Iranian Agriculture News Agency

طی 9 ماهه سال جاری رقم خورد؛

تحقق 63 درصدی برنامه‌های مصوب و ابلاغی طرح توسعه گلخانه‌های کشور

مجری طرح توسعه گلخانه‌های وزارت جهاد کشاورزی از تحقق 63 درصدی اهداف و برنامه های مصوب و ابلاغی طرح توسعه گلخانه های کشور خبر داد.

تحقق 63 درصدی برنامه‌های مصوب و ابلاغی طرح توسعه گلخانه‌های کشور

داریوش سالم پور، مجری طرح توسعه گلخانه های وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا با اشاره به برنامه مصوب و ابلاغی 4600 هکتاری توسعه گلخانه‌ها در قالب برنامه اقتصاد مقاومتی در سال «جهش تولید»، گفت: طی نه ماهه سالجاری در مجموع 2904 هکتار انواع گلخانه های تجاری، گلخانه های کوچک مقیاس و سازه های فنی و سبک (سایبان) در سطح کشور اجرا شده و 63 درصد اهداف و برنامه های پیش بینی شده تحقق پیدا کرده است.

وی ادامه داد: از این میزان، حدود 1662 هکتار مربوط به توسعه گلخانه‌ها و سایبان‌های جدید (معادل 57 درصد) و حدود 1242 هکتار، بهره برداری از واحدهای گلخانه ای احداث شده (معادل 43 درصد) بوده است.

مجری طرح توسعه گلخانه های وزارت جهاد کشاورزی، افزود: از ابتدای سال تاکنون، استان‌های اصفهان، تهران، آذربایجان شرقی، اردبیل، هرمزگان، جنوب کرمان، البرز، خراسان رضوی، گلستان و یزد به ترتیب بیشترین عملکرد سطح توسعه گلخانه‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

سالم پور درخصوص افزایش سطح بکارگیری فناوری های نوین و مدرن در طرح‌های توسعه گلخانه های کشور، بیان کرد: با توجه به برنامه ریزی و پیگیری‌های انجام شده توسط معاونت امور باغبانی، مجری طرح توسعه گلخانه ها و با همکاری سرمایه گذاران، کارآفرینان، شرکت های دانش بنیان و بخش خصوصی، بیش از 94 درصد سطح توسعه گلخانه‌ها، مربوط به توسعه گلخانه‌های تجاری، یک درصد مربوط به گلخانه‌های کوچک مقیاس و 5 درصد مربوط به توسعه سازه های فنی و سبک (سایبان های کشاورزی) بوده که کاملا مطابق با استانداردها و دستورالعمل‌های اجرایی و ضوابط فنی است.

وی با اشاره به مزایای تولید محصولات در گلخانه‌ها، یادآور شد: افزایش بهره‌وری تولید در گلخانه‌ها با بهینه کردن مصرف نهاده‌ها، آب، انرژی و همچنین تولید بازار محور (عمدتا با هدف گذاری برای بازار صادراتی)، علاوه بر مهندسی شدن تولید محصولات کشاورزی، باعث افزایش کمی و کیفی محصولات و افزایش توجیه اقتصادی تولید با ایجاد ارزش افزوده بالا می شود.

مجری طرح توسعه گلخانه های وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: اثرات مثبت این اقدامات را در اقبال عمومی سرمایه گذاران، کارآفرینان و متقاضیان احداث گلخانه برای سرمایه گذاری در این بخش شاهد هستیم به طوری که طی نه ماهه سالجاری معادل نیمی از سطح توسعه گلخانه‌ها به صورت خوداجرایی یعنی کاملا با هزینه و سرمایه گذاری شخصی افراد و بدون استفاده از تسهیلات بانکی انجام شده است.

سالم پور درخصوص حمایت‌های تسهیلاتی از طرح توسعه گلخانه ها در کشور نیز افزود: برابر آخرین اطلاعات ثبت شده و ماخوذه از سامانه یکپارچه اعتبارات تسهیلاتی وزارت جهاد کشاورزی (سامانه سیتا) تا پایان آذر ماه سال جاری تعداد 3036 طرح گلخانه ای با مبلغ تسهیلات درخواستی 79.6 هزار میلیارد ریال به بانک های عامل (عمدتا بانک کشاورزی) جهت دریافت تسهیلات بانکی معرفی شده‌اند که تاکنون به تعداد 1427 طرح گلخانه‌ای (معادل 47 درصد تعداد معرفی شده ها) بیش از 29.6 هزار میلیارد ریال (معادل 37 درصد اعتبارات معرفی شده ها) تسهیلات بانکی پرداخت شده است.

مجری طرح توسعه گلخانه های وزارت جهاد کشاورزی اظهار امیدواری کرد: با تخصیص به موقع اعتبارات مورد نیاز از محل اعتبارات ریالی صندوق توسعه ملی (موضوع بند (الف) ماده (52) الحاق تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت در سال 1399) و تلفیق آن با منابع اعتباری داخلی بانک کشاورزی، ضمن تامین و توزیع عادلانه منابع اعتباری در مناطق مستعد، مناسب و کمتر برخوردار کشور برای توسعه گلخانه‌ها، شاهد تسریع و تسهیل در تحقق اهداف و برنامه‌های برنامه اقتصاد مقاومتی و سال جهش تولید باشیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید