Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر امور محصولات علوفه‌ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی:

تولید ۵.۵ میلیون تن سیب زمینی در کشور

رشد ۸۳ درصدی صادرات سیب زمینی به بازارهای هدف

مدیرکل دفتر امور محصولات علوفه‌ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در سال زراعی ۹۹-۱۳۹۸ سطح زیر کشت سیب زمینی کشور بالغ بر ۱۴۹ هزار هکتار بوده که از این سطح بیش از ۵.۵ میلیون تن محصول سیب زمینی برای مصارف تازه خوری، صنعتی و بازارهای صادراتی تولید شده است.

تولید ۵.۵ میلیون تن سیب زمینی در کشور

به گزارش خبرنگار ایانا، حسین اصغری با بیان این مطلب، افزود: متوسط عملکرد سیب زمینی در هکتار با ۵۰۰ کیلوگرم افزایش از ۳۶.۶ تن در سال زراعی ۹۸-۹۷ به ۳۷.۱ تن در سال زراعی ۹۹-۹۸ رسیده است.

وی با اشاره به این که میزان صادرات سیب زمینی به بازارهای هدف در سال ۹۹ جهش قابل ملاحظه ای داشته است، اظهار کرد: صادرات این محصول در سال ۹۹ معادل ۹۵۰ هزار تن بوده که نسبت به سال ۹۸ حدود ۸۳ درصد افزایش داشته است.

اصغری یادآور شد: صادرات سیب زمینی در سال ۹۸ معادل ۵۱۸ هزار تن بوده است.

وی، خاطرنشان کرد: متوسط قیمت سیب زمینی در سال ۱۳۹۹ بر اساس اطلاعات اخذ شده سر مزرعه ۲۱۵۰۰ ریال و در میدان مرکزی تره بار ۲۷۵۰۰ ریال بوده است.

مدیرکل دفتر امور محصولات علوفه ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: از مهمترین چالش های پیش رو که باید مورد توجه قرار گیرد، ضایعات تحمیلی به محصول به جهت نگهداری در انبارهای نامناسب است که موجب جوانه زدن و کاهش کیفیت محصول می شود به طوری که امکان مصرف خوراکی آن وجود ندارد.

اصغری تاکید کرد: ضروری است در مناطق تخصصی کشت از جمله استان اردبیل نسبت به توسعه سردخانه های نگهداری، تلاش شود تا شاهد فساد محصول نباشیم.

مدیرکل دفتر امور محصولات علوفه ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: برای سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ در سطح ۱۴۲ هزار و ۳۲۶ هکتار برای تولید ۵ میلیون و ۳۴۵ هزار و ۹۳۶ تن محصول برنامه ریزی و به استان ها جهت اجرا ابلاغ شده است.

وی اظهار امیدواری کرد: با اطلاع رسانی های انجام شده و رعایت برنامه، بازار متعادلی داشته باشیم که در آن منافع تولید کنندگان و مصرف کنندگان تامین شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید