Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور تأکید کرد:

ضرورت آگاه‌سازی زارعین برای مبارزه با سن غلات

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در سومین جلسه ستاد عالی سن غلات کشور، تصریح کرد: باید اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی زارعین به طرق مختلف برای مبارزه با سن غلات به‌موقع انجام شود.

ضرورت آگاه‌سازی زارعین برای مبارزه با سن غلات

به گزارش خبرنگار ایانا، کیخسرو چنگلوایی مشاور وزیر و رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در سومین جلسه ستاد عالی سن غلات کشور، گفت: گندم در میان غلات نه تنها در ایران بلکه در جهان نیز دارای اهمیت به سزایی است.

وی ادامه داد: در ایران نیز گندم مهمترین محصول زراعی کشور است و نقش بارزی در تأمین تغذیه مردم دارد.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که سن غلات، یکی از آفات مهم محسوب می‌شود، تصریح کرد: این آفت امنیت غذایی را تهدید کرده و همه ساله به هزاران تن محصول گندم در کشور خسارت وارد می‌کند.

چنگلوایی با تاکید بر این که سن گندم از لحاظ کمی باعث کاهش تولید می‌شود، ادامه داد: پوره‌های آفت نیز از لحاظ کیفی به دانه‌های گندم خسارت وارد می‌کند و باعث چروکیدگی و از بین رفتن خاصیت نانوایی محصول می‌شود.

به گفته مشاور وزیر، باید اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی زارعین به طرق مختلف برای مبارزه با سن غلات به‌موقع انجام شود و پایش‌های مرتب و منظم شبکه‌های مراقبت در سراسر نقاط کشور صورت بگیرد.

وی تصریح کرد: همچنین جلسات ستاد فنی استان‌ها با محوریت سن غلات به‌طور منظم برگزار شود، در زمان تحویل گندم به سیلوها نیز نمایندگانی از سازمان‌های استانی وجود داشته باشند و برنامه کشیک در زمان تعطیلات به‌صورت منظم در استان‌ها اجرا شود.

گفتنی است؛ در این جلسه در خصوص بررسی وضعیت و برنامه‌ریزی جهت کنترل آفت سن گندم، وضعیت مزارع گندم ازنظر رشدی و وضعیت تدارک سموم در سطح کشور بحث و تبادل‌نظر شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید