Iranian Agriculture News Agency

«سامانه مانیتورینگ آفت‌کش‌های سازمان حفظ نباتات کشور» رونمایی شد

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، گفت: مدیریت مناسب برای جلوگیری از ورود برخی از آفت‌کش‌های پرخطر، توسعه متوازن آفت‌کش‌ها و رسیدن به‌موقع آفت‌کش به دست مصرف‌کننده نهایی از دلایل راه‌اندازی سامانه مانیتورینگ آفت‌کش‌های سازمان حفظ نباتات کشور» است.

«سامانه مانیتورینگ آفت‌کش‌های سازمان حفظ نباتات کشور» رونمایی شد

به گزارش خبرنگار ایانا، کیخسرو چنگلوایی مشاور وزیر و رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در مراسم رونمایی از «سامانه مانیتورینگ آفت‌کش‌های سازمان حفظ نباتات کشور»، گفت: محصولات کشاورزی طی سال در فرآیند تولید از جمله کاشت، داشت، برداشت و نگهداری مورد حمله آفات زیادی قرار می‌گیرند و بین ۳۵ تا ۴۲ درصد با توجه به تفاوت کشورها آسیب می‌بینند.

به گفته رئیس سازمان حفظ نباتات کشور؛ برآورد اولیه در جهان نشان  داده که مدیریت نادرست سبب خسارت ۵۱۵ میلیارد دلاری ناشی از آفات از جمله حشرات مضر، پاتوژن ها و علف‌های هرز می‌شود.

وی درباره خسارت آفات در کشور، گفت: در کشور ما خسارت سالانه به‌صورت تقریبی معادل ۶۷ هزار میلیارد تومان است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور  با اشاره به اینکه این خسارت‌ها می‌تواند امنیت غذایی، ضریب خوداتکایی و خودکفایی را در محصولات مختلف کاهش دهد، افزود: این مسئله همچنین می‌تواند معیشت ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی را که به‌ صورت مستقیم در حوزه‌های زراعی و باغی و صنعت دام‌پروری مشغول هستند، تحت شعاع قرار دهد.

چنگلوایی با تأکید بر اینکه روش‌های متفاوتی در دنیا و کشور در جهت کنترل آفات وجود دارد، تصریح کرد: ما پیشگیری، رصد، پایش و اعمال ضوابط قرنطینه‌ای را در سازمان حفظ نباتات کشور دنبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: هرکجا ناچار باشیم مبارزه صورت می‌گیرد و رویکرد سازمان حفظ نباتات نیز در صورت امکان عملیاتی شدن، مقرون‌به‌صرفه بودن و مؤثر بودن استفاده از روش‌های غیرشیمیایی است، اما قاطع‌ترین و مؤثرترین روش، استفاده از آفت‌کش‌های شیمیایی است.

چنگلوایی یادآور شد: سالانه در دنیا ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع آفت‌کش‌ها استفاده می‌شود و تجارت این صنعت در عرصه جهانی سالانه بین ۳۸ تا ۴۲ میلیارد دلار است.

وی با اشاره به اینکه در کشور ما نیز متناسب با اتفاقات، شیوع، ظهور و تهاجم آفت‌ها و بروز برخی از اپیدمی‌ها به‌صورت متوسط سالانه  ۳۵ تا ۴۰ هزار تن مصرف آفت‌کش‌ها وجود دارد، گفت: حدود ۹۸ درصد این نیاز از داخل کشور تأمین می‌شود.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: برای تأمین به‌موقع و مدیریت مناسب نیاز به یکسری اقدامات وجود دارد که ابتدا الزام قانونی برای توزیع سم بر مبنای صدور نسخه گیاه‌پزشکی بوده که پس از سال‌ها تلاش، این مهم عملیاتی می‌شود.

وی با اشاره به ابلاغ بخشنامه وزارت جهاد کشاورزی، بیان کرد: رصد و پایش نهاده‌های کشاورزی به‌صورت کلی و آفت‌کش‌ها به‌صورت خاص بر عهده سازمان حفظ نباتات گذاشته‌شده که از مرحله تدارک، تأمین، توزیع و مصرف باید مورد رصد و پایش این سازمان قرار گیرد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با تأکید بر اینکه برای رصد و پایش نهاده‌های کشاورزی و سموم در مراحل مختلف ازجمله تدارک، تأمین، توزیع و مصرف با همفکری کمیته عالی نظارت به‌دنبال طراحی سامانه‌ای برای پاسخگویی نیازها بودیم، افزود: مدیریت مناسب در جهت تأمین و تنوع موردنیاز سموم و سایر آفت‌کش‌ها از جمله دلایل راه‌اندازی این سامانه بوده است.

وی جلوگیری از ورود برخی از آفت‌کش‌های بسیار پرخطر و همچنین توسعه متوازن آفت‌کش‌ها را از دیگر دلایل برای راه‌اندازی این سامانه عنوان کرد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور بابیان اینکه شاهد دپو آفت‌کش‌ها در برخی از استان‌ها و کمبود در سایر استان‌ها هستیم، تصریح کرد: باوجوداین سامانه ناچار به حمل‌ونقل‌های مجدد و افزایش هزینه‌ها نخواهیم بود؛ همچنین مهم‌تر از همه آفت‌کش به‌موقع به دست مصرف‌کننده نهایی برسد.

وی هدف دیگر طراحی و استقرار این سامانه را رصد و پایش از زمان درخواست ثبت سفارش تا مصرف در مزرعه عنوان کرد و گفت: البته ممکن است این سامانه در فاز عملیاتی و استقرار آن در سطح کشور نقایصی داشته باشد که از همه همکاران سراسر کشور درخواست می‌کنم نظرات اصلاحی و پیشنهاد‌ها خود را پس از استقرار و عملیاتی کردن سامانه عنوان کنند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید