Iranian Agriculture News Agency

معاون وزیر جهاد کشاورزی در گفتگو اختصاصی با ایانا اعلام کرد:

افزایش 8 میلیون تنی تولید محصولات باغبانی در دولت تدبیر و امید

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: تولید محصولات باغبانی در دولت تدبیر و امید از 16 میلیون تن به 24 میلیون تن افزایش یافته است.

افزایش 8 میلیون تنی تولید محصولات باغبانی در دولت تدبیر و امید

محمدمهدی برومندی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا درباره مهمترین دستاورد های حوزه باغبانی در دولت تدبیر و امید، گفت: تا پایان سال 1398 نسبت به سال 1391(سال پایه قبل از شروع به کار دولت تدبیر و امید) تولید در زیر بخش باغبانی از 16 میلیون تن به 24 میلیون تن رسیده است.

وی افزود: سطح گلخانه های کشور نیز تا پایان سال 1398 نسبت به سال 1391 حدود 10504 هکتار افزایش یافته است که 131 درصد رشد را نشان می دهد.

به گفته معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، تا پایان سال گذشته سطح باغ های کشور حدود 3 میلیون هکتار شامل 87.5 درصد آبی و 12.5 درصد دیم بوده که سطح باغ های بارور کشور حدود 2.57 میلیون هکتار و معادل 86 درصد از کل سطح باغ های کشور است.

برومندی خاطرنشان کرد: از 24 میلیون تن محصولات باغبانی کشور تا پایان سال 1398 حدود 94 درصد مربوط به باغ های آبی و 6 درصد متعلق به باغ های دیم بوده است.

وی با اشاره به این که در ابتدای دولت یازدهم 900 هزار هکتار از باغات میوه‌های سردسیری و خشک نیازمند بازسازی بوده است، گفت: از این میزان، بازسازی حدود 600 هزار هکتار از باغات فرسوده و درجه دو و سه انجام شده است.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: آمارها نشان می دهد تولید محصولات سبزی و صیفی گلخانه‌ای حدود 1 میلیون و 376 هزار تن افزایش یافته است.

برومندی با اشاره به تولید گل و گیاهان زینتی کشور، تصریح کرد: تولید گل و گیاهان زینتی کشور حدود 824 میلیون شاخه/گلدان نیز افزایش یافته است.

وی درباره وضعیت صادرات و واردات و تراز تجاری محصولات باغبانی کشور، گفت: پنج محصول عمده صادراتی باغبانی از لحاظ وزنی در 1398؛ سیب با 740.3 هزارتن، خرما با 238.1 هزارتن، کیوی با 160.1 هزارتن، پرتقال با 135.1 هزارتن و انگور خشک شده 120.7 هزارتن بوده است.

به گفته برومندی، صادرات پنج محصول عمده باغبانی از جمله پسته 972.3 میلیون دلار، سیب 362.5 میلیون دلار، زعفران  295.9 میلیون دلار، خرما  211.6 میلیون دلار و انگور خشک شده 164.3 میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته است.

وی با اشاره به ماموریت های معاونت باغبانی در راستای ارتقای سلامت جامعه و کمک به تامین امنیت غذایی کشور، گفت: سیاست گذاری، برنامه ریزی، هدایت و نظارت بر تولید محصولات باغبانی، افزایش بهره وری عوامل موثر در تولید و کمک به ارتقای تراز تجاری (ارزآوری و کاهش واردات) بخش کشاورزی از جمله ماموریت هایی است که معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی دنبال می‌کند.

به گفته برومندی، توسعه محیط های کنترل شده گلخانه‌ای و سایبان، اصلاح، بازسازی و نوسازی واحدهای گلخانه ای فرسوده، توسعه و فرآوری گیاهان داروئی، اصلاح وجایگزینی باغ های غیر اقتصادی و مسن، توسعه باغ های دیم و گیاهان داروئی در اراضی شیبدار با استفاده از آب سبز و حمایت از تولید محصولات گواهی شده و ارگانیک از دیگر سیاست ها و اولویت های اجرایی معاونت امور باغبانی است.

وی افزود: حمایت از ایجاد زنجیره های ارزش محصولات باغبانی (تولید تا عرضه) و مدیریت تنش های محیطی با استفاده از فناوری های روز از دیگر سیاست هایی است که دنبال می شود.

ساناز بردبار

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید