Iranian Agriculture News Agency

تقوی در گفتگو با ایانا مطرح کرد :

توسعه کشت‌های گلخانه‌ای راهبردی برای جهش تولید در منطقه سیستان

مدیرکل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی گفت: منطقه خشک و نیمه خشک استان سیستان و بلوچستان می‌تواند از گلخانه‌ها به عنوان یک راهبرد اساسی برای افزایش بهره‌وری آب، استفاده از منابع نیروی انسانی و انرژی بهره ببرد.

توسعه کشت‌های گلخانه‌ای راهبردی برای جهش تولید در منطقه سیستان

غلامرضا تقوی مدیرکل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی در گفتگو با خبرنگار ایانا درباره برگزاری اولین وبینار «توسعه کشت‌های گلخانه‌ای راهبردی برای جهش تولید و تولید پایدار در منطقه سیستان»، اظهار کرد: این وبینار با حضور اساتید، دانشجویان و برخی از مدیران اجرایی با چند محور از جمله اهمیت و ضرورت توسعه گلخانه‌ها، موقعیت سیستان و بلوچستان در گلخانه‌های کشور و وضع موجود گلخانه‌های این استان در دانشگاه زابل برگزار شد.

وی درباره توسعه گلخانه‌ها در استان سیستان و بلوچستان، گفت: منطقه خشک و نیمه خشک استان سیستان و بلوچستان می‌تواند از گلخانه‌ها به عنوان یک راهبرد اساسی برای افزایش بهره‌وری آب، استفاده از منابع نیروی انسانی و انرژی بهره ببرد.

مدیرکل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی با بیان اینکه جامعه هدف در سرمایه گذاری گلخانه‌ها از لایه‌های بالای سرمایه‌گذاری به لایه‌های میانی آمده است، یادآور شد: در حال حاضر افراد با سرمایه گذاری کم به تولید در محیط های کنترل شده و گلخانه‌ها می پردازند.

وی با اشاره به اینکه تولیدات محصولات گلخانه‌ای سبب افزایش ارزآوری به کشور می شود، تصریح کرد: استان سیستان و بلوچستان با وجود 1200 کیلومتر مرز مشترک با کشورهای افغانستان و پاکستان و با توجه به جمعیت 3 برابری این کشورها نسبت به کشورمان، می‌تواند از این ظرفیت در راستای سرمایه‌گذاری برای ایجاد پایانه‌های صاراتی و بازارگاه‌ها استفاده کند.

تقوی بابیان اینکه در حال حاضر 240 هکتار گلخانه در استان سیستان و بلوچستان در حال احداث و توسعه است، گفت: این استان 1.3 درصد سطح گلخانه‌های کشور را دارد و 47 هزار تن محصولات گلخانه‌ای در این استان تولید می شود.

وی با اشاره به اشتغال یک هزار نفری در حوزه گلخانه‌ها در استان سیستان و بلوچستان، افزود: این استان با توجه به اختصاص منابع آبی جدید می‌تواند به یکی از قطب‌های تولید محصولات گلخانه‌ای در کشور تبدیل شود.

به گفته مدیرکل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی، عملکرد در واحد سطح محصولات گلخانه‌ای در استان سیستان و بلوچستان پایین‌تر از سطح کشور است و برای رفع این موضوع نیازمند انتقال دانش فنی به بهره‌برداران هستیم.

وی بابیان اینکه دانشگاه و بخش اجرا باید برای این موضوع برنامه‌ریزی کنند، ادامه داد: در این زمینه مقرر شده تا انتقال دانش فنی توسط دانشگاه انجام و توسعه زیرساخت‌های مورد نظر در این بخش نیز توسط جهاد کشاورزی اجرایی شود.

مدیرکل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی با تأکید بر اینکه در این وبینار برای ایجاد الگوی کشت در استان سیستان و بلوچستان برای گلخانه‌ها بحث و بررسی شد، گفت: برای این منظور با رعایت چارچوب‌ها، الگوی کشت توسعه گلخانه‌ها در داخل استان توسط دانشگاه و بخش اجرایی، انجام می‌شود.

وی در پایان با اشاره به  تدوین برنامه برای کشت سبزی، صیفی و تولید نشا در سیستان، افزود: مقرر است، تولید گیاهان زینتی و برخی محصولات گرمسیری تولیدی با  سایبان‌ها نیز در بلوچستان انجام شود.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید