در استان خوزستان خواهد شد.

جلیلی مقدم ادامه داد: استان خوزستان یکی از مناطق مهم تولیدکننده خرما در کشور به شمار می رود و وقوع جنگ تحمیلی و حوادث آن موجب شده تا بخش وسیعی از نخلستان‌های منطقه آسیب ببینند.

 وی با اشاره به احیا و بازسازی نخلستان‌های بی سر استان خوزستان، یادآور شد: هر چند در گذشته اقداماتی در راستای بازسازی این نخلستان ها صورت گرفته، اما به دلیل ناکافی بودن اعتبارات همچنان شاهد نخلستان‌های رها شده و آسیب دیده جنگ تحمیلی در منطقه بوده ایم که هم اکنون  کانون آلودگی آفات در منطقه به شمار می روند.

مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری کشور با تأکید بر اینکه اصلاح و بازسازی این باغات رهاشده از جنگ تحمیلی نیازمند عزم ملی مردمی دارد، افزود: بازسازی این نخیلات می‌تواند سبب اشتغال‌زایی، افزایش تولید و توسعه صادرات این محصول شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید