Iranian Agriculture News Agency

تکذیب اظهارات رئیس انجمن وارد کنندگان سم و کود؛

تاکنون ۱۵۰ میلیون دلار برای واردات آفت‌کش‌ها تخصیص اعتبار صورت گرفته است

سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور در واکنش به اظهارات اخیر رئیس انجمن وارد کنندگان سم و کود مبنی بر اینکه حمایت لازم از بخش خصوصی در زمینه واردات سموم از سوی وزارت جهاد کشاورزی صورت نمی گیرد واکنش نشان داد و این اظهارات را کذب محض خواند.

تاکنون ۱۵۰ میلیون دلار برای واردات آفت‌کش‌ها تخصیص اعتبار صورت گرفته است

به گزارش خبرنگار ایانا، سید محمدرضا سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به اینکه به منظور تدارک بهینه و هدفمند آفت‌کش‌ها در راستای کنترل عوامل خسارت زای گیاهی و جلوگیری از تهدید به مخاطره افتادن امنیت غذایی از خردادماه سال جاری و پیش از شروع سال زراعی جدید جلسات متعددی برگزار شده و در این جلسات  روئسای انجمن های تولیدکننده و واردکننده آفت کش ها و اعضای هیئت مدیره آنها نیز حضور داشته‌اند، افزود: سازمان حفظنباتات کلیه درخواست های واصله را بررسی و کارشناسی کرده و درخواست های تایید شده برای تامین ارز ارسال شده‌اند و تاکنون ۱۵۰ میلیون دلار برای واردات آفت‌کش‌ها تخصیص اعتبار صورت گرفته است.

وی در انتقاد به اظهارات و عملکرد آقای سید مهدی حسینی رئیس انجمن وارد کنندگان سم و کود، گفت: این انجمن علی رغم پیگیری های مکرر با عدم ارائه آمار میزان آفت کش های مانده از سال ۱۳۹۸ عملاً در برنامه ریزی برای تامین سموم مورد نیاز کشور در سال زراعی 1400-1399 ایجاد مشکل کرد.

میر افزود: آقای حسینی با کوتاهی از اطلاع‌رسانی مناسب از اقدامات و تسهیلات فراهم شده توسط بخش کشاورزی و سازمان حفظ نباتات به شرکت‌های تحت پوشش، باعث شد این سازمان به منظور شکستن انحصار و اطلاع رسانی به موقع و شفاف سازی، جلساتی به صورت رودررو با شرکت‌های واردکننده برگزار و آنها را از برنامه ریزی ها و تسهیلات فراهم شده مطلع کند. 

سخنگوی سازمان حفظ نباتات کشور تصریح کرد: سازمان حفظ نباتات بر اساس وظایف حاکمیتی که بر عهده دارد و با توجه به اینکه امسال بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری به عنوان سال جهش تولید نامگذاری شده است، به هیچ عنوان اجازه نخواهد داد تا تولید و امنیت غذایی کشور در راستای سودجویی احتمالی و زیاده خواهی افراد و یا گروه خاصی به مخاطره افتاده و مورد تهدید قرار گیرد. بنابراین از تمام ظرفیت های موجود نسبت به تولید و تامین آفت‌کش‌های مورد نیاز کشور اقدام خواهد شد و در صورت لزوم از توان بخش دولتی نیز در این زمینه بهره خواهیم برد.

 وی گفت: تا به امروز ۲۵ هزار تن آفت‌کش مورد نیاز برای سال زراعی جاری تامین و در کشور موجود است و این میزان به صورت 100 درصد توسط بخش خصوصی تامین و تدارک شده و حتی یک گرم از آن توسط دولت تدارک نشده است. بر این اساس، اظهارات  آقای حسینی رئیس انجمن وارد کنندگان سم و کود در زمینه عدم حمایت از بخش خصوصی نادرست و کذب محض است.

میر یادآورشد: نیاز سالانه کشور به آفت‌کش حدود ۳۵ هزار تن است که انشاالله با حمایت دولت  و وزیر جهاد کشاورزی در تامین آن مشکلی نخواهیم داشت و کشاورزان عزیزمان هیچگونه دغدغه‌ای در این خصوص نداشته باشند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید