Iranian Agriculture News Agency

با اسفتاده از کودهای معدنی رقم می‌خورد؛

افزایش 150 درصدی تولید محصولات زراعی و 400 درصدی محصولات باغی

تولیدکننده کودهای معدنی تصریح کرد: کودهای معدنی تولید محصولات زراعی را تا 150 درصد و محصولات باغی را تا 400 درصدی افزایش می‌دهند.

افزایش 150 درصدی تولید محصولات زراعی و 400 درصدی محصولات باغی

به گزارش خبرنگار ایانا، اسماعیلی صفاکیش تولیدکننده کودهای معدنی در نشست خبری امروز که با عنوان «کشاورزی سالم و ضرورت مصرف کودهای بیولوژیک» برگزار شد، با اشاره به گردش مالی 15 هزار میلیارد تومانی کود و سم شیمیایی در کشور، گفت: مصرف این کودها هزینه‌های جانبی از جمله انبارداری، پاشش و ... برای کشاورزان دارد.

عضو انجمن ارگانیک گفت: این بازار مالی در کودهای شیمیایی، سموم و نهاده‌ها سبب شده تا سودجویان اجازه استفاده کشاورزان از کودهای بیولوژیک را ندهند.

وی با تاکید بر لزوم استفاده بر کودهای معدنی، افزود این کودها توسط تولیدکنندگان داخلی در حال تولید و عرضه است و  تولید محصولات زراعی را تا 150 درصد و محصولات باغی را تا 400 درصد افزایش می‌دهند.

صفاکیش گفت:‌در حال حاضر تولید کود معدنی 200 تن در سال است که امکان افزایش آن به 2 هزار تن وجود دارد.

این فعال اقتصادی با تاکید بر این که استفاده از کودهای شیمیایی طی سال‌های گذشته ضررهای جبران‌ناپذیری را به سلامت محصولات کشاورزی وارد کرده است، تصریح کرد: همین مساله در تغییر ساختار خاک و فساد محصولات موثر بوده است.

وی درباره قیمت کودهای معدنی، گفت: این کودها قیمت بالاتری نسبت به کودهای شیمیایی دارند؛ البته افزایش درآمد در نتیجه افزایش تولید، کاهش هزینه‌های جانبی و همچنین توسعه بازار مصرف داخلی و خارجی مواردی هستند که می‌تواند مصرف کودهای غیرشیمیایی را توجیه کند.

صفاکیش یادآور شد: مصرف 3 کیلوگرم در هر هکتار از کودهای معدنی برای مزارع زراعی کافی است و سبب افزایش تولید تا 150 درصد خواهد شد در حالی که مصرف کودهای  شیمیایی 300 تا 400 کیلو در هکتار است.

وی در پایان تصریح کرد: عدم فرهنگ‌سازی بین کشاورزان برای مصرف کودهای معدنی را از دیگر موانع توسعه مصرف این نهاده‌ها بوده است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید